Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har en Yamaha 4416 ett firewire 410 och cubase sx2. Nu är det så att jag spelar in all audio på min 4416 och den är master (styr) till cubase. Jag synkar de genom midi genom 410 ljudkortet.

Har inte haft problem med att ha igång 4416 och ha synk idle men ändå starta cubase för att exempelvis lyssna på och editera midispår.

Men nu efter att jag fick strul med battery och fick ändra ASIO i cubase så vill inte cubase starta om jag inte trycker av synken. Play knappen bara lyser men det händer inget föränn jag har synk offline. Stör ju iof inte så mycket, men sådär lagom så att jag måste fråga om det finns nån lösning.

Anar att det är en enkel lösning bakom. Tips nån?

P.S Vet att det är overkill och/eller onödigt att ha både en 4416 och cubase sx2 med ett firewire 410.

Annons
Posted

Om Cubase väntar när du trycker på Play, så beror det på att du har ställt in Cubase på att följa en synksignal. Du måste förstås ha datorn som Master om du ska kunna köra fritt utan extern synk.

Det låter som om det beter sig precis som det ska...

Posted

Men fattar inte varför det funkade felfritt tidigare. Ja, ja spelar iof ingen roll bara nåt som störde lite grann. 😄

Tack för svaret. Då vet jag att det ska vara så iallafall.