Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Har nu skaffat de instrument jag vill ha. Och är ute efter prisvärd kringutrustning (tex en bra dibox eller preamp för bas och så vidare) samt studioutrustning (mickar, eq, kopressorer m.m).

Med prisvärt menar jag att man får det man betalar för, oavsett prisklass.

Har funderat på de små Art tude mp som finns. Undrar också litet över SPL goldmike 2. Finns det de som har synpunkter på dessa så vore jag tacksam för svar.

Ni andra kan gärna lissta en eller två pruduckter ni är nöjda med. Skriv också varför dessa är bra.

Tack, på förhand!

Edited by -k9-
Annons
Posted

Jag har ingen bra erfarenhet av ART tube MP. Inte som mickstärkare i alla fall. Det var ett par år sedan som jag använde den senast, men jag tyckte den brusade och hade dålig definition av både botten och topp. Den låter därför lite middig i karaktären.

Men den funkade rätt bra som rörsimulering på redan förstärkt material. Körde t ex rhodessamplingar genom den för att få dom att låta äldre.

Posted

En preamp som är väldigt trevlig och prisvärd, är Studio Projects VTB-1. Den har instrumentingång - och kan köras som en ren transistorpreamp eller med valbar rörinblandning. Både billig och bra.

En annan preamp som är riktigt grymt bra, är Summit Audio 2BA-221. Det är en av de bästa preamps jag någonsin har testat! 😉

Är du ute efter så rent och ofärgat ljud som möjligt (och fortfarande till rimligt pris...), ska du inte missa att titta på Line Audio Design DMP (micpreamp)och ADIB (aktiv DI-box).

Som prisvärd kompressor tar jag upp FMR Audio RNC (Really Nice Compressor), som nog kan slåss med det mesta oavsett prisklass, när det gäller transparent kompression. Otroligt prisvärd!

Som en mer färgande kompressor, kan jag ta upp Summit Audio TLA-50. Också mycket trevlig burk. 😄

Posted

TC M300 är en prisvärd effektprocessor som man gärna kan ha i två exeplar mycket väljudande och billig, och därtill så kan man använda sig av Röde mikrofoner, mycket ljud för lite pengar. 😉

Posted
Undrar också litet över SPL goldmike 2. Finns det de som har synpunkter på dessa så vore jag tacksam för svar.

Jag använder en SPL Goldmike (första versionen). Jag upplever den ganska tvärtemot hur jag upplever ART tube MP. Jag menar att den funkar riktigt bra som mikförstärkare. Klar och stabil. Däremot är det inte mycket rörkaraktärestik, trots att det sitter ett rör i kedjan. Dels förstärker röret konstant 6 dB före transistorförstärkningen (har jag för mig). Så det blir alltså inte mer rörkaraktär ju mer man drar på. Dels antar jag att röret är av bättre kvalitet än det i ART MP. Renare.

Posted
Är det någon som ´har åsikter om SPL som märke.

Jag upplever SPL som en innovativ och kvalitetsmedveten tillverkare. En av deras absoluta fullträffar är Transient Designer. En dynamikprocessor för attställa attack och release på transientrikt material. funkar perfekt till enstaka trummor, trumgrupper, loopar och perkussion.

Ta bort eller ta fram klicket i bastrumman. Korta av utklingningen av golvpukan. Dämpa rumsklangen på en shaker. Massor av möjligheter som är svåra att åstadkomma med andra verktyg.

Och den är otroligt lättjobbad. Två rattar, attack och release.

De gör en del 'top end'-prylar också. Kolla in den här EQn till exempel.