Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hela.jpg

Det är väl knappast något nevebord. Dock väldigt coolt! Kallar den för "Die Deutche Katzenjammer". Vad tror ni om att ha den i min hemstudion? Det ser lite ut som ett broadcastbord från typ radiostationen eller något. 16kanaler iallafall.

Det verkar inte finnas några rör i den men jag vet inte. Har inte öppnat den än.

Micken ser rätt intressant ut! Vad tror ni om att stycka hela den här saken och göra en sångmick utav den? Den har säkert ett lite halvkasst ljud! Men den lär ju säkert låta lite eget. Tror man kan skippa micken på bordet.

mick.jpg

Jaa säg vad ni tycker. Skit eller skräp? Kanske guld? (tror inte jag)

Annons
Posted

RHP,

Dynacord har alltid gjort hyffsade prylