Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hejsan!

jag har nyss kopplat in ett ljudkort (waveterminal 192L) och min mic. Men jag får inte micken att låta nåt i datorn..den registreras inte av datorn kanske man kan säga? så jag kan inte spela in nån sång eller nåt?? vad ska jag göra?

mvh mrtjub

Annons
Posted (edited)

Vad är det för mic?

Om det är en kondensatormic, så har du kanske glömt fantommatningen?

Edit: letade upp kortet och såg att det lämnar futtiga 12V som "fantommatning". Det är alldeles för lågt för många micar - och många kan låta mycket sämre med bara 12V, eftersom de är konstruerade för 48V. Det är ett ofog att vissa påstår att annat än 48V ska räknas som fantommatning... 🙂

Edited by Claes
Posted

det är en kondensator mic! du vet jag är helt nybörjare med allt sånt här så jag är lite dålig på det! har du nåt tips får du gärna skriva det!?

mvh mrtjub

Posted

Du har förmodligen någon inställning i ljudkortet, där du anger om det ska lämna ut fantommatning på micingången eller inte, så det måste du leta upp.

Om det sedan är så, att 12V inte räcker till för att driva micen, så måste du skaffa en extern micpreamp som sitter mellan micen och en lineingång på ljudkortet...

Posted

Tack för rådet Cleas!

sen är grejen den att när jag kopplade in elgitarren i ljudkortet och spelade in blev inspelningsvolymen väldigt låg. som om signalen var väldigt svag? kan det vara så?

för när jag skulle lyssna på det för jag köra högtalarna på max för att ens höra nåt överhuvudtaget..ändå var det lågt!?

mvh mrtjub

Posted

Det är värdelöst att försöka spela in gura direkt i ljudkortet. Skaffa en billig mic-preamp med både 48 V fantommatning och en instrumentingång med hög impedans (finns hyfsade från 500-600:- och uppåt) så kommer det att bli mycket bättre.

Posted