Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hejsan!

jag har nyss kopplat in ett ljudkort (waveterminal 192L) och min mic. Men jag får inte micken att låta nåt i datorn..den registreras inte av datorn kanske man kan säga? så jag kan inte spela in nån sång eller nåt?? vad ska jag göra?

mvh mrtjub

Annons
Posted (edited)

Vad är det för mic?

Om det är en kondensatormic, så har du kanske glömt fantommatningen?

Edit: letade upp kortet och såg att det lämnar futtiga 12V som "fantommatning". Det är alldeles för lågt för många micar - och många kan låta mycket sämre med bara 12V, eftersom de är konstruerade för 48V. Det är ett ofog att vissa påstår att annat än 48V ska räknas som fantommatning... 🙂

Edited by Claes
Posted

det är en kondensator mic! du vet jag är helt nybörjare med allt sånt här så jag är lite dålig på det! har du nåt tips får du gärna skriva det!?

mvh mrtjub

Posted

Du har förmodligen någon inställning i ljudkortet, där du anger om det ska lämna ut fantommatning på micingången eller inte, så det måste du leta upp.

Om det sedan är så, att 12V inte räcker till för att driva micen, så måste du skaffa en extern micpreamp som sitter mellan micen och en lineingång på ljudkortet...

Posted

Tack för rådet Cleas!

sen är grejen den att när jag kopplade in elgitarren i ljudkortet och spelade in blev inspelningsvolymen väldigt låg. som om signalen var väldigt svag? kan det vara så?

för när jag skulle lyssna på det för jag köra högtalarna på max för att ens höra nåt överhuvudtaget..ändå var det lågt!?

mvh mrtjub

Posted

Det är värdelöst att försöka spela in gura direkt i ljudkortet. Skaffa en billig mic-preamp med både 48 V fantommatning och en instrumentingång med hög impedans (finns hyfsade från 500-600:- och uppåt) så kommer det att bli mycket bättre.

Posted

En gitarr måste kopplas in på en instrumentingång - och oftast fungerar det dåligt med en vanlig lineingång, eftersom det är fel nivå och fel impedans. Du behöver alltså en preamp med högohmig ingång. Ett exempel som skulle kunna lösa båda dina problem, är en Studio Projects VTB-1. Den har både mic- och instrument-ingång. Den är dock enkanalig, så du kan i så fall inte spela in båda samtidigt.

En sådan preamps utgång kopplar du in på en lineingång på ditt ljudkort.

När det gäller gitarren, så blir ljudet oftast bäst om man har en vanlig gitarrförstärkare och mickar upp den - men om det inte känns som ett alternativ, så kan en POD, V-AMP eller liknande vara lämplig att ta in gitarren genom, så att du kan få högtalaremulering o dyl... Annars kan du också spela in gitarren genom VTB-1 och sedan lägga förstärkar- och högtalaremulering i en plugin-effekt, som AmpliTube eller Guitar Rig när du mixar.

Posted

så det blir alltså väldigt dåligt att spela in gitarren direkt i ljudkortet?

e det därför det blir så ruskigt lågt (volymen)?

sen det med micken. läser jag om micken på säljarens hemsida så står det att det ska gå fint med 12V med..även om den vill ha 48V..vad tror du om det?

micken är en JJlabs mik C010B Stormembransmik.

det står även så här:

Tillverkarens specifikation:

Typ: äkta kondensatormik med 1-tums enkelmembran och FET förförstärkare

ditt råd???

Mvh Mrtjub

Posted
så det blir alltså väldigt dåligt att spela in gitarren direkt i ljudkortet?

e det därför det blir så ruskigt lågt (volymen)?

sen det med micken. läser jag om micken på säljarens hemsida så står det att det ska gå fint med 12V med..även om den vill ha 48V..vad tror du om det?

micken är en JJlabs mik C010B Stormembransmik.

det står även så här:

Tillverkarens specifikation:

Typ: äkta kondensatormik med 1-tums enkelmembran och FET förförstärkare

ditt råd???

Mvh Mrtjub

Gitarren ligger någonstans mellan mic och line i nivå, så egentligen passar varken mic eller line, utan man behöver en högohmig ingång som kan hantera gitarrsignalen.

Det förekommer micar som fungerar med låg matningsspänning, men oftast blir ljudet inte riktigt likadant på låga spänningar. Jag har ingen preamp som lämnar 12V, så jag har ingen möjlighet att testa heller - annars har jag en sådan mic under test just nu...

Posted

så rent teknisk sett kanske min mick funkar på den matningsspänningen?

kan det vara nåt annat problem då?

för det jag spelar in med micken blir inget annat än "bruuuuummmm"?..typ surrande ljud.

tack för allt hitills.

mvh mrtjub

Posted
så rent teknisk sett kanske min mick funkar på den matningsspänningen?

kan det vara nåt annat problem då?

för det jag spelar in med micken blir inget annat än "bruuuuummmm"?..typ surrande ljud.

tack för allt hitills.

mvh mrtjub

Eftersom Jam skriver att den fungerar med 12V också, så borde det ju stämma...

Tittade på kortet igen och såg att det bara finns tele - och så en kabel tele-XLR för micen. Det är egentligen inte någon lyckad lösning med telekontakter när det finns fantommatning, eftersom man kortsluter polerna när man sätter in/tar ur telekontakten...

Nåja - har du hittat var du sätter igång och stänger av fantommatningen?

Om den inte är igång, så får du inte ut något ljud alls...

Har du möjlighet att testa med en annan mic - kanske helst en dynamisk, för att konstatera om micingången fungerar? Om du stänger av fantommatningen (OBS! VIKTIGT!), så kan du t o m koppla in ett par hörlurar i micingången, eftersom de fungerar på samma sätt som dynamiska mikrofoner (fast tvärtom i normal användning 😮 ) - så kan du kolla vad som händer då...

Posted

men vad ska man ha för kabel om inte tele då? för det går ju bara in telekablar i det kortet?

jo jag tror jag vet var man sätter på fantommatningen ja! men får inget ljud på micken ändå..förutom det brummande ljudet!

om jag ska testa med en annan mic...ska jag stänga av fantommatningen då med?

tack på förhand

mvh mrtjub

Posted
men vad ska man ha för kabel om inte tele då? för det går ju bara in telekablar i det kortet?

jo jag tror jag vet var man sätter på fantommatningen ja! men får inget ljud på micken ändå..förutom det brummande ljudet!

om jag ska testa med en annan mic...ska jag stänga av fantommatningen då med?

tack på förhand

mvh mrtjub

Det har väl följt med en tele-XLR kabel med ljudkortet? Använd den, så att du inte tar en som har monotele - för då går det åt skogen. Eftersom du ska ha fram fantommatning, måste det vara en 3-polig tele som är kopplad som ljudkortstillverkaren tycker. Man bör inte göra några kopplingar medan fantommatningen är igång, eftersom det kan skada micen eller ingången. Nu är det bara 12V, så förmodligen är risken liten att det händer något, men ändå...

Nästan alla micar tål fantommatning. Det förekommer vissa väldigt gamla som inte tål det och bandmicar ska normalt inte fantommatas - men annars är det ingen risk.