Jump to content
Annons

Skillnader Logic Pro 7 och Logic Express 7?


basse

Recommended Posts

Hejsan...

Jag är inne på att skaffa Logic och har nu en fråga?

Ska man köpa Logic Express eller Pro?

Just nu lutar det åt Express + några pluggar efter hand...

Jag gör inte så väldigt avancerade grejer just nu, men man vill ju utvecklas...

Vad tycker ni som kan de här grejerna??

Jag studerar så jag måste hålla hårt i slantarna, därav frågan.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 7 månader senare...

Hej !

Frågade i en tråd om en G4Powerbook skulla klara logic, vilket den tydligen gör.

Så jag har en liten ny fråga:

Vad är det man går miste om då man inföskaffar Express istället för Pro ?

Och hur använder man EX24 samplern? Eftersom jag gör noise/industri (och lite chiptunes/body/synthpop) hade jag tänkt att använde samplern uteslutande till diverse tal och liknande 🙂 .

Går det att ladda in ett tal per tangent eller pitchar man bara samplingen ?

Har nämligen aldrig använt en sampler innan 🙂

/Leere

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag kan inte gå in på hur man använder samplern, för invecklat, men "JA", det går att lägga ett tal/ord per tangent, utan att det ptichas. Vill du att det pitchas går detta självklart också.

Det mesta går, bara man är beredd att pilla och böka lite.

Tror att skillnaden mellan Express och Pro är antalet möjliga Audio/Audioinstrument-spår, och antalet mjukvarusynthar/effekter som följer med programmet. Säkerligen en massa andra grejor också....

Men PRO-paketet är otroligt prisvärt! Syntharna och effekterna som följer med gör att de 10.000 känns som en 50lapp!

Dessutom ingår det underbara reverbet Spacedesigner i PRO-paketet, om jag inte tar helt fel. Det bästa mjukvarureverb jag nånsin testat(slår även SIR), med väldigt många presets och bra gränssnitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur använder man EX24 samplern? Eftersom jag gör noise/industri (och lite chiptunes/body/synthpop) hade jag tänkt att använde samplern uteslutande till diverse tal och liknande

Du använder den som vilken annan sampler som helst ... har ljudsamplingar kopplade till den med deras .exs -filer som du sparar själv i editorn (tror dom bytt namn nu iof) :rolleyes:

Angående din fråga så går det att lägga ut olika samplingar på ALLA tangenter så det är inga problem 🙂

tar alldeles för lång tid att förklara exakt hur du skapar en .exs -fil men testa att googla så får du säkerligen fram någe 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att skillnaden mellan Express och Pro är antalet möjliga Audio/Audioinstrument-spår, och antalet mjukvarusynthar/effekter som följer med programmet. Säkerligen en massa andra grejor också....

Vad jag har förstått så går man inte miste av några audio kanaler, likaså antalet midikanaler (ialla fall om infot enligt Logic 6). Men det är Logic 7 jag skall inhandla!

Reverbpluggen finner jag föga intressant då jag använder hårdvara direkt in i kortet (livesessions). Gjorde ett experiment med SIR för inte så länge sedan med att lägga in ett ljudspår som "reverb" vilket gav en minst sagt udda ljudbild, som också sänkte min dator när till källarplan. Men extasen var nära 😉

Mycket av det jag skapar bygger helt på improvisation efter lite meditation. De "låtar" jag gör som bygger på samplingar är högst kontroversiella då ingen verkar förstå ironin i det hela. De kommer däremot inte att spelas live utan mer spridas "underground" via internet. 😳

Men suget efter logic blir bara större och större, så efter mitt kommande inköp av en powerbook så kommer inte logic så långt efter.

/leere

Redigerat av leere
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej! Har någon koll på skillnaden i cpu-förbrukning mellan Logic Express och Logic Pro 7 (i "normalt" läge, om man kör lika många pluggar etc)? Funderar på att uppgradera, men är orolig att det ska bli jobbigt för min ibook...

Tack o tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att det inte är någon skillnad alls. Koden borde vara densamma, den enda skillnaden är väl små extrafunktioner (verktyg, typ) och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Är det som jag misstänker att den enda stora skillnaden mellan Logic Express och Logic Pro är de medföljande pluggarna? Eller finns det nåt annat, viktigt, som skiljer? Är det vettigt för någon på låg budget men med bättre-än-demo-ambitioner att uppgradera, eller är det bara slöseri?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på apples Egna jämförelse och tyckte att det visade rätt bra på det som är skillnaden, men då jag aldrig sett express ens så är jag nog inte rätt person att uttala mig ytterligare. Dock så ser jag på den listan att det som inte finns i express är mycket av det jag använder i mitt eget pill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bara att kolla på emagics/apples hemsida på features o jämföra express o pro?

Mjo men där står det inte om det är värt det eller inte. 😛

hehe ok..

