Jump to content
Annons

Fyra flinka (fyrhändigt pianostycke)


Vad tyckes?  

23 röster

  1. 1. Vad tyckes?

    • 5 - bra på riktigt! mer sånt!
      8
    • 4 - bra
      8
    • 3 - okej, men...
      2
    • 2 - njä, eftersom...
      0
    • 1 - rätt uselt egentligen
      1
    • Vet ej / gillar inte genren
      0


Recommended Posts

Detta är tänkt att vara en upptempolåt som man blir lite gladare av att lyssna på! Tanken var att kombinera ragtimens glada och lite klämkäcka stuk med lite modernare rytmer och ackord från jazz och gospel. Och allt är för bara piano (det är det enda jag kan 😱 ), men med fyra händer, så man kan ta roligare ackord än med bara två 🙁

Ok, now hit it! 😮

LÅTNAMN: Fyra Flinka

ARTIST/GRUPP: Diwic

GENRE: Fyrhändig ragtime med influenser från jazz och gospel

LÅTLÄNGD: 3:48

KOMPOSITÖR: Diwic

PRODUCENT: Diwic

EV. MEDVERKANDE: Mitt stagepiano

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: ogg / mp3

STORLEK: 3.4 MB (ogg) / 5.3 MB (mp3)

STATUS: Troligen klar.

LÅTLÄNK: ogg / mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad har du för Stagepiano föresten? Är det stagepianots ljud som använts eller nån plugg? 😉

/Nyfiken stagepiano-spekulant

Det är ett Roland FP2, och ljudet kommer rakt av därifrån. Piano 1, och så har jag sett till att inte "sound control" och "effects" är på utan bara reverb. Det är typ det.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert! Vince Guaraldi-vibbar (musiken till Snobben).

Humm...ingen snobbsnubbe som jag känner till 😉 Däremot är den allra första biten lite inspirerad av Henry Machini, närmare bestämt den som utgör filmmusik till "Tom & Jerry gör stan osäker".

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Diwic!! 😉

Och unikt för detta forumet. Kul att äntligen höra vad som är "din grej"...

Kanske man gå hos dig för att bli bättre på piano? 😉

Tack för glad feedback, du och andra! 🙂

Ingen glad pianist i närheten av Lund som vill uppföra den här live med mig nån gång? 😎

Men tja...nog kan jag ge pianolektioner om du vill. (Och jag har tid...) Du ville lära dig att spela i olika tonarter, eller hur var det? 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Helrätt! Skickligt, läckert.

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Men som sagt: ett habilt hantverk av en tangentekvilibrist ickeförty!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Lite opianigt ljud. Lite otjat ibland. Tappar lite styrfart då och då. Mysig låt med ett helt okej arrangemang. Gillar harmonierna. 😉

Det är väl bra om det inte är tjatigt 🙂 En fråga till dig och Itzak: Var tycker ni det låter otajt? Hade varit intressant om ni tänker på samma ställe som jag.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack 🙁

// David

Fast ingen bas i denna... Den här ska BARA ha piano, det är ju det som är så charmigt med låten 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack 🙁

// David

Fast ingen bas i denna... Den här ska BARA ha piano, det är ju det som är så charmigt med låten 🤪

Japp! Håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack 🙁

// David

Fast ingen bas i denna... Den här ska BARA ha piano, det är ju det som är så charmigt med låten 🤪

Japp! Håller med.

Jag tror dom tänker på piano-basen? 😆

Jag håller med Egghuvudets kommentar helt och hållet!

Såna ställen som runt 0.55-1.15 hoppar de lägre händerna till lite ibland, och som egghuvud säger tycker jag att vissa ställen (som övergången vid 1.00) tappar lite styrfart. Väldigt små skillnader som gör att det inte känns helt tajt alltid. Däremot grymma harmonier, en 4a av mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt bra.. svängig de gillar jag 🤪

däremot är det värsta jag vet låtar som låter lika dant en längre tid och återkommer lite då o då.. fast detta var ju helt okej men skulle kunna göras ännu mer varierande 🙁)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Lite opianigt ljud. Lite otjat ibland. Tappar lite styrfart då och då. Mysig låt med ett helt okej arrangemang. Gillar harmonierna.  🙂

Det är väl bra om det inte är tjatigt 🙂 En fråga till dig och Itzak: Var tycker ni det låter otajt? Hade varit intressant om ni tänker på samma ställe som jag.

// David

Vid 0.58 haltar det ganska så - hela det partiet är lite svajigt speciellt understämman.

Annars är det lite här och var på några ackord. överstämman/melodistämman verkar vara mer tajt. Vilken har du spelat in först?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 0.58 haltar det ganska så - hela det partiet är lite svajigt speciellt understämman.

Annars är det lite här och var på några ackord. överstämman/melodistämman verkar vara mer tajt. Vilken har du spelat in först?

🙂

Understämman är inspelad först, i samtliga fall tror jag. Det är ju understämmans uppgift att hålla ett stadigt tempo som sedan överstämman kan "improvisera" till.

Men jag har hållit mig ifrån att kvantisera, förutom några noter som här och där som låg lite väl fel. Problemet är att börjar man kvantisera blir det lätt nåt annat som låter fel istället...

De två sakerna jag själv tycker låter otajt är riffen i höger på 01:04 och 01:10, jag tror att det är lite det ni är ute efter också. Och så känns det som tempot höjs när man går in i 2:11, fast jag kan inte riktigt säga varför.

ViktorXL: Jag syftade, som någon riktigt påpekade, på den nedersta stämman, dvs vänster stämmas vänstra hand, som då får spela motsvarande "bas".

Tack för all feedback! Makes my day 😎

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har hållit mig ifrån att kvantisera, förutom några noter som här och där som låg lite väl fel. Problemet är att börjar man kvantisera blir det lätt nåt annat som låter fel istället...

Självklart skall du inte kvantisera. Eftersom du uppenbart kan spela piano så skall du ge fan i att kvantisera.

Jo det är de partierna som jag menar som du syftar på. Speciellt det första.

Skulle vara kul att höra två personer och ett schysst piano. . 😉😱

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Häftigt 🙂 Själv har jag också haft en period då jag blickade tillbaks till sekelskiftets härliga swingjazzmusiker.

Föreställer mig en katchig beat och nån bluesig sång plus lite bas med mer.

Lite variation skulle inte skada. det blir lite enformigt efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skön låt som helst. Att det är lite otight på sina håll går ju att lösa genom en ny inspelning, (eftersom du inte vill och eller bör kvantisera 😑) men jag tycker faktiskt det går att leva med. Men ska du utveckla detta och skicka det nånstans, peta till de där små felen så är det en klockren 5:a.

Nu blir det en stark 4a

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...