Jump to content
Annons

Skillnader Logic Pro 7 och Logic Express 7?


basse

Recommended Posts

De jag gillat med Pro som inte finns i Express är följande:

Fler än 8 bussar (det enda jag egentligen var tvungen att ha)

Space Designer (riktigt bra Reverb)

Audio to score (man kan få data till en midi-fil från en audio-dito, framförallt bra om man i efterhand vill trigga exempelvis en virvel)

Elpianot och Hammonden som följer med, låter riktigt bra. Speciellt Elpianot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du väger mellan förutom Logic Express? Cubase?

Jämförelsen med Garangeband är förresten löjlig, Logic Express är ett heeelt annat djur liksom. 😆

Jag skulle vilja säga såhär: Skillnaden mellan Express och Pro är inte gigantiska, men Pro tar liksom klivet över tröskeln till proffssidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du väger mellan förutom Logic Express? Cubase?

Alternativet är väl... att fortsätta med Garageband. :roll: Anatr jag. Men det är ju egentligen inte nåt alternativ, för det har jag växt ur så himla nu. Men det blir väl till att skaffa Express då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saimond (oregistrerad)
Audio to score (man kan få data till en midi-fil från en audio-dito, framförallt bra om man i efterhand vill trigga exempelvis en virvel)

Kan man göra detta på något annat sätt i express?

Är på väg att beställa express och detta är nog en funktion jag vill kunna använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på kan vara att det ryktas att Apple ska presentera version 8 av Logic under Namm i januari.

Näää? Har jag helst missat...du har inte nån länk till ryktena?

Nä, minns inte var jag läste det, kan ha varit på Logics svenska forum men jag minns inte riktigt. Klart är iaf att det va rätt länge sen sjuan kom och att en ny version borde komma under nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Att tänka på kan vara att det ryktas att Apple ska presentera version 8 av Logic under Namm i januari.

Näää? Har jag helst missat...du har inte nån länk till ryktena?

Det har tisslats och tasslats på gearslutz.com om det, det vore väl ganske kortkat om apple inte har något trevligt att visa upp på namm också...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Goddag!

Jag har inte så stor nytta av syntarna i Logic Pro. Det jag däremot undrar är om effekterna i Pro är värda merkostnaden? Jag kör idag Logic, och kan tycka att de interna effekterna inte är så roliga.. Det blir plugins för reverb & kompressor. Men hur är det i Pro? Är Space Designer ett bra reverb? Finns det någon bra kompressor, eller är det samma som i Express?

Tacksam för svar 😛

😄

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Goddag!

Jag har inte så stor nytta av syntarna i Logic Pro. Det jag däremot undrar är om effekterna i Pro är värda merkostnaden? Jag kör idag Logic, och kan tycka att de interna effekterna inte är så roliga.. Det blir plugins för reverb & kompressor. Men hur är det i Pro? Är Space Designer ett bra reverb? Finns det någon bra kompressor, eller är det samma som i Express?

Tacksam för svar 😛

😄

Channel EQ: mycket större och bättre. I express har du ju bara 2 parametriska band, ett hi och ett lo shelving filter. I pro har du utöver detta ett high resp lowpass med ställbarbranthet från 6db/oktav om jag inte missminner mig till 48. Du får även 4 parametriska band.

Space designer: Enligt mig ett ruskigt jävla bra reverb som går att laborera en hel del med om man känner för det. Mycket presets att utgå ifrån, eller använda rakt av om man inte vill krångla, pedagogiskt indelat i kategorier. De andra som reverb följer med logic låter inget vidare (vilket i och för sig är användbart då och då).

Ringmodulationen: Skojig sak som sätter fart på de flesta ljud, huruvida den är användbar eller ej låter jag nog vara osagt.

Kompressorn ser likadan ut, men i logic pro finns det ett sidechain alternativ (på alla effekter för den delen) som gör det lätt att ducka instrument mot andra.

Gitarrförstärkarpluggen har jag inte testat så mycket på gitarrer som andra ljud. Ger en skön färgning, brukar lägga den som send.

Fler bussar och möjligheten att bussa bussar till bussar. Kanske låter onödigt, men vill man krångla lika mycket som jag vill så är det ibland faktiskt nödvändigt.

Finns dessutom fler effekter kring mastring och liknande. Kommer inte på fler saker just nu, har pro i studion och express hemma, och jag känner mig ganska begränsad i express vad gäller effekter och routingmöjligheter. Men det är en stor kostnad för mig att lägga hemma när jag ändå kan jobba vidare med grejjer i studion.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, ok! Tack för svaret 😄

Hur skulle ni resonera då, köpa UAD-1e eller köpa Logic Pro? Jag känner mig än så länge inte så begränsad av Express, men det hade varit skönt att köra interna effekterna, så man slipper plugins ... De kostar ju dessutom lite pengar.

