Jump to content
Annons

Sälja låtar?


peterthegreat

Recommended Posts

Några frågor.

1. Hur ska man gå till väga för att t.ex. sälja låtar till andra artister?

2. Säljer man låtarna eller "hyr" man bara ut dom?

3. Hur får man betalt?

4. Har man själv rätten till stim-ersättning?

5. Någon här som gjort detta och förklara lite?

😏

P.S. Jag tittade efter en vettigare kategori men jag hitta ingen så om admin vet nån så är det bara flytta. 😳

Redigerat av peterthegreat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

1) En bra idé är att först ta en mailkontakt med den grupp eller artist som du tror skulle nappa. Finns det då ett visst intresse kan man sända över en fil eller iaf en del av låten. En dialog inleds.

2) Nja. Man varken säljer eller hyr ut låtarna. Jag anser att man ska stå kvar som upphovsman och behålla äganderätten.

3) Betalt enligt kontrakt. Betalt efter varje framförande från deras sida av din låt. Betalt per såld skiva är vettigast, istället för att komma överens om "här är x antal pengar" alldeles oavsett hur många framföranden av den eller hur många skivor som säljs.

4) Svar ja.

5) Då frågan aktualiserats och dykt upp i min absoluta närhet, så vill jag tro att ovanstående gäller.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen kan du kontakta olika förlag som bl a sysslar med att just hitta rätt låt till rätt artist. De har ofta bra kontaktnät och har koll på vilka artister som söker låtar just nu. Om dom får en låt placerad så får man räkna med att de förväntar sig att få förlagsrättigheterna på låten. I Sverige är det normalt med 33,33% av hela upphovet. Utomlands kan förlag tillämpa helt andra tariffer 50% är inte ovanligt och det kan även skilja på mekaniska och performance. (Många svenska förlag tar även 50% vid utlandslansering).

En annan variant, och även en variant för att komma i kontakt med förlag och A&Rs på skivbolag o managements. Är att använda sig av tjänster som finns på nätet.

Bl a:

www.songquarters.com

Webtjänst.

Mycket bra tjänst som oftast även namnger artisten, fulltändig kontaktinfo, inte bara den som är A&R för detta projekt just nu, utan även Skivbolagsfolket som varit inblandade, managers, producenter mm.

www.songlink.com

e-mail tjänst 1 gång/månad

Här är mängder av leads kategoriserade i regioner, Europe, UK, USA osv. Tyvärr så är många av artisterna här "anonyma", det kan stå t ex "multiplatina säljande amerikansk R&B sångare...." Det känns ju lättare att skicka rätt typ av material om man känner till artisten och dess stil. Sen är ju inte alla artister megakända heller.

www.songbox.net

Ny svensk webtjänst där man istället för att skicka "unsolicited" till förlagen och fylla upp deras mail-servrar. Så har man här möjlighet att ladda upp låtar på en servera och sen skicka ett meddelande till anslutna förlag. De kan då gå in o lyssna när det passar dom. Denna tjänst är som sagt ny och har bara funnits någon månad. Jag skickade 1 låt till 6 olika förlag den 26 maj, två av dom har lyssnat, men ingen av dom hört av sig. Känns som lite halvdant resultat men det är ju svårt att veta om dom lyssnar när man mailar mp3:or eller skickar CD skivor oxå. Den här tjänsten kostar 10:- per utskick.

Songlink och Songquarters kostar några 1000-lappar per år.

Förmodligen får du ingen ersättning för att du skrivit låten, (då måste man nog heta Jörgen E, eller nåt), men har du flyt så kan du få förskott. Annars är din intäkt upphovspengar. Som kompositör får du ersättning för framförande (performance) samt vid skivförsäljning (sk mekaniska). Detta administreras av STIM resp NCB.

-Du ska aldrig skriva från dig din upphovsrätt (om det ens går),

-Om du skriver ett förlagsavtal så är det bra att se till att du har en "reverting rights klausul" dvs rättigheterna går tillbaka till dig om låten inte släpps, säg inom 2 år efter påskrift, det händer ju faktistk rätt ofta att artister floppar och läggs ner, då finns det ingen anledning att dom ska sitta med förlagsrättigheterna på din outgivna låt.

-Förr var det vanligt med "life of copyright", förlaget får alltså rättigheterna i 70 år efter din död. Numera har det börjat bli vanligare att man faktiskt tidsbegränsar förlsagavtalet till kanske 15-20 år. Men det är många som fortfarande kräver "life of copyright".

Hoppas att det här hjälper dig (och kanske andra) på vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen får du ingen ersättning för att du skrivit låten, (då måste man nog heta Jörgen E, eller nåt)

Jo, den mannen har ganska feta projektjobb och schysst lön :rolleyes:

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Är stim och ncb två helt olika företag som gör två helt olika saker eller gör dom samma? För att vad jag vet så håller stim bara på med performance. :rolleyes:

Eller?

STIM har hand om ersättning för framföranden av musiken (radio, TV, konserter etc), medan NCB har hand om ersättning för mekanisk framställning - alltså skivor o dyl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok. Hur fixar man ncb då?

När en skiva massdupliceras, så anmäls det till ncb, men jag är inte insatt i alla detaljer, så det kanske är bäst om du läser på lite på ncb's hemsida. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok. Hur fixar man ncb då?

När en skiva massdupliceras, så anmäls det till ncb, men jag är inte insatt i alla detaljer, så det kanske är bäst om du läser på lite på ncb's hemsida. 🙂

Jag trodde det fanns nån koppling mellan STIM och NCB så att verkanmälan iaf bara behövde göras via STIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok. Hur fixar man ncb då?

