Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Har ju säkert varit uppe många gånger men jag testar...

Min kompis har länge velat skaffa sig lite inspelningsmöjligheter hemma och nu har han lyckats skrapa ihop lite pengar.

Det han vill ha är:

Laptop, ljudkort och klaviatur. Han vill kunna spela in gitarr och sång och köra en del mjukvarusyntar i Cubase SX2. Problemet är att han har runt 14000 att lägga på hårdvaran. Är det möjligt att få bra prylar för det?

Jag försöker övertyga honom att köpa en stationär PC istället eftersom han kommer att få så mycket mer för pengarana.

Ge tips på prylar som är bra men funkar inom den ekonomiska ramen. Eller går det inte?

TACK!

Edited by ketri
Annons
Posted

Ja fast han vill kunna jobba med annat också. Och så vill han ju köra mjukvarusyntar.

Vilka/vilken processor rekommenderas?

Guest Elvlis
Posted

Hej!

Ska nog gå! Ex den laptop jag har HP NX7010 kostar numera ca 10,000 och den fick nyligen glädjefnatt* gällande processor-kraft men redan innan funkade det

helt okej, nu är det en dröm! Externa ljudkort kostar ifrån 1500:- ex det jag har M-Audio FW-Solo för 1995:- funkar riktigt bra bortsett ifrån lite knäppar/knaster

ibland när man spelar in men det kan ju vara jag som inte ställt in någon parameter korrekt (?) Bra midiklaviatur finns ifrån lusenlapp så... under 15k ska nog gå!

* Kliar mig oförstående i huvudet, typ dubbla nu mot tidigare, kan ha berott på dubbla firewire-enheter på samma FW-port? men har inte hunnit testa o jämfora.

Guest Elvlis
Posted (edited)

Hej!

Vill du ha mer konkreta tips?

Klaviatur bör man ju kanske känna på då alla tycker olika men några som jag tycker är bra, är om man inte har plats - Oxygen 8 för lusenlappen!

Om man har plats, CME CMUF5 __se även här__ samt M-Audio Keystation 61es båda för 1995:-

(Just nu verkar man inte få så väldigt mycket mer med stationär även om det ju fortfarande är billigare bortsett ifrån HD´n, men snabb HD behövs

liksom inte, i.a.f. inte för den som nöjer sig med 48 st spår samtidigt medan det som gör all skillnad i världen med det mesta, processorn´s utvekling

stått och stampat på nästan samma punkt för stationära så länge nu att de bärbara nära nog kommit ikapp, fast om nåt halvår är det måhända skilda

världar igen medels dubbla processorer med dubbla processor-kärnor uti stationära? (Men vem vet? Inte jag!))

Edited by Elvlis
Guest Elvlis
Posted

Hej!

Just 14 blir lite lite, 16-17 hade vart mycket bättre då datorn äter en så stor del av kakan!

Man kanske kan komma ned till 8000 för laptopen men då kommer man garanterat att få max 512 antagligen 256 MB

vilket är i minsta laget! Minst 512 MB helst 1 GB men gärna 2 GB är de rekommendationer jag läst och hört!

Skillnaden mellan ljudkort för 2 och 4 är också ganska stor så 14 kanske ändå är i minsta laget?

Vi får se om det dyker upp ngn kunnig i denna tråd som kan sprida lite klarhet i spörsmålet!

Posted

Ferrari datorerna har ju gått ner i pris och värkar jvligt lovande för musikprodution. Tror dom är nere i 12000-14000 men om man går runt i div affärer tex siba elgiganten osv och frågar efter demoex kan man säker få en billigare. Nu finns det ju en uppsjö av mobila ljudkort med både fw och usb. Kraven spela in gitarr och sång klarar de flesta av. Se till atha två micpreampar bara.

Här är datorn jag tänker på http://www.datorbutiken.com/se/default.php...Id=ACFER3400LMI

Värkar va byggd på samma grund som min stationära musikdator och den funkar mycket bra.

Posted

Jag har en laptop (som jag egentligen inte använder till musik) HP ZV5421EA, ca 2 månader gammal (själva modellen är nog dock något äldre). Den verkar helt ok, om man inte ska göra några jättetunga produktioner. Har t o m fått ner latecyn på ljudkortet så att jag kan spela gitarr rätt in med en VST-plugg som t ex GuitarSuite. Kvaliten på preampen är kanske inte jättebra (...) men duger gott för demobruk, tror jag. Har inte testat den så hårt än. Annars är det väl bara att köpa en dator med så hög prestanda man har råd med, och hålla tummarna. Saker som kan vara värt att hålla utkik efter:

Delat grafikminne; INTE bra. Då tar grafikkortet minne från primärminnet = mindre minne för musikprogrammet att jobba med. Se till att datorn har ett dedikerat grafikkort.

Hårddisken: De flesta hårddiskar på bärbara dator snurrar med 4200 varv/min. Hittar ni någon som snurrar med 5400 varv/min (eller ännu hellre 7200 varv/min, men då är vi nog en bra bit över 14000, exkl klaviatur och ljudkort), så slå till. Drar lite mer strömmar, men klarar fler audiospår. Om man nu har behov av det...

Firewire-port; Många billigare laptops har inte firewire-port. Vilket kan vara guld om man vill koppla in en snabbare hårddisk eller ett lite exklusivare ljudkort.

DVD-brännare: Gör det betydligt lättare att ta backup på större projekt.

Annars märkte jag när jag kikade efter laptops att Acer och HP generellt sett var prisvärdigare (heter det så?!?!) än de andra märkena jag kollade in.

Här är ytterligare två trådar som kan vara av intresse?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12453&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10159&hl=

Ljudkort finns ju hur många bra som helst. M-audio tycker jag verkar som om dom är minst problem med (om man skummar forumet här), men jag har aldrig ägt något själv. Ska man inte spela in massa kanaler samtidigt så är det nog billigast att satsa på ett USB-ljudkort, dom brukar vara lite billigare, plus att man lämnar firewire-porten fri (finns ju oftast bara en sådan, medans man i a f brukar har 3 usb-portar).

Sen finns det ju midiklaviaturer med inbyggt ljudkort. Någon som har provat något sådant?

Och till sist. Självklart har du väldigt rätt i att en stationär dator för samme eller mindre pengar rent prestandamässigt slår en laptop redan på startlinjen. Min stationära kostade 8300 i höstas och fick samma mätdata som Frost-datorn i Studios test (vilken kostade närmare 20 000). Fast jag har såklart snålat på en del, t ex bara en hårddisk, och sämre chassi och fläktar (vilket gör att den låter en del... :rolleyes:).