Vad säger ni? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, ok! Tack för svaret 🙂

Hur skulle ni resonera då, köpa UAD-1e eller köpa Logic Pro? Jag känner mig än så länge inte så begränsad av Express, men det hade varit skönt att köra interna effekterna, så man slipper plugins ... De kostar ju dessutom lite pengar.

Vad säger ni? 🙂

Känner du att du bara vill använda andra effekter så tror jag ett UAD kort gör dig mer nytta. Men tänk över hur mkt effekter du kör och hur mycket kortet orkar dra. Kvalitén på effekterna i UAD korten är mycket bra, så om effekter är det enda som du bryr dig om skulle jag nog inte skaffa logic pro bara för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller inte BARA effekter, men det är en stor del. Jag är osäker på begränsningen i Express, har inte stött på dem än ... Har bara haft en Mac i en månad ungefär, så jag är ny på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda bussar genom att bussa ihop kanaler etc tycker jag är A och O när jag mixar. Det ger mycket mer översikt och du kan skicka ett gitarrpaket till en buss och lägga samma kompressor etc. en stor fördel med Logic pro. Jag skulle aldrig klara mig med begränsat antal bussar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart använder jag bussar, men inte fler än 8 st som det ser ut nu... 🙂 Det är väl där gränsen är?

Äh, jag vet inte ... Kom med tips! NU!

Jag kör också Express nu, men jag blir tokig på begränsningarna så jag måste köpa Pro så snabbt jag bara kan.

Tycker att jag jämt och ständigt hamnar i situationer där det saknas något, en massa små tidssparande funktioner som är borta.

Man sparar säkert in en timme per projekt i Pro jämfört med Express 😕

En till bra grej med Pro är att man får med Waveburner!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sen var jag på gång att köpa en Mac med Logic av något slag. Nu blev det aldrig av, men under mina efterforskningar läste jag bla följande:

In essence, you're paying less than a third of the price of Logic Pro and getting over 90 percent of the functionality.

http://www.soundonsound.com/sos/aug05/arti...ogicexpress.htm

Prisskillnaden är runt 7000:- och dom pengarna skulle jag lagt på en DSP-lösning som UAD, eller kanske ännu hellre Liquid Channel (som dock inte har reverb). Pro's extra effekter, surround, begränsning av antal bussar i Express etc var klart överkomligt för mig. Jag vet inte om det finns något schysst uppgraderingserbjudande till Pro. I så fall kan det ju vara värt det eftersom du redan har Express. Men om vi talar effekter enbart är jag - med all respekt för Pro's inbyggda - övertygad om att både UAD och Liquid smäller högre. Dessutom sparar man ju vanlig CPU-kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goddag!

Jag har inte så stor nytta av syntarna i Logic Pro. Det jag däremot undrar är om effekterna i Pro är värda merkostnaden? Jag kör idag Logic, och kan tycka att de interna effekterna inte är så roliga.. Det blir plugins för reverb & kompressor. Men hur är det i Pro? Är Space Designer ett bra reverb? Finns det någon bra kompressor, eller är det samma som i Express?

Tacksam för svar 😆

😉

Channel EQ: mycket större och bättre. I express har du ju bara 2 parametriska band, ett hi och ett lo shelving filter. I pro har du utöver detta ett high resp lowpass med ställbarbranthet från 6db/oktav om jag inte missminner mig till 48. Du får även 4 parametriska band.

Space designer: Enligt mig ett ruskigt jävla bra reverb som går att laborera en hel del med om man känner för det. Mycket presets att utgå ifrån, eller använda rakt av om man inte vill krångla, pedagogiskt indelat i kategorier. De andra som reverb följer med logic låter inget vidare (vilket i och för sig är användbart då och då).

Ringmodulationen: Skojig sak som sätter fart på de flesta ljud, huruvida den är användbar eller ej låter jag nog vara osagt.

Kompressorn ser likadan ut, men i logic pro finns det ett sidechain alternativ (på alla effekter för den delen) som gör det lätt att ducka instrument mot andra.

Gitarrförstärkarpluggen har jag inte testat så mycket på gitarrer som andra ljud. Ger en skön färgning, brukar lägga den som send.

Fler bussar och möjligheten att bussa bussar till bussar. Kanske låter onödigt, men vill man krångla lika mycket som jag vill så är det ibland faktiskt nödvändigt.

Finns dessutom fler effekter kring mastring och liknande. Kommer inte på fler saker just nu, har pro i studion och express hemma, och jag känner mig ganska begränsad i express vad gäller effekter och routingmöjligheter. Men det är en stor kostnad för mig att lägga hemma när jag ändå kan jobba vidare med grejjer i studion.

"Fler bussar och möjligheten att bussa bussar till bussar. " hihi lät jävla roligt, säg den meningen snabbt för er själva 6 ggr! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...