När en skiva massdupliceras, så anmäls det till ncb, men jag är inte insatt i alla detaljer, så det kanske är bäst om du läser på lite på ncb's hemsida. 😆

Jag trodde det fanns nån koppling mellan STIM och NCB så att verkanmälan iaf bara behövde göras via STIM?

Jag tror inte det, eftersom ncb bara har hand om mekanisk framställning, så anmäls skivproduktion separat till dem. Det är ju inte säkert att man trycker upp skivor med alla låtar man registrerar sig som upphovsman för hos STIM... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok. Hur fixar man ncb då?

När en skiva massdupliceras, så anmäls det till ncb, men jag är inte insatt i alla detaljer, så det kanske är bäst om du läser på lite på ncb's hemsida. 😄

Jag trodde det fanns nån koppling mellan STIM och NCB så att verkanmälan iaf bara behövde göras via STIM?

Jag tror inte det, eftersom ncb bara har hand om mekanisk framställning, så anmäls skivproduktion separat till dem. Det är ju inte säkert att man trycker upp skivor med alla låtar man registrerar sig som upphovsman för hos STIM... 😆

Nej, absolut inte. Men snarare att NCB gjorde check mot STIMs databas. Inte tvärtom.

Men som sagt, det vara bara nåt jag trodde. Utan belägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NCB och STIM delar lokaler så dom har nära samarbete. CD tryckerierna är skyldiga att rapportera till NCB att dom har tryckt en viss platta i en viss kvantitet, sen tror jag skivbolagen rapporterar hur mycket dom verkligen sålt under perioden. Sen får man pröjs.

Det har ju blivit rätt vanligt att (framförallt kanske mindre bolag) skickar ivägt produktionen till billigare tryckerier utomlands, då ska man nog vara vaksam och kontrollera med NCB att skivan är registrerad korrekt.

Jörgen Elofsson fick för övrigt något specialpris nyligen när hans låtar sålt sammanlagt 100 miljoner plattor 🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd! Cred till Xarl för intressant information.

Vore det inte vettigt att ha en egen avdelning i forumet för frågor som handlar om att få ut sin musik när man har slipat den till perfektion genom feedbacken i de andra forumen. Man skulle kunna diskutera ämnen som skivbolag, förlag, pitching, promotion, stim, ncb och topplistehits.

Även om de flesta håller på med musiken för att det är så grymt kul tror jag många av oss innerst inne är en gnutta avundsjuka på Jörgens 100 000 000 plattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd! Cred till Xarl för intressant information.

Vore det inte vettigt att ha en egen avdelning i forumet för frågor som handlar om att få ut sin musik när man har slipat den till perfektion genom feedbacken i de andra forumen. Man skulle kunna diskutera ämnen som skivbolag, förlag, pitching, promotion, stim, ncb och topplistehits.

Även om de flesta håller på med musiken för att det är så grymt kul tror jag många av oss innerst inne är en gnutta avundsjuka på Jörgens 100 000 000 plattor.

Håller med! Har startat en tråd om förlag under samarbeten men den här världen är ju större än så. Det kanske finns någon på forumet som till och med har eget förlag eller skivbolag? Skulle vara kul att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

xarl//

Jag vill inte vara den som är den, men är det inte så att det är musikförlaget som tar 33,4% (det varierar en del naturligtvis) av vad upphovmannen tjänar? Jag är nästan säker på det. Eller?

Klart man kan ge bort sin upphovsrätt till något! Men det är inte sååå ofta man vill det. 🙂

För övrigt bra svar som fasen! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara den som är den, men är det inte så att det är musikförlaget som tar 33,4% (det varierar en del naturligtvis) av vad upphovmannen tjänar? Jag är nästan säker på det. Eller?

Thimmie

Nu hänger jag inte riktigt med, har jag sagt något annat?

Men det stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Några frågor.

1. Hur ska man gå till väga för att t.ex. sälja låtar till andra artister?

2. Säljer man låtarna eller "hyr" man bara ut dom?

3. Hur får man betalt?

4. Har man själv rätten till stim-ersättning?

5. Någon här som gjort detta och förklara lite?

😉

P.S. Jag tittade efter en vettigare kategori men jag hitta ingen så om admin vet nån så är det bara flytta. 😱

1. Man tar kontakt med förlag/skivbolag/artister/management & ser till att få sina låtar uppspelade för rätt person. Det här är den svåratse biten, det är i princip omöjligt att komma igenom utan kontakter, eller utan att skriva djävulskt bra låtar. Men som musiker så har man oftast kontakter genom det klassiska "bekantas bekanta-fenomenet".

2. Varierar. Oftast står man som upphovsman till sina låtar när dom spelas in av en artist & publiceras. Man har alltså fortfarande upphovsrätt till "sin" låt, även om förlaget/skivbolaget har rätt att använda låten fritt (det du menare med att "hyra" ut låtar). Det förekommer också dealar där låtens rättigheter helt säljs till berörd part, detta är vanligast i reklamsammanhang där ett företag vill ha total kontroll över musiken.

3. Man får betalt genom STIM.

4. Ja, delat med förlaget & eventuella co-writers.

Pengarna från NCB redovisas på & betalas ut med den halvårliga STIM-avräkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Pengarna från NCB redovisas på & betalas ut med den halvårliga STIM-avräkningen.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara den som är den, men är det inte så att det är musikförlaget som tar 33,4% (det varierar en del naturligtvis) av vad upphovmannen tjänar? Jag är nästan säker på det. Eller?

Thimmie

Nu hänger jag inte riktigt med, har jag sagt något annat?

Men det stämmer.

Ops, det är jag som inte kan läsa. Tyckte ju att det såg konstigt ut. My misstake! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 17 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...