Jump to content
Annons

Ny progressiv rock på finlandssvenska


Kebu (oregistrerad)

Recommended Posts

Kebu (oregistrerad)

Hejsan!

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Jag tänkte bara tipsa om att Prime Mover har nyss grundat ett skivbolag, Skivkraft, och släppt sin andra själfinanserade skiva, Prime Mover alias Drivkraft. Musiken är progressiv rock med inslag av folkmusik och låtarna sjungs nuförtiden på finlandssvenska. Skivan har fått bra kritik runtom i världen (bl.a. högsta betyget från ProgressoR-siten i Uzbekistan) och den har dessutom spelats på riksradiostationer så lång borta som i Chile!

Vi har en hel låt som mp3:a på vår hemsida, som du kan fritt ladda ner. Dessutom kan du lyssna på 30 sekunder av alla andra låtar på skivan samt också några låtar från vår gamla skiva.

Vi tar gärna emot kommentarer! 😉😆😳

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kebu (oregistrerad)
Kebu (oregistrerad)

Tackar och bockar!

Visste du annars Jan-Olof att både bassisten och gitarristen är hemma från Nykarleby, nära Jakobstad? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spocks beard på finlandssvenska! 🙂

tja. ni är väldigt duktiga musiker iaf... Tycker dock det är lite tunt ljud i basregionen, och trummorna är ganska tunna oxå, fast det låter iofs shysst. Det är en trevlig ljudbild hursom!

Melodierna på sången och ssådär är lite för poppiga/smöriga för min smak, men de instrumentala bitarna är, som alltid i sånhär musik, riktigt shyssta!

Precis som med Spocks Beard, tex.. Har lite svårt för deras sångpartier.. Men de instrumentala bitarna är mums : )

Tog bara spock's beard som ett exempel. Menade inte att ni rippat dom eller så alltså, men fick samma känsla. Så det är en komplimang.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Hehheh, jo det lönar sig inte att vara slö, fast vissa dagar är man det bara. No problem K9! 😎

Tack för berömmet! 😄 Basljudet är faktiskt bara Rogges Fender Jazzbass genom en Alesis NanoCompressor! Kan hänvisa till en intervju:

"Roger: När jag spelar in kör jag signalen från basen genom en Alesis NanoCompressor och ibland även genom en gammal sequencer som råkar ha en förstärkarsimulator. Jag spelar på min enda intakta bas, en mexikansk Fender Jazz Bass som jag tycker har coolt sound. Den har ett väldigt träigt och rått sound." Prime Movers intervju på Stationen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kebu (oregistrerad)

Jag är rätt så nöjd själv, tycker att forumets anhängare varit riktigt aktiva med att lyssna och kommentera! Tackar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo , ja, jooo...njaaaaa...jo, JAAA!

Så kändes det ungefär. Svinbra arr, underbara vändningar och utmärkt framfört.

Lite tunn mix, fattas lite basfrekvenser för att det skulle gå för mig samt att

emellanåt kändes sångmelodin lite mesig. Skulle tillsättas en del gift om Du förstår vad jag menar. 🙁

Sångrösten annars är fin och charmfaktorn hög med det finlandsvenska uttalet! 😎

Visst är det kul att progrocken sent om side har fått ett uppsving? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikaliskt på alla sätt; Mkt bra!

En låt man blir glad i själen av!

Inte riktigt i min smak men jag gillar den!

Soundet var också bra, lite tunn bas som nån sa, fast det funkar bra.

Kära himmelens då, det blev ju rap av den meningen 😛 bröjan till en låttext kanske?? eller inte.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Tack för kommentarerna! 😉

Soundet på skivan är meningen att låta ganska rent, så att det passar in med de akustiska elementena på skivan. Nästa skiva däremot har vi tänkt ha lite råare sound på, eftersom den blir mindre folk och mera soundbaserad.

Och jo, det är kul att progrocken blivit "populär" igen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Kebu (oregistrerad)

Hej igen och tack till er alla för era kommentarer!

