Jump to content
Annons

Gitarrtråden


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

Gitarrer

Fender telecaster standard USA

Morgan W300CE

och så en elgitarr av märket GTX, ser ut som skit och låter skit men det va min första elgura:)

Förstärkare

Fender Hot Rod Dellux

Marshall 8080

Pedalbordet

Ibanez TS-9

MI-Audio Cruchbox

Boss DV-5

Dunlop Crybaby

Digitech Delay

Korg DT10

ERNIE BALL EB6165 (fick den ny för 1300 🙂)

T-rex fueltank som driver allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 152
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har du ingen akust från Hobbex? Såna finns hos Hobbex i Valbo köpcentrum.

Min första gitarr kom från Hobbex! 😆

Deras instrument är kanske inte av nån vidare kvalité, men det räckte till att tända gnistan för o börja spela gura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första gitarr kom från Hobbex! 😆

Deras instrument är kanske inte av nån vidare kvalité, men det räckte till att tända gnistan för o börja spela gura.

Ja, eller att slå sönder på festivalen 🙂

I övrigt så har jag en IBANEZ RGT6EXFX-BK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go...

Gibson les Paul (gold top) -74

Fantastisk paddel. Jag anväder den dock mest till att kompa mina Reggae alster med. Faktiskt den ända paddeln som jag lyckats få fram det där riktiga reggae komp soundet ur.. Man får dock hänga den som en haklapp på bröstet för att lyckas med resultatet att det låter bra men man ser ut som en idiot.. 😆

Ltd-400 Viper

...en helt fantastik Punk-paddel. EMG mickarna fräser helt enormt fint. Kroppen känns solid utan att för den skull tappa i smidighet. Jag fick den av min fästmö efter att jag tjötat om den efter att ha sett Captain Sensible (The Damned) spela och lovorda den.. Jag menar... kan Captain så kan jag. Används uteslutande till mina Punk och Rock alster.

Den på övre bilden (samt de andra i bakgrunden)

l_c418bc2fd70d7489d0537264893f636f.jpg

l_ff6f3f8f3382d2fff03391d1769e3dd7.jpg

(Var bara tvungen att publicera denna bild på Captain då han drar av ett av sina karatäristiska solon på Vipern i Newcastle- 06)

Epiphone Gibson 355

mycket gitarr för pengarna.. Har haft den i 10 år och den har aldrig svikit mig.. Funkar till alla stilar. Tyvärr har halsen börjat slå sig lite och eftersom den är limmad så ÄR det ett problem. Svår att på 100%-ig i intoneringen. skriver ofta låtar på den. Den är lite av en musa.

Ej den på bild!

gibson_355_001.jpg

Cataluna C902E Jumbo

Gryyym Acke... Ljudet och spelkänslan är sjukt bra och priset skall vi inte tala om. Jag kom över min för 2500 kr. den kanske inte är världens snyggaste..men vaffan... Den ryker!

1001.gif

Må väl!

MVH

En 41 årig punkare i Marley Tröja.

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jaha bara jag som är väldigt sparsam? Har själv och använder bara min Schecter Blackjack som är en grym gura. Och en Yamahabas RBX eller VBX eller nåt sånt. Inte värdens bästa men funkar okej. Men visst, visst finns det guror som man suktar efter och någon till blir det senare någon gång i år. Vilken vet jag inte än, det återstå att se. Men allt utom Fender/Telecaster. Usch!Inga såna gubbguror för min del tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer:

Ibanez jem 7: Fantastisk, självspelande gitarr med vackert pärlemorinlägg i halsen, helvit. Synd att jag inte kan spela lika bra som gitarren inbjuder till.

Squier Stratocaster: Konstig filur med två humbuckers o floyd rose. Omkopplare för single coil/humbucker. Backup-gitarr.

Ibanez Studio dubbelhals: Även kallad Månbas Alpha. Svaga mickar, väger fläsk. Imponerar alltid på en publik. Sist vi spelade och jag halade fram den, knäböjde publiken.

