Jump to content
Annons

Frågor om musikförlag överlag


Bebopkeys

Recommended Posts

Någon som vet om skivbolagen Sony och Bmg också är samma förlag sedan de slogs ihop. Det är ju onödigt att skicka låtar till båda då:-)

Båda förlagen är anslutna till Songbox i daxläget.

För oss som är lite snåla kan det ju vara bra att spara en tio eller två då och då

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Summertime"

Om någon av er har skickat en låt som heter "Summertime" till Swedensongs så kan jag meddela att Keith Almgren tycker att den är somrig och bra och att han vill höra mer! Jag fick ett meddelande från honom på Songbox men har aldrig skrivit en låt som heter "Summertime" så det måste ha blivit nån mixup.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Summertime"

Om någon av er har skickat en låt som heter "Summertime" till Swedensongs så kan jag meddela att Keith Almgren tycker att den är somrig och bra och att han vill höra mer! Jag fick ett meddelande från honom på Songbox men har aldrig skrivit en låt som heter "Summertime" så det måste ha blivit nån mixup.

Hej Lyssnat på "Summertime". Låter bra, lagom somrigt, lite sent att göra nåt med den inför denna sommar. Lyssnar gärna på mer. mvh Keith Almgren, Sweden Songs

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte ,efter debatten om SwedenSongs, att det skulle passa med en tråd om musikförlag överlag för oss som kallar oss låtskrivare. Som ni kanske såg så inledde jag tråden med en fråga som jag vill ha svar på från någon som vet.

Det kanske finns fler låtskrivare som har frågor och svar om musikförlag.

Killen som skrev låten Summertime till exempel och skickade den till SwedenSongs kanske vill veta att det var jag som fick svaret från förlaget av någon anledning?

MVH osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte ,efter debatten om SwedenSongs, att det skulle passa med en tråd om musikförlag överlag för oss som kallar oss låtskrivare. Som ni kanske såg så inledde jag tråden med en fråga som jag vill ha svar på från någon som vet.

Det kanske finns fler låtskrivare som har frågor och svar om musikförlag.

Killen som skrev låten Summertime till exempel och skickade den till SwedenSongs kanske vill veta att det var jag som fick svaret från förlaget av någon anledning?

MVH osv

Ålrajt... 😛 Då börjar jag hajja va på-ängen med tråden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om skivbolagen Sony och Bmg också är samma förlag sedan de slogs ihop. Det är ju onödigt att skicka låtar till båda då:-)

Båda förlagen är anslutna till Songbox i daxläget.

För oss som är lite snåla kan det ju vara bra att spara en tio eller två då och då

Mig veteligen så är Sony/ATV Music Publishing och BMG Music Publishing inte sammanslagna 😉 Sony vill nog inte dela med sig av sin katalog 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bugar och bockar för svaret. Anledningen till att jag undrade var att jag skickat låtar till både Sony och Bmg genom Songbox men bara fått svar från Bmg trots att det är någon månad sedan jag förde över låten. Har hört att vissa förlag väntar till det är 30 låtar i inkorgen på Songbox. Sony kanske inte får så många låtar som man kan tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bebopkeys: Det beror nog till största delen att förläggarna får in så många låtar och det mesta låter bra. Det är så svårt att placera låtar nu att det är ett måste att låten låter "skiva" eller så nära som möjligt. Sen är det en sak hos skivbolags snubbarna... dom flesta av dom (förläggare föralldel också) är så omusikaliska att dom inte ens hör om en låt är bra eller dålig om det inte är en prodd som är 100%.

Sen blir det mindre jobb för skivbolaget om låten till största del är färdigproducerad...

Men till största delen tror jag ändå att det är att mycket låter nog väldigt bra. Förläggarna jämför väl dina prylar som du skickar och med såna som har varit signade i flera år...

Sen kan det vara så att dom inte tycker att låtarna är helt 100.. men det tror jag inte, eftersom du skriver att du skickar låtar till flera förlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bebopkeys, delar helt din frustration: Gaskade upp mig med att skicka en egen låt till Sweden songs och en låt från dotterns band till EMI. EMI-killen svarade efter två veckor att länken inte funkar, vilket den de facto gör på andra datorer. Skickade ändå en alternativ länk med nada svar. Inget svar heller från Sweden songs...

Falsk marknadsföring från Songbox anser jag och vill ha mina tjugo spänn tillbaka.

Sen detta om produktion. Klart att en skivbolags- eller förlagssnubbe skall kunna höra och svara på om en melodi har en kommersiell potential om den så är inspelad på stenkaka eller har förpackningen blivit viktigare än innehållet!? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag håller med... speciellt sång kan göra så himla mycket på en låt. Jag tycker själv ofta när jag har skrivit låtarna att den känns sådär... sen lägger man sång med en sångerska(sångare) som passar låten och så låter det ungefär 500% bättre och man är helt plötsligt nöjd med låten...

Det finns förläggare som har mycket bra öra för melodier, annars skulle ju ingen utstuderad sk. topliner nånsin bli signade på nåt förlag...

Jag lovar... om ni är grymma och fortsätter att skicka låtar till förläggare så kommer dom att höra av sig... var så säkra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för peppningen :rolleyes:

Jag har faktiskt tänkt tanken att omge mig med ett litet team av "halvproffs".

Har redan en textförfattare. En sångerska är på väg in. Instrumentalister kan jag skaffa tjogvis så..........Skulle va nån som är bättre på att "spaka" än vad jag är som fattas.

Jag tillägnar detta citat från filmen "Fanny och Alexander" till alla förlagspersoner där ute.

-Mig slipper ni aldrig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började själv hålla på med musik när jag var 18 (senare än dom flesta)... och jag lovar, mina låtar dom första åren var värre än det mesta som har gjorts i denna del av universum. Jag var knappast nån talang...

Men jag slutade inte utan fortsatte traggla...

Nu är jag här 10 år senare med ett förlagskontrakt. Det säger kanske inte så mycket, men jag har i alla fall utvecklats. I början när jag spelade upp låtar för förläggare så blev jag verkligen sågad och ville lägga ner musikskapandet. Och nu är det helt plötsligt flera förläggare som visar stort intresse...

Bara att dom gillar mina grejjer känns super för mig, även om jag inte har satt nån låt på britney... än... 😆

Se alla låtar som ett steg att bli bättre... för fulllärd blir man ju aldrig. Rätt var det är så låter allt så himla mycket bättre utan att man vet varför riktigt. Jag själv är tillexempel forftarande lat när det gäller att mixa, men det låter ändå mycket bättre och jag lägger ner mindre tid på det än för ett halvår sedan. orkar sällan/aldrig sitta och mixa nåt i dagar...

Det är jättebra att du skriver ihop med andra. Det är så man utvecklas mest...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

känns som att d bara e en pre-grej till bolag , om man e artist, och inte e låtskrivare bara

Om man är artist, vad finns det då för anledning att teckna förlagsavtal ?

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dax att summera de första intrycken av Songbox.net.

Tjänsten som sådan fungerar jättebra tycker jag.

Inga problem att skicka låtar billigt och smidigt.

Värre då med vissa av förlagen som anslutit sig.

De stora förlagen (Emi, Bmg, Warner, Sony, Bonnier) lyssnar sporadiskt och ger i regel aldrig någon feedback.

Location, Gem, Stiggy och Popmate lyssnar aldrig. Undrar varför dom anslutit sig till Songbox? Songbox har dock infört lyssningsgaranti. Pengarna tillbaka!

Bäst hittills är: Sweden songs, Lionheart, Plugged publishing och Bobbys musik.

Bobby kan man dock bortse i från eftersom hans egna låtar oftast är mycket sämre än de du skickar till honom.

Dom som inte nämns här har jag inte skickat något till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax att summera de första intrycken av Songbox.net.

Tjänsten som sådan fungerar jättebra tycker jag.

Inga problem att skicka låtar billigt och smidigt.

Värre då med vissa av förlagen som anslutit sig.

De stora förlagen (Emi, Bmg, Warner, Sony, Bonnier) lyssnar sporadiskt och ger i regel aldrig någon feedback.

Location, Gem, Stiggy och Popmate lyssnar aldrig. Undrar varför dom anslutit sig till Songbox? Songbox har dock infört lyssningsgaranti. Pengarna tillbaka!

Bäst hittills är: Sweden songs, Lionheart, Plugged publishing och Bobbys musik.

Bobby kan man dock bortse i från eftersom hans egna låtar oftast är mycket sämre än de du skickar till honom.

Dom som inte nämns här har jag inte skickat något till.

Bobbys musik??? 😕 "Bobby", som i vilken Bobby???

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax att summera de första intrycken av Songbox.net.

Tjänsten som sådan fungerar jättebra tycker jag.

