Jump to content
Annons

Tips om Tom Waits-sound?


kernel1

Recommended Posts

Hej,

Sitter och lyssnar på skivan Mule Variations av Tom Waits och undrar nu om/hur man själv kan få till ett liknande sound.

- Någon som testat?

- Någon som vet vilka instrument han använder?

- Finns det några plug-ins, eller liknande man kan använda?

- Produktionstips?

Jag tänker på låtar som Pony, What's he building?, Black Market Baby, Eyeball Kid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Waits-soundet ligger mest i bra musiker (som är väldigt sound-medvetna). Detta skruvar du inte fram genom någon vst-plugin. Bra mikrofoner, öra för akustisk och mycket labbande med mikplaceringar är nog receptet. Han utnyttjar ju rumsakustiken kusligt snyggt i mycket han gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waits-soundet ligger mest i bra musiker (som är väldigt sound-medvetna). Detta skruvar du inte fram genom någon vst-plugin. Bra mikrofoner, öra för akustisk och mycket labbande med mikplaceringar är nog receptet. Han utnyttjar ju rumsakustiken kusligt snyggt i mycket han gör.

Håller med oreserverat.

Tricket är nog lite att få det att låta så slarvigt och opolerat, fastän om man lyssnar så hör man hur genomtänk och välproducerat det är.

Raindogs som länge var en av mina favoritskivor är helt schitzofren om man lyssnar närmare. Allt från smäktande gitarrpopballader som "downtown train", till grymtande missisippiblues på banjo i "Gun street girl", till något slags fylleslagsmålsjazz i "Midtown".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Sitter och lyssnar på skivan Mule Variations av Tom Waits och undrar nu om/hur man själv kan få till ett liknande sound.

Skitenkelt! Ta en fet 22-fingrars whisky, somna i en rännsten och bli överkörd av en droska, vakna på ett väg-kafé med en pressenning som tröja och var lite bitter men småkär i servitrisen. Tryck på "REC" och där är du.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen! Jag förstår inte det här. Först ska man låte som Kent, sedan som Tom Waits - hitta ditt egna sound för bövlen!!! 😳

Visst ska man ha idoler förebilder, men ingen gillar en copycat! Kom igen mannen, kör din grej och skit i hur gamle Tom låter! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan E//

Som jag sa, idoler och förebilder är mycket bra. Men man ska inte bli en copycat... Är du med? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

fråga honom Tom Waits

Tror du det är han som lagt upp?

http://www.tomwaits.com säger ju en del om hur mycket han gillar att ha hemsidor på internet.

😳 Haha, vilken avancerad & stor hemsida han hade 😉

HAHAHA! Informativ sida! 😄😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen! Jag förstår inte det här. Först ska man låte som Kent, sedan som Tom Waits - hitta ditt egna sound för bövlen!!! 😛

Visst ska man ha idoler förebilder, men ingen gillar en copycat! Kom igen mannen, kör din grej och skit i hur gamle Tom låter! 😉

Fast.. Det finns inget bättre sätt att lära sig hur en låt är uppbyggd än att åstadkomma samma sound själv. Det finns inget mer lärorikt inom ljudteknik än att härmas. Om man sen använder det i sina egna verk är ju en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen! Jag förstår inte det här. Först ska man låte som Kent, sedan som Tom Waits - hitta ditt egna sound för bövlen!!!  🙂

Visst ska man ha idoler förebilder, men ingen gillar en copycat! Kom igen mannen, kör din grej och skit i hur gamle Tom låter!  🙂

Fast.. Det finns inget bättre sätt att lära sig hur en låt är uppbyggd än att åstadkomma samma sound själv. Det finns inget mer lärorikt inom ljudteknik än att härmas. Om man sen använder det i sina egna verk är ju en helt annan sak.

Det är jag dock beredd att skriva under på! Men (för att använda samma ord igen), en copycat är inget att ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker även jag att Rain Dogs är ett oerhört bra album... Gillar även Blood Money och då speciellt Starving in the Belly of a Whale och Knife Chase...

När det kommer till hans sound så måste man erkänna att han är otroligt skicklig på att komponera låtar. Helt fantastiskt att han kan knåpa ihop alla ljud på de sätt han gör och jag tror inte att det finns en människa på jorden som kan göra det likadant som honom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...