Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har länge drömt om att få göra en egen musikvideo till någon av mina låtar. Något tips på hur man kan gå till väga för att få ihop en video som ser bra ut. Har endast tillgång till min storebrorsas vanliga hemma-DV kamera. =)

Kanske någon vet någon sida där man kan läsa om detta ämne, alltså inte film endast musikvideoproduktion för glada amatörer. =)

//Micke

Annons
Guest MarcusRombo
Posted

Oj, det är en hel vetenskap. Men jag ska försöka gå igenom lite grunder.

Bland det viktigaste är rätt mängd ljus i varje scen, skiljer sig ljuset mycket i klippen blir det lätt väldigt jobbigt att titta. Sen, detta är nog ändå en självklarhet för många, skall väldigt snabba klipp förekomma bör dessa ske helt i takt. Detta är väl det mest grundläggande. Resten är mer upp till det sunda förnuftet, smaksaker helt enkelt. Saker som att man inte skall dränka klippen i ostiga/töntiga effekter. Inte heller några äckliga basic transfers, ni vet vad jag menar, typ en bild som "rivs" bort, som en post-it lapp typ, osv osv. Det är svårt att komma några vettiga tips när man inte vet hur bra koll ni redan har. Fråga om något mer konkret så svarar jag 😱

Posted
Har länge drömt om att få göra en egen musikvideo till någon av mina låtar. Något tips på hur man kan gå till väga för att få ihop en video som ser bra ut. Har endast tillgång till min storebrorsas vanliga hemma-DV kamera. =)

Kanske någon vet någon sida där man kan läsa om detta ämne, alltså inte film endast musikvideoproduktion för glada amatörer. =)

//Micke

Har du åldern inne så kan du ju låna utrustning på UngFilm (eller motsvarande) om det finns något sådant i närheten av dig.

Du kan ju göra rätt mycket med den där DV-kameran, det är ju redigeringen som är krånglig.

Förövrigt så avskyr jag musikvideos där bandet bara står på en vanlig scen och spelar:P

Ska man ha med en scen så ska den åtminstone vara utmärkande, typ en stor glasstårta eller något sådant:)

Sen så skiljer det sig ju inte så mycket mellan en musikvideo och en film, det är ungefär samma principer som gäller.

Videon ska ju göra mer än att bara se till så att låten finns i en tv:P