Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej! jag har haft lite problem med min mixning , jag får ett potroligt platt ljud på m,usiken, det låter platt och tort och saknar värme... hur fixar man detta? det är speciellt git,bas och sången som låter platt...någon som har bra tipps på pluggar eller externa hårdvaror som fixar det.

jag använder mig av pod xt pro till både gitar och bas/bas pod och git pod

micken är en shure sm57:a

mixar i cubase.

Annons
Posted

ett tips är att läsa de långa trådarna om mixning. Jag tror ditt problem löses genom att eq:a de olika spåren, lägga på skönt reverb och trycka till spåren med kompressorer.

Posted

Det är alltid svårt att komma med svar eller rekommendationer när man inte själv kan höra "problemet" med ljudet - lägg gärna upp en länk till låten. Sen skall tilläggas att mixning och mastring är en konst och en vetenskap som tar lång tid att mästra, men.... om du vill ha en bra plugg som generellt fixar till värme i ljudbilden så ta en titt på PSP Vintage Warmer.

Finns hur mycket info som helst på nätet, tex: http://www.macreview.com/Creative/AudioVid...rmerReview.html.

🙂

Mats

Posted

en annan sak som är ack så viktigt är rummet du spelar in i! Se till att det är väldämpat. Testa att klappa i händerna en gång och se om du hör ljudet studsa. Då blir det svårt att skruva till ljudet bra sen.