Då tycker jag att du ska skriva ned vad du gör och vad du tror dig kommer vilja kunna göra i framtiden, så kan folk lättare avgöra om det är värt för dig 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att express är otroligt prisvärt.

köp det först, om det är nåt du tillslut saknar kan du ju uppgradera till PRO. minns inte hur mycket uppgraderingen kostade, men jag tror inte det blir nån större skillnad mot att köpa bara PRO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största skillnaden som jag tycker spelar roll är:

- Express är begränsad till 96kHz (jag som har Motu Traveler kan alltså inte utnyttja mitt kort till fullo om jag skulle vilja det)

- Pluggen spacedesigner och några i övrigt fantastiska pluggar saknas. (tex Multipressor som jag tycker är helt sagolikt bra på trummor)

- Om du vill spela in fler än 12 spår samtidigt så är inte Express för dig eller om du vill använda fler bussar än 8 vid mix.

- Surroundmixar du är inte heller express för dig.

Så det beror ju på om du känner att dessa saker väger över för ett köp.

Just nu kör jag på Express eftersom jag inte har ett behov av de saknade funktionerna just nu men om jag skulle hitta en lokal för flerkanalsinspelning och där man har lite bättre mixmöjligheter hade jag uppgraderat direkt.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tycker att de har lyckats ta bort precis allt man behöver för att kunna jobba seriöst i express.

Man kan t.ex inte skicka bussar till varandra och channelEQn är mycket mer begränsad, för att inte tala om förlusten av spacedesigner, evp88, editorwindow för EXS24 och audio config. window. Sen finns det mycket mer som man saknar också. Jag kör express hemma och pro i studion, jag skulle inte klara mig med express i studion i varken inspelnings- eller mixsammanhang.

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag har läst den där listan på Apples hemsida där det står vad det är för skillnader mellan Pro och Express, men det är ju knappast så att det lilla som står där är det ända som skiljer. Så jag undrar, hur stor skillnad är det? Har hört att man inte kan skicka bussar till bussar i Express, går det att ta sig runt? Jag vet att EQn i Express bara är 4-bands, kan man installera Pros EQ i Express om man får tag på den? Nån som använt båda programmen och kan säga vad man led mest av när man använde Express?

Extremt tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns några skilnader. b la eq: som du prata om. Sen finns det bara 8 busar i express, du får inte det härliga reverbet space designer.

Du kommer inte att kunna fixa pro eq:n till express.

Jag kör bde express och pro och pro är ju självklart mkt bättre. men sitter du bara hemma så duger express kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Express är sjukt prisvärt, både effekterna och instrumenten som medföljer håller hög klass. Det man kan sakna är fler bussar, de fungerar likadant men är bara 8 till antalet istället för 64. Kan bli jobbigt vid större produktioner. När det gäller eq:n så är det inga problem att öppna flera instanser av den per kanal, lite svårare med översikten men annars fungerar det prima.

När man växt ur Express så går det dessutom utmärkt att uppgradera sin version till Pro.

Att tänka på kan vara att det ryktas att Apple ska presentera version 8 av Logic under Namm i januari.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du kan inte använda sidechain i pluggar i express, inte skicka bussar till varandra, du har inget audio config. window (en smart översikt över alla dina kanaler och routings), du har inget audio to score, du kan bara ha 4 inserts per kanal och buss, du kan inte välja en analog input på auxkanaler, du får inte dem grymma mjukvarusyntharna och inte spacedesigner, du kan bara spela in 12 kanaler samtidigt osv osv.

Express ändå ett trevligt program, men inget att mixa eller spela in stora projekt i.

Jag använder express för att skriva låtar och pro i studion där jag producerar andra och ibland mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan bara ha 4 inserts per kanal och buss

Men shit! Det är ju knappt bättre än Garageband!

Fan, jag får nästan lite panik. Pro finns det inte en chans att jag har råd med och Express är så himla besgränsande 😆

Ett hett tips är ju att leta efter en gammal version av logic på ebay och sen köpa en uppgradering. Då kommer du "billigt" undan.

Det var en uppe på ebay för nån vecka sen som gick för ett par hundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem inserts är det per kanal.

Fast det står fyra på Apples hemsida... http://www.apple.com/logicexpress/specs.html Eller är det fel då?

Då är det dåligt uppdaterat, till Logic Express 7.1 utökades antalet inserts per kanal från 4 till 5. Själv körde jag ett drygt år med Express innan jag köpte Pro.

Är du student så är det halva priset på programmen från Applestore förresten. Du får alltså Express för 1500:- och Pro för 5000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan bara ha 4 inserts per kanal och buss

Men shit! Det är ju knappt bättre än Garageband!

Fan, jag får nästan lite panik. Pro finns det inte en chans att jag har råd med och Express är så himla besgränsande 😉

Äh, så himla begränsat är inte Express. Jag har använt båda, och visst saknar man en och annan funktion från Pro, men du kan absolut använda Express utan att vara speciellt begränsad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...