Nu har vi satt ut en annan låt, "Några bagateller", från skivan "Prime Mover alias Drivkraft" som gratis mp3a på vår hemsida:

http://skivkraft.com/primemover/

Den är helt annorlunda än "Vykort från södern", som tidigare som vi hade ut, så det lönar sig att lyssna.

Kommentera gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Tackar!

Jo, vi blev tvugna att reducera kvaliteten på filerna, för vi började överskrida den månatliga traffikkvoten på vårt webhotell... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt även om jag brukar vara allergisk mot finlandssvenska som dialekt, speciellt i sång. Men ja, det här var faktiskt uthärdbart ( vilket alltså är ett bra betyg från min sida ). Komposition, arrangemang och allt det där är riktigt schysst, och jag ska vara den första att erkänna att dialekten ger musiken en lite mer orginell touch. Men, men....

Riktigt bra gjort. Mysigt 😄

Edit: Men vad är detta? Ytterligare ett "bandet får nog, packar ihop och går hem mitt i låten"-slut?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Heh, personligen föredrar jag "bandet får nog, packar ihop och går hem mitt i låten"-sluten än repeat-and-fade-after-three-minutes. Men mera sällan tycker jag man hör fade-outs i populär musik idag än på 60-70-80-talen. Blev väl utnyttjat redan då. Men all respekt åt dem som använder sig av dessa slut flitigt. 🙂

Bättre ett trist slut än en fade out. Eller är det bara jag som tycker att fade-outen redan fejdat bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Tackar! Och mer är på kommande! Vi är nu halvvägs genom att spela in vår nästa full-längdare. Det blev litet av en baby-boom för några av bandmedlemmarna för tillfället, så det är lite osäkert när skivan blir färdigt. Men någon gång under årets lopp skall nog skivan se dagets ljus också. Just nu är det viktigare födslar som skall ske. 😎

På tal om vykortet från södern, så tror jag att jag vågar avslöja att det är en metafor. Semesterparadiset råkar i detta fall vara ... tro det eller ej... Umeå! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, personligen föredrar jag "bandet får nog, packar ihop och går hem mitt i låten"-sluten än repeat-and-fade-after-three-minutes. Men mera sällan tycker jag man hör fade-outs i populär musik idag än på 60-70-80-talen. Blev väl utnyttjat redan då. Men all respekt åt dem som använder sig av dessa slut flitigt.  😄

Bättre ett trist slut än en fade out. Eller är det bara jag som tycker att fade-outen redan fejdat bort?

Mä?! Är det de enda två alternativen som finns eller? Jag skyr också fade-outs som pesten men man kan faktiskt avsluta en låt lite mer finurligt än att helt sonika bara sluta spela efter sista refrängen, eller vrida på volymkontrollen.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra låten hittade jag inte, däremot en utmärkt BILD på publiken! Tar dom alltid med sig lie och grep när ni lirar 😉 ?

Jag tror jag måste lyssna fem gånger på Vykort innan jag har "ställt om" så huvet får det att funka. Allt är bra, men sången gör mig osäker. Den bara "kanske" är bra.

Absolut kul koncept dock. Halvsoft finnprogg... varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)
Den andra låten hittade jag inte, däremot en utmärkt BILD på publiken! Tar dom alltid med sig lie och grep när ni lirar 😉 ?

Vi har tagit bort gratis-mp3an av "Vykort från södern" när vi satte ut "Några bagateller", för att vara rättvis åt dem som köpt skivan. Men ni här på forumet har varit så aktiva med att kommentera låtarna att jag ger er direktlänken till full-versionen av "Vykort från södern" också. God Jul i efterskott! 😆

Några bagateller

Vykort från södern

Och jo, publiken tar alltid med sig lie och grep och frugan dessutom (mot hennes vilja) 😄 Kortet är faktiskt "äkta", för det kom som tack för en promoskiva vi sände till en radiostation som spelar progg i Sibirien! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...