Fender stålsträngad akustisk: Blå 2 000 kr gitarr som jag har som slitosläng-gitarr.

Annat:

Case innehållande: Marshall JMP - 1 förförstärkare, TC Electronic G-major multieffektsenhet, Samson trådlös mottagare och Behringer midipedal med dubbla expressionpedaler. Trevlig liten uppsättning som är lätt att ta med sig överallt. G-majorn är fantastisk! JMP-1:an känns dock lite begränsande soundmässigt. Skulle gärna vilja komplettera med 2 ENGL-stärkare o kabinett.

POD XT med standardstärkarna.

D addario 0.11 set nedstämt ett tonsteg.

Jim Dunlop plektrum, Stubby 2.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ibanez jem 7: Fantastisk, självspelande gitarr med vackert pärlemorinlägg i halsen, helvit. Synd att jag inte kan spela lika bra som gitarren inbjuder till.

Nähä och så den spelar bättre än du kan då eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, nu när den här tråden har gjort en Lazarus kan jag lika gärna helt skamlöst komma med en skrytsam uppdatering:

Gibson SG Standard

Fender American Telecaster

Hagström Viking

Gretsch 5248 Goldtop

Tanglewood TW1000

Fender '75 Jazz

Höfner 500/1

Landola Nylon '196x

Orange AD30TC

Fender Deluxe Reverb '65

Marshall Vintage Modern 2266

Epiphone Valve Jr

Harley Benton V4x12

Eminence legend 1x12

Z-Vex Box of rock

Blackstar HT-Dual

Seymour Duncan Tweak Fuzz

Seymour Duncan Pickup Booster

Electro Harmonix Memory man deluxe

Hartke VXL Bass attack

Korg Pitchblack

Link to comment
Dela på andra sajter

Schecter Tempest Custom

Vox Tonelab

Seymour Duncan SFX01 booster (en pedal som jag just nu aldrig använder)

Tech 21 SansAmp GT2 (en pedal som jag ALDRIG använder)

Lånad Marshalltopp transistor (glömt vad modellen heter)

Lånad gammal Laney högtalarlåda från 70-talet (egentligen en baslåda tror jag)

..är på jakt efter en sjysst rörcombo

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 st GIBSON EXPLORER 76", -96

1 st FENDER STRATOCASTER jubileumsmodell, -96 USA

1 st FENDER STRATOCASTER DELUX, -06 USA

1 st ORANGE OR120 -76 topp

1 st MARSHALL JCM800 -81 låda

1 st MARSHALL CLUB & COUNTRY 100w combo "Moddad av Tommy Folkeson MKIII" -78

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller att slå sönder på festivalen 🙂

I övrigt så har jag en IBANEZ RGT6EXFX-BK.

De va lite det som hände med den guran faktiskt.

Den råkade hamna "in the line of fire" när jag o lillasyrran bråkade. 😆

Bästa med hobbexprylarna va ju att de funkar med vanlig fiskelina ifall tunna E strängen gav upp. haha..

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

De va lite det som hände med den guran faktiskt.

Den råkade hamna "in the line of fire" när jag o lillasyrran bråkade. 😆

Bästa med hobbexprylarna va ju att de funkar med vanlig fiskelina ifall tunna E strängen gav upp. haha..

haha 🙂 jo.. jag köpte en sletgitarr för något år sedan, och som jag nämde festival.. Jag klev ur tältet på morgonen och där står en arbetspolare full som ett ägg och slår skiten i marken så strängarna fladdrar... Man fick ju inte direkt ångest eller blev upprörd.. jag gick tyst och satte mig och tog en öl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer:

Gibson - SG Gothic (version 1). Riktigt, riktigt go gura men totalt felbalanserad (släpper man halsen då man spelar så åker gitarrhuvudet direkt i golvet…). Halsen är fetare än fet och med en svart, hård greppbräda av ebenholts. Mattsvart med svarta mickar, stämskruvar mm…

Fender - Telecaster American Standard. Väldigt skön hals men jag är besviken på vissa saker från monteringsarbetet (lackarbetet är en dröm). Mer mångsidigt ljud än man kan tro. 3 Tone sunburst, tycker den är riktigt, riktigt snygg. Greppbräda i rosewood.