Inga problem att skicka låtar billigt och smidigt.

Värre då med vissa av förlagen som anslutit sig.

De stora förlagen (Emi, Bmg, Warner, Sony, Bonnier) lyssnar sporadiskt och ger i regel aldrig någon feedback.

Location, Gem, Stiggy och Popmate lyssnar aldrig. Undrar varför dom anslutit sig till Songbox? Songbox har dock infört lyssningsgaranti. Pengarna tillbaka!

Bäst hittills är: Sweden songs, Lionheart, Plugged publishing och Bobbys musik.

Bobby kan man dock bortse i från eftersom hans egna låtar oftast är mycket sämre än de du skickar till honom.

Dom som inte nämns här har jag inte skickat något till.

Bobbys musik??? 😕 "Bobby", som i vilken Bobby???

Bobby Ewing.

_1261931_dallas2150.jpg

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Men grabbar!

Bara för att Songbox finns nu, glöm inte de gamla hederliga demopaketen.

Tänk så här; Ett förlag vill ju ha in ngt. som är i princip klart de ska bara kunna ta in sin artist och lägga sång på produktionen sen promota det till Bolagen, eller så är redan artisten signad och då är det grönt ljus. Därför letar ju de såklart efter så bra grejer som möjligt både arr och ljudmässigt.

I det fallet de hittar en bra låt med dålig produktion måste de ju koppla in en producent -vilket tar tid och kostar pengar.

Men de som verkligen letar efter bra låtar med dålig produktion är ju producenterna själva kolla hur Patrik Isaksson lyckades t.ex han skickade en demo till Anders Glennmark. Managers & Producenter kan vara nog så viktiga att ha med i kedjan för att få sin låt att nå ut.

Kolla på www.hitquarters.com

Där får ni tillgång till namnen och adresserna för en 20dollar per år. Tror att det slår songbox.

Jag fick dessutom mail från SwedenSongs om att de har problem med att lyssna av Songbox och ville ha på CD.... det är ju inte bra. Tror att en kombination av båda är vinnande. Tror man på en låt så dynga ut den till allt och alla, det är ju en fet trisslott, en 13 rättare man sitter på 😕 Eller hur!!!!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg handlar enbart om de intryck jag själv fått av att vara ansluten till Songbox, vilka förlag som är bra resp dåliga på att lyssna på det jag skickat in.

Vad dom sedan tycker om mina alster är en annan historia.

Bobby Sommerstein är en kille som håller på med dansbandsmusik och grejor.

Jag upptäckte att det var lite fel förlag att skicka mina låtar till. För mycket Snoddas och Rosen för min smak. Han är förövrigt den ende som betygsatt låtarna man skickat. Fick ett väldigt dåligt snitt, sämre än i plugget faktiskt:-)

Tackar för tipset att skicka till producenterna!

Det har jag faktiskt inte provat ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vi funderar på att starta eget musikförlag (för vårt eget material bara). För att under ett samlat namn föröka sälja in vårt material till de större bolagen. Också för att ha ett bolagsnamn till en eventuell hemsida.

Vilken bolagsform kan man tänka sig när det inte kommer att röra sig om ett bolag som gör "affärer" s a s?

mvh Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd..

Jag och några till skriver schlagerpop och har haft turen att få Danne Attlerud till hjälp att skriva texter. Vi skickar låtarna till Janet på Warner och ibland till Kieth.

Det är inte ofta dom nappar....så vi la upp en låt på songbox. Jag tyckte det tog en himla tid innan dom lyssnade och någon feedback det fick vi inte. Under hela tiden så hände inget med songbox hemsida....den kändes lite avliden. Hoppas ni andra fått bättre respons.

Ni som vill ha ut eran musik. Starta eget skivbolag. Sälj låtarna på iTunes.

/Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag började själv hålla på med musik när jag var 18 (senare än dom flesta)... och jag lovar, mina låtar dom första åren var värre än det mesta som har gjorts i denna del av universum. Jag var knappast nån talang...

Men jag slutade inte utan fortsatte traggla...

Jag var likadan.

Jag fick en uppmaning på min allra första Psykologi-lektion:

"Nämn 2 saker som du aldrig skulle göra"

Jag svarade:

"Hoppa från 10:an & Sjunga solo"

I dagsläget dyker (!) jag från 10:an trots att jag aldrig har hoppat därifrån och är en karaeokehjälte så fort jag får chansen. Men nån sångare blir jag aldrig.....

*skrattar*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...