Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

kommentar: dv är egentligen inte optimalt att köra med. Jag antar att du vill använda firewirekort från din dv-kamera. Eftersom bilderna kommer in i Nuendo efter ljudet blir det inte automatiskt rätt. Däremot finns det bra "offset"-inställningar i Nuendo man kan justera. Börja med en kompensation om 7 bildrutor och justera sedan noggrannare efter behov.

Om du tänker skaffa Nuendo eller om du redan har en handbok, kolla i den för mer elaborerade instruktioner hur du skall göra och kommentarer. Inställningarna gör du i alla fall i Device setup -- common settings. Om du ogillar handböcker (många musiker gör ju det) kan du känna dig fram. Självklart är det en god idé att även uttnyttja Nuendos fina tidkodskontroller för synkning vid produktion och postproduktion.

Posted (edited)

Vi kanske talar förbi varandra?

Jag vet inte hur det är i tidigare Nuendoversioner. Om det inte går i din version är det för att den är lite äldre. I Nuendo 3 är det i alla fall inga problem.

Frågan är vad du vill göra och i vilket format du vill arbeta. Om du har en dv-kamera antar jag att du har en firewire-port eller en firewire-ingång på ett pci-kort. Om du först hade tänkt omvandla bilden till dvd-standard behöver du ett mpeg2-kort men de flesta videokort har stöd för mpeg2 idag tror jag. Vill du köra lineärt är det en god idé att ha ett bra videokort, förstås men flera grafikkort går också att använda om de är så kallade multi-headkort; exempelvis flera kort från nVIDIA och från Matrox. Kolla med tillverkaren innan du väljer modell.

Ett videokort som stöds bra i Nuendo 3 är Pinnacles Liquid Chrome. Det finns andra också; enligt Nuendohjälpen i programmet stöds också Blackmagick Decklink. Jag känner inte till det kortet.

När du spelar upp filmerna inne i Nuendo använder du Quick-time eller Direct X video eller DirectShow men detta förstör inte dina filer; de som skall hamna i slutprodukten.

Tillägg: Du har väl utfört basoperationerna; jag menar valt en videouppspelningsmotor i Device Setup på Videospelarsidan?

Att importera videofilen går till på samma sätt som en audio-fil:

File->import video file

eller med drag-och-släpp

Precis som med audio måste du ju dock först öppna ett videospår:

Project -> Add track --> Video

Kanske mitt svar ändå missar målet med din fråga?

Edited by Fredrikmo