Yamaha - something. Billig gitarr med skön hals och rätt OK ljud. Blansksvart med lönnhals.

Ibanez - RG 320. Kul ibland men jävligt tung! Djupt röd.

Delta - Les Paul. Sjukt fett ljud men blytung! Gjord i riktigt tjock plywood. Utslitna band (min trogna gitarr då jag var ung och spelade i band).

Ibanez B300. Akustisk gitarr som jag verkligen gillar ljudet på. Tyvärr är banden slut och även greppbrädans trä är väldigt slitet/urgröpt på sina ställen.

Stärkare:

Roland - Cube 60. Transistorstärkare som är rappare än rapp. Perfekt till SG’n eller Les Paulen.

Novanex something. Billig gammal skit som kan ge en del kul ljud.

Pedaler

Yamaha – Stomp. Hyggligt ljud och smidig live.

Boss – Digital Chorus. Änvänder den aldrig…

Diverse andra pedaler som jag inte kommer på nu (mest distpedaler).

Pluggar

Amplitube 2

Guitar Rigg LE

En del andra som låter skit…

Hm, klart mer utrustning än vad jag behöver (kan ju för f-n knappt spela).

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer:

Jackson RR24 Snow White - EMG81 i stall och floyd rose. Riktigt skön gura!

Levin stålsträngad sexa - med Fisherman mickar

Levin nylonsträngad sexa - från 80-talet

Squier Protone - Fender mickar och guldigt Fenderstall

Förstärkare & Pedaler:

Peavey 5150 mkI - Krääääm!

Electro Harmonix MetalMuff - Skön pedlar, mest till repan

Digitech Death Metal - SÄMSTA PEDALEN I VÄRLDEN (?)

Dunlop Crybaby - Classic

Line6 Floorpod - Till FX loopen

Korg AX10G - används aldrig

That's about it!

/Jesus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, va roligt, jag som inte är gitarrist ens i andra-instrument.

Nåväl, detta spelar jag (gitarr) på och med:

Fenix kropp, av strata-modell, med Fenderhals, LB-mickar i mitt och halsläge, en sån där liten humbucker i stallläge, vad det nu var...? DiMarzio, kanske?

Nåja, den låter bra och funkar bra för mig. Grymt bra gitarr för nästan inga pengar alls! (Tack Jögge, börsen Västerås)

Ibanez RG-nånting, svart med svart plektrumskydd, förmodligen rätt billig. Bra för störtbombargrejer, vilket jag absolut inte behärskar.

Bytte till mig mot satans påfund, en Windows-dator. Skönt att bli av med den! 😆

Ibanez AEJ90, Acke med F-hål. Blå, och låter så himla bra! Dessutom en inyggd mick som låter. Fast inte så bra.

Cort AC15 (?) Nylon, när jag ska verka lite känslig eller nåt.

Slängde farsans gamla EKO-acke, med stränghöjd 4cm och sprucket lock. Dumt gjort....

Har en Line 6 POD XT, som mest ligger på hyllan, och en V-amp2 i en låda nånstans.

Spelar direkt i datorn med nån av gitarrpluggarna, Amplitube 2, Jimi eller Metal, eller Guitar Rig 3.

Ibland re-ampar vi, men helst inte då jag spelar.... 🙂

Och så har jag en 5-strängad OLP-bas, som inte riktigt är så bra som jag skulle vilja.

