Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag är nybörjare inom detta område och skulle vilja ha lite

"kom igång tips". Hur får man till en bra låt om man har ideerna?

Jag har köpt en Fostex VF 160 Porta, en Yamaha 9000 Pro,

samt en PC dator med Cubase SX version 2 och ett Soudblaster Audigy Live.

+ Diverse grejer som mickar m.m. som man kan behöva.

När jag har spelat in låten i Fostex'en så bränner jag ut spåren

på en skiva och importerar den i cubase.

Vad ska man göra nu? Gör jag en musikcd direkt så låter det ju apa.

Vad ska jag lägga för effekter m.m. Vad kan man säg är

"standard effekter" på röst m.m. Ska jag köra det genom en kompressor?

Det är inte överstyrt i fostexen, men ibland blir det tyvärr det i

stereon.

Och vi säger att jag ångrar ett instrument, tex trummorna.

Kan jag då tex lägga ett midispår i cubase TILLSAMMANS med Audio

track'sen.

Mycket tacksam för era tips och ideer !

Jag vill inte att det ska låta "halvbra" :S

//Daniel

Annons
Posted

...du e knappast allvarlig nu?

eller?

I så fall ber jag om ursäkt direkt:

(vem skämtar?)

Posted

Hmm, du borde lära dig cubase till att börja med iaf 😆 och när du lärt dig cubase kan du sätta dina ideér i verket. enda jag kan säga är att lär dig grunderna i cubase. finns väl inte så mycket att göra innan man kan det 😉

Posted

Haha, jo jag är allvarlig. Jag står på noll, och vill lära mig detta. Jag förstår din reaktion Hwagang, men jag gjorde bara ett försök att komma igång.

Grunderna i Cubase kan jag väll till viss del. Men jag vet inte vilka effekter m.m. jag ska lägga för att det ska låta bra.

Man måste ju börja nånstans.

Vi säger att jag har en låt som jag har rättså klar, den är rätt inställd i volym på instrument m.m. Vad gör man sen för att det ska bli ett bra resultat.

Posted

Kan nog inte annat än att hålla med föregående talare! Ta dig tid att läsa manualens 'Getting started'. det kommer att ge dig en hel del tips hur du ska gå tillväga.

Lycka till!