Jump to content
Annons

Behöver hjälp med ljudnivå

Recommended Posts

Guest patriknet
Posted

Hej!

Jag har skrivit om detta förut, och jag trodde att hjälpen jag fick fungerade med den blev inte så bra. Så här ligger det till.

Jag har spelat in ett par sagor som jag skrivit själv och spelat in dom i småfiler.

Just för att inte behöva läsa om allt om man säger fel osv.

Sedan har jag tillverkat ett program som klipper ihop alla filer till en enda stor wav fil. Denna filen är då hela sagan komplett.

Problemet är att ljudfilerna har lite olika ljudnivårer och jag vill att hela texten som läses upp ska ha nästan samma ljudvivå.

Jag fick då rådet att köra en normalize på alla mina småfiler innan jag satte ihop filerna. Och det gjorde jag och det lät bättre.

Men i ca 60 st ljudfiler så fins det ord som Pappa, rop, och skrik som gör en liten peak i ljudet. P´et i pappa och andra puffljud.

När jag då kör en normalize på dessa filer så höjs inte volymen någonting utan det blir väldning tyst i dom avsnitten. Sagan komplett blir en saga som låter konstigt eftersom i alla avsnitt då ett puffljud finns så blir resten av ljudvolymen väldigt låg.

Att berätta är att tillsammans finn ca 400 filer, så det är ingen att redigera för hand.

Hur ska jag göra för att få sagan att hålla en jämn och fin ljudnivå hela sagan igenom? Alla ord ska höras like mycket.

Jag har inköpt Wavlab till detta projekt, så jag vill helst använda detta program.

Kan någon hjälpa mig med detta problem?

Jag tänker Filters, Limiters, Kompressorer osv.

Kan inte så mycket om detta...

Snälla, jag ber på mina bara knän!!

Annons
Posted

Har det blivit så illa, att puffljuden har blivit så mycket kraftigare, så beror det antagligen på att du inte har använt ett puffskydd och kanske då att micens membran har bottnat. Risken är att du måste göra om inspelningarna och denna gång använda puffskydd...

I övrigt så ska du använda kompressor - eventuellt i kombination med limiter, för att få en jämnare nivå.

Posted (edited)
Sedan har jag tillverkat ett program som klipper ihop alla filer till en enda stor wav fil. Denna filen är då hela sagan komplett.

Har du helt missat Audio Montage i Wavelab? 😉

Lägg upp alla småfiler på ett spår, redigera där, crossfada och gör allt vad du vill. Wavelabs montage-funktion är väldigt kompetent och den kommer underlätta din redigering väldigt mycket.

Du behöver inte ens spara ut dina småfiler! Dra in råmaterialet i ett montage. En split i montaget strax innan felsägningen, och en split när den riktiga tagningen kommer. Sedan tar du det andra klippet och drar intill det första. 😛

Puffljuden (peakarna vid P/B/T-ljud osv.) fixar du med att skära bort subbas med EQ och sedan lägga en compressor för att hålla ihop volymen. Annars gör du manuella volymändringar i montaget så här:

wavelabmontage.jpg

Edited by vectro
Guest patriknet
Posted

Löste det via Wavelabs /process/dynamics.

Ställde in så att dom låga nivåerna höjdes och dom höga nivåerna sänktes.

En normalize efter det fick sagan att låta mycket proffsig och bra.

Fy bubblan vilket bra program (ursäkta mitt kraftfulla uttryck) det var värt varenda tusenlapp (nästan 6000 kr).

Jag hade nästan ångest för att jag hade köpt programmet, men nu börjar jag fatta vilket bra program jag har i min dator.

/Alles ist gott

Posted
nu börjar jag fatta vilket bra program jag har i min dator

Jag är säker på att du inte hittat hälften av alla grejer programmet är kapabelt till! 😆

Gött att du löser ditt problem iaf!

Guest MarcusRombo
Posted

Vad skulle man ta sig till utan Wavelab?