Skulle gärna ha nåt tyskt eller iaf dyrt 5-strängat, eller kanske 6-strängat...? Hmmm, mest för att det är kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä och så den spelar bättre än du kan då eller? 🙂

Hoho! Nämen, jag menar att saker jag klarar av på den klarar jag inte på andra gitarrer. Det känns som om någon har byggt den speciellt för mig. Passar perfekt för mina långa, breda fingrar och dasslock till händer. Halsen är lite bredare än många andra jag testade innan köp. Sen justerades den in av den legendariske Robin på Crafton, generalagent för Ibanez. Jag fick komma ut och titta på de avslutande injusteringarna, fick komma med önskemål osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Fender Tele Custom, Charvel Surfcaster, Music Man Stingray II och lite annat bjäfs... Fast det är klart - efter att signalen gått genom en HD147, wah-wah, space echo och slutligen slicats upp med en loopstation spelar det liksom ingen roll vad som skickades in från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender Strata Antigue 1979. Bytt mickar till Ljunggrens 60s vintage, supernöjd.

Gibson Les Paul Standard 2004 Ebony 60's neck.

Epihone Flying wee-wee till barnbarnet.

Levin 12-strängad akustisk, nästan ospelbar.

Levin 6-strängad akustisk (skolgitarr, typ).

Noname elbas a'la Rickenbacker.

Greg Bennet ukelele.

POD 2.0

POD XT

Boss Metal Zone

Ibanez Tubescreamer (från typ 78-79?)

Dunlop Cry Baby

Nåt skräp-stereodelay

127 st Dunlop .94 plektrum

Marshall mini-stack. Låter fan.

Roland Cube30 för hemmaplink.

Kör annars mest genom POD+monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer:

Gibson LesPaul Worn&Faded

Fender Telecaster ´52 Vintage Reissue

Martin D-15

Stärkare:

Vox AC30CC2X (nya Kina-modellen)

Vox AC30 Top Boost (början av 90-talet, Made in England)

Måste bara inflika att Kina-stärkaren är grymt mycket bättre än UK-modellen, faktiskt 😉

Pedalbord:

Boss TU-2 Stämmare

MXR Phase 90 Phaser

T-Rex Compnova Kompressor

MXR GT O.D Overdrive

T-Rex Mudhoney Fuzz/Dist

TC Electronic NovaDelay

MXR Line driver Volymboost

I den ordningen har jag för mig (har lite lådvin innanför västen 🙂 )

Allt sitter på ett T-Rex Tonetrunk-bord och strömförsörjs via en T-Rex Fueltank Classic

Funkar bra för mig åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Gitarrer:

Aria Les Paul kopia från tidigt -70 tal eller sent 60 tal. Min första gitarr som fortfarande är No1. Jag är ungefär lika envis som Brian May. Gitarren är hårt moddad. Aktiv förstärkare med tokontroll nyligen bytta mickar. Höll fast vid de gamla länge... Nya stämskruvar, annan sadel mm.

Sedan köpte jag faktiskt en Texas Stratta från GMF på Fuzz mässan förra året. Den kör jag femsträngat med, Durstämd i G. Goa Stonesriff blir det på den. 🙂 Helt OK gitarr förutom att banden är lite tjocka för min smak. Det är de tyvärr på alla nya gitarrer. Varför? Någon som vet?

Förstärkare:

Guyatone FLIP2000 MKII Även här är det "gamla Bettan" som gäller. Köpt begagnad tidigt -80 tal. Stora modifieringar. Kan nu bl.a. switchas mellan Fast bias, Auto bias, Triod eller pentod koppling. Nyligen bytta potentiometrar gjorde susen. Grym Hybridcombo (rör i slutsteget, FET trissor i förstegen) som är bärbar.

Behringer VT250FX En riktigt trevlig överraskning. Stereo kombi 2x50watt.

Hagström 310 Fräck 10 watts rörkombi. Helt annat slutsteg mot orginal och annan 10" högtalare. En Jensen Vintage ceramic C10Q sköter jobbet nu. Väldigt mycket en helt annan sak mot vad den var när det var en Hagström. En grym "sleeper" med tillgång till hur mycket dist som helst.

Pedaler:

Mängder, de flesta har jag byggt själv. Just nu är jag dock inne på förstärkarmodelleringar och gillar Zoom G3 starkt. Ligger i köpkö för att få hem den nya G5 från Thomann.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...