Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan! Detta säger det om Soundblaster Audigy, jag har beställt det men ännu inte fått det så jag har inte hunnit testa det än, jag kan inte så mycket om detta, men jag undrar nu om det är ett bra kort att också använda till inspelningar?

"Sound Blaster® Audigy® 4 Pro is an amazing fusion of Entertainment and Music Creation. Featuring ultra-high quality DACs and an External I/O Hub which provides 6 Stereo Inputs/6 Stereo Outputs, Sound Blaster Audigy 4 Pro enables amazingly clean recording of six channels at 24-bit/96kHz with low latency ASIO 2.0 support.

Sound Blaster Audigy 4 Pro also comes with the all new Entertainment Center software and remote control unit, transforming your PC into an Entertainment Center with easy MP3 and movies playback and navigation.

Incredible 113dB SNR 24-bit/192kHz DACs for superior 24-bit ADVANCED HD™ audio

Entertainment Center Software and IR Remote allows easy navigation through your movies, music and pictures

EAX® 4.0 ADVANCED HD™ Effects that are so real, you will feel like you are in the game

External I/O Hub allows you to connect all your music devices at one time for studio quality audio creation

Smart Recorder allows you to schedule audio recordings and remove unwanted audio artifacts"

Annons
Posted

Jag vet inte hur just detta kortet är, men soundblaster brukar vara bra kort till spel och multimedia men mindre lyckade till studio/musikinspelning.

Hoppas för din skull att jag har fel angående just det här kortet.

Posted

Med tanke på att Creative har ägt EMU i några år - och de ändå fortsätter driva EMU som ett separat bolag för musikskapar-ljudkort, så är det ganska uppenbart att även Creative ser SB-korten som spelkort och kanske även uppspelningskort för film o dyl - medan EMU-korten är avsedda för musiker.

Jag skulle aldrig skaffa ett SB-kort för att använda till musikproduktion - oavsett hur ofta de använder "pro", "professional", "amazing", "ultra high quality" etc. Dessa superlativ har använts av Creative's marknadsförare sedan urminnes tider, men korten har inte fungerat bättre för musiker för det...

De tillhör dessutom de tillverkare som alltid anger bästa möjliga teoretiska data på ingående komponenter, snarare än faktiska mätdata på den färdiga produkten... 😏

Posted

Dom säger också att detta kortet är avsett till stor del, till inspelningar...check this:

Studio Quality Audigy® 4 Pro External I/O Hub

Studio quality I/O with advanced connectivity. Includes analog stereo connectors for six channel input, optical and coaxial digital I/O, full sized MIDI I/O, microphone with gain control, headphone with volume control, and two 1394 FireWire® ports.

Professional Quality Music

Create Professional quality music with low latency ASIO 2.0 support, SoundFont support, and high quality audio hardware.

High Quality A/D Converters

Record your own music and audio samples with high quality 24-bit/96kHz A/D Converters for amazingly clean and accurate recordings.

Smart Recorder

Easily create recordings with Creative Smart Recorder. Supports automatic scheduling of recordings, includes Creative's advanced Audio Clean-up algorithm to remove unwanted audio artifacts and support for auto triggered recordings.

Posted

Soundblaster-korten har ju aldrig balanserade in- och utgångar och det är ju mindre lyckat för inspelning. Dessutom brukar A/D-omvandlarna vara rätt dåliga, oavsett vad de nu skriver i reklambladen. Speciellt viktiga är snr-värdena på ingångarna. Ofta har kort för musiker bättre kvalitet på ingångarna än på utgångarna, medans det oftare är tvärt om på ljudkort för spel och "hemmabio". Nån som minns det där när Creative hävdade att deras nya kort skulle få mp3:or att låta bättre än orginal-CD:n de var inspelade från? Om du nu undrar över hur bra allt nu låter så kolla på siffrorna, istället för att läsa propaganda. Creative är jättebra på att ljuga i annonser. Jag har också en hemsk liten "16-bitars" GM-modul från Creative som egentligen visade sig vara 8-bitars när jag kopierade ROM-chipen.

Om man nu får vara så godtrogen att man tror sig veta någonting om varumärken, så säger jag att jag lärt mig genom åren att Soundblaster-ljudkort generellt sett är skit, och Creative Labs är ett otrevligt företag att ha att göra med. Nån frågade en gång om nu företag juridiskt sett är individer, vad för slags människor är de? I mina ögon är Creative girig, snål och tar varje tillfälle att ljuga och föra människor bakom ljuset om Creative tror sig kunna tjäna pengar på det. En riktigt jävla otrevlig person, med andra ord. Ingen man borde köpa något av.

Guest Danny Cort
Posted (edited)

Emmmir; vad har du betalat för kortet?

Edited by Danny Cort
Posted
En väldigt korkad sak med SB-korten, är att deras ASIO-driver stödjer 48kHz och 96kHz - och inget annat. Om man vill spela in i 44.1kHZ (som de flesta nog gör), så är man alltså rökt...

Det är ju för att SB-korten bara har en klock-frekvens för inspelning och uppspelning, till skillnad från de flesta seriösa halvproffskorten på marknaden. Bara en sån sak gör Creative-korten nästan direkt olämpliga för att spela in saker med. Tycker Emmmir ska se om han kan få pengarna tillbaka på ljudkortet och spendera slantarna på nånting prisvärt som passar för en musiker, om det nu är det han är ute efter.

Posted
En väldigt korkad sak med SB-korten, är att deras ASIO-driver stödjer 48kHz och 96kHz - och inget annat. Om man vill spela in i 44.1kHZ (som de flesta nog gör), så är man alltså rökt...

Det är ju för att SB-korten bara har en klock-frekvens för inspelning och uppspelning, till skillnad från de flesta seriösa halvproffskorten på marknaden. Bara en sån sak gör Creative-korten nästan direkt olämpliga för att spela in saker med. Tycker Emmmir ska se om han kan få pengarna tillbaka på ljudkortet och spendera slantarna på nånting prisvärt som passar för en musiker, om det nu är det han är ute efter.

Precis!

Det är onödigt att fortsätta på fel väg, när det ju faktiskt finns mycket lämpligare musiker-kort till ganska låga priser numera.

Avbeställ SB-kortet omgående, så att du kan köpa något du kommer att stå ut att jobba med i stället.

Posted

Så går det när man snålar in och bara sätter en sampleklocka i ljudkortet 😄

Lite underligt att man inte valt en 44.1KHz klocka faktiskt.

/Majken

Posted

Jag tror att Audigy-korten lämpar sig till de som vill ha ett lite mer allmänt inriktat kort, alltså att det fungerar hyfsat till det mesta; så som spel, multimedia, filmer, men även inspelning till viss del.

Mitt gamla Audigy Platinum-kort fungerar väl rätt stabilt med kX-drivisarna, men jag är jäkligt sugen på att byta ut det nu. Ska se hur mkt malar som flyger ur plånboken först 😉..

Posted (edited)

Btw, mitt kort går att spela in 44.1khz om man kör Audigys egna ASIO-rutiner, men inte med kX-drivisarnas ASIO-rutiner... Då måste man köra 48khz.

44.1khz funkar bra med vanliga directx-rutinerna också.

Edited by D Vibe
Posted
44.1khz funkar bra med vanliga directx-rutinerna också.

Mmm, du vill verkligen inte köra 44.1 kHz på ett Audigy med Direct-X drivers.. riktigt jäkla taskig resampling i Direct-X.. vetekatten hur det där nu funkar i kx-drivarna däremot. Har mina misstankar om att det inte är sådär jättebra det heller, även fast jag inte vet säkert där.