Jump to content
Annons

Dubbla gitarrer


Swell

Recommended Posts

Hade lite problem med att få till ett brett gitarrljud med min stålsträngade gura. Prövade med delay och reverb men var inte nöjd. Spelade därefter in gitarren två gånger för att sedan panorera ut dem. Men...om man inte spelar väldigt tajt så blir det inte så bra. Mitt tips är att spela in en gång, kopiera stycket till ett annat spår. Låt det ena spåret spelas upp lite före det andra. I cubase finns regeln, under voylm och balans och kallas "delay". Mellan 10.00 och 20.00 är lagom.

Hoppas jag gjort mig förstådd. 😕

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 år senare...
Hade lite problem med att få till ett brett gitarrljud med min stålsträngade gura. Prövade med delay och reverb men var inte nöjd. Spelade därefter in gitarren två gånger för att sedan panorera ut dem. Men...om man inte spelar väldigt tajt så blir det inte så bra. Mitt tips är att spela in en gång, kopiera stycket till ett annat spår. Låt det ena spåret spelas upp lite före det andra. I cubase finns regeln, under voylm och balans och kallas "delay". Mellan 10.00 och 20.00 är lagom.

Hoppas jag gjort mig förstådd. 😱

/Swell

det går ju förståss att lägga på en dubbler-effekt med hjälp av ett vanligt delay också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte funka lika bra - eller bättre - med en vanlig chorus-effekt?

Personligen tycker jag att en chorus färgar ljudet för mycket, och får det att svänga för mycket för att det ska låta naturligt. 😱 Det bästa är helt klart att dubba gitarren... även om det innebär att man får förenkla gitarrspelet. Vill man dock ha kvar komplexiteten kan man ju alltid spela in i stereo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Swell: Visst har du gjort dig förstådd, och tipset fungerar alldeles utmärkt.

Att kalla det för "dagens tips" är dock kanske att ta i med tanke på att denna/dessa tekniker och ett flertal varianter har utnyttjats av ljudtekniker i flera årtionden. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase finns regeln, under voylm och balans och kallas "delay".

Det är alltså inte på mixerbordet man hittar denna regel, utan i Inspector. Jag letade en bra stund innan jag kom underfund med detta.

För övrigt dubbar jag helst det som skall läggas till för att göra musiken eller sången fetare. Just de här små variationerna, det otajta, är det som gör att det blir just - fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En EQ med lite differenser på båda kanalerna fettar till det ytterligare.

Men jag föredrar att banda line+mic. Det lär bli den tighatste dubblingen man får. Gör en naturlig ekvalisering, låter fett och brett. Spårena kräver olika komprimering och efterbehandling försås, vilket kan vara jobbigt, men värt jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla det för "dagens tips" är dock kanske att ta i med tanke på att denna/dessa tekniker och ett flertal varianter har utnyttjats av ljudtekniker i flera årtionden. 😎

nåja, tipset är ju ändå över två år gammalt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Jag tycker slutresultatet alltid blir ett ett ljud som har fasfel och låter för täskigt jämfört med två unika tagningar. Nu relaterar jag förvisso till de fallen då jag haft två unika spår och dubblat dem för att få fyra, men iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Man får se till att inte bli för tajt på bara. Finns en kille uppe i Falkenberg som lägger metalgitarrer så tajt att det blir mono även om man panorerar ut dem max.

Guuu va jobbigt

😛

haha har man taktsinne så har man.

Själv brukar jag, när jag spelar in lite hårdare låtar med dist (typ punkrock), lägga två dubbningar L och R och sen lägga en clean gitarr som ligger mono och bakom de andra gitarrerna i ljudbilden. Brukar låta fin fint. Brukar inte ha något reverb på dist gitarrerna men den cleana kan man reverba rätt mycket.

...så äre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...