Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest David_Eriksson
Posted

Någon som vet hur portamento kan programmeras och fungerar i Cubase? Kör med Kontakt som mjukvarusampler och har i ett midistycket tänkt göra ett portamento där tonen ska glida från A3 till A2. Hur gör man detta?

Annons
Posted

Kan bara svara för Kontakt 2 men,

dom kallar portamento för glide, vilket går att välja under

modulations –> add modulator –> others

Posted

Que? Funkar portamento verkligen i en sampler? Har aldrig testat eftersom jag utgått från att det skulle låta skit. En synt med oscillatorer kan ju elegant glida från en frekvens till en annan, men går det att glida över en oktav samplingar utan missljud?

Guest David_Eriksson
Posted

Tack för tipset! Har hittat glide nu, men förstår inte riktigt hur den funkar. Vilka inställningar ska göras och hur ska jag gå till väga för att göra så att jag kan trigga portamento via MIDI-editorn i Cubase?

Guest David_Eriksson
Posted

Ok... Har lyckats fixa till ett portamento nu... Men hur gör man för att kunna trigga det när man vill via MIDI-editorn? Så som det är nu så bir det portamento på varenda ton.

Posted

Skulle gissa på att du måste fixa det rent "spelningstekniskt"...

Portamenton sätter ju bara igång om du "binder ihop" tonerna, så för att slippa portamento får du se till att tonen innan tar slut innan nästa spelas.

Posted

Portamenton sätter ju bara igång om du "binder ihop" tonerna, så för att slippa portamento får du se till att tonen innan tar slut innan nästa spelas.

Eller så har man multisamplat och gjort loopar i samplingen, så behöver man aldrig oroa sig för att tonen hinner ta slut 😉

Posted

Eller så har man multisamplat och gjort loopar i samplingen, så behöver man aldrig oroa sig för att tonen hinner ta slut 🙂

Nu hänger jag inte alls med i vad du pratar om, men det kanske inte gör så mycket....? 😉

Guest David_Eriksson
Posted

Portamentot triggas dessvärre även om noterna inte binds ihop. Men har fixat det med en liten nödlösning, genom att skapa en instrumentbank där första ljudet är normalt och där det andra har portamento, och så gör jag en program change där jag vill ha portamento. Men tack för tipsen!