Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag är nybörjare inom detta område och skulle vilja ha lite

"kom igång tips". Hur får man till en bra låt om man har ideerna?

Jag har köpt en Fostex VF 160 Porta, en Yamaha 9000 Pro,

samt en PC dator med Cubase SX version 2 och ett Soudblaster Audigy Live.

+ Diverse grejer som mickar m.m. som man kan behöva.

När jag har spelat in låten i Fostex'en så bränner jag ut spåren

på en skiva och importerar den i cubase.

Vad ska man göra nu? Gör jag en musikcd direkt så låter det ju apa.

Vad ska jag lägga för effekter m.m. Vad kan man säg är

"standard effekter" på röst m.m. Ska jag köra det genom en kompressor?

Det är inte överstyrt i fostexen, men ibland blir det tyvärr det i

stereon.

Och vi säger att jag ångrar ett instrument, tex trummorna.

Kan jag då tex lägga ett midispår i cubase TILLSAMMANS med Audio

track'sen.

Mycket tacksam för era tips och ideer !

Jag vill inte att det ska låta "halvbra" :S

//Daniel

Annons
Posted

...du e knappast allvarlig nu?

eller?

I så fall ber jag om ursäkt direkt:

(vem skämtar?)

Posted

Hmm, du borde lära dig cubase till att börja med iaf 😆 och när du lärt dig cubase kan du sätta dina ideér i verket. enda jag kan säga är att lär dig grunderna i cubase. finns väl inte så mycket att göra innan man kan det 😉

Posted

Haha, jo jag är allvarlig. Jag står på noll, och vill lära mig detta. Jag förstår din reaktion Hwagang, men jag gjorde bara ett försök att komma igång.

Grunderna i Cubase kan jag väll till viss del. Men jag vet inte vilka effekter m.m. jag ska lägga för att det ska låta bra.

Man måste ju börja nånstans.

Vi säger att jag har en låt som jag har rättså klar, den är rätt inställd i volym på instrument m.m. Vad gör man sen för att det ska bli ett bra resultat.

Posted

Kan nog inte annat än att hålla med föregående talare! Ta dig tid att läsa manualens 'Getting started'. det kommer att ge dig en hel del tips hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

önskar Joey

Posted

OK......Du har en del frågor, men det är väldigt svårt att hjälpa dig i detta stadiet. Det känns som att du faktiskt inte har de grunder som behövs för att kunna leda dig rätt.

Kanske har jag fel...?!

Men om det är effekter du är ute efter, så kan jag väl tipsa dig med att använda dig av reverb, delay, compressor. På rätt plats med rätt inställningar. men som sagt, utan att veta hur det låter just nu, så är det väldigt svårt att veta vad som behövs på vilket ställ med vilkt instrument.

/Joey

Posted

kom ihåg att inte salta på för mycket reverb/delay på sång/vocal, fr det kan vara lite jobbigt att lyssna på i större system, mycket reverb och tung bas är inget att rekomendera.

Posted

Experimentera framförallt. Att ratta bra ljud är inget man helt och hållet kan läsa sig till.

Men att veta vad parametrarna är till för underlättar ju en hel del. Även om det ibland kan vara bra att inte veta :rolleyes:

Sök på forumet så hittar du en massa information om EQ och frekvenser etc. som är nyttigt att veta när du ska mixa/leka.

Att analysera andras inspelningar och försöka härma ljudet kan vara ett bra sätt att lära sig. Kolla vart i ljudbilden de lagt instrumenten, var de ligger i frekvenserna osv.

Men räkna med att det kommer att dröja länge innan dina inspelningar/mixar låter proffsigt.

Mina låter sjukt illa och jag har ändå hållt på ett tag 🙂

Ang trummor, så ja, om det du har spelat in går mot ett fast BPM (trummaskin eller metronom) så går det lätt att lägga dit nya trummor i efterhand.

Guest musik
Posted (edited)

Hej!

Eehh...har du bränt en cd med de färdiga låtarna i portan? Ligger materialet på två kanaler alltså? En vänster och en höger? Antar att trummorna finns i bägge sidor. Det blir nog knökigt att ta väck dem. Vad är Yamaha 9000 Pro för nåt? En effektlåda? Har du pc och cubase behöver du inte gå omvägen om portan.

Använd vackert reverb på rösten, early reflections (lyssna på Stranglers eller Gene Vincent) och en viss måttlig del kompression.

Men...det finns inga absoluta regler. Prova dig fram!

Överstyrt material: har hört en del om överstyrda produktioner på senare tid. Att en del nya brännare skulle vara extra benägna att ge det också. Men är det bara rätt inspelat från början så ska det inte vara några problem att få rätt nivå sedan heller. En gång överstyrt alltid överstyrt dock...

:rolleyes:

:musik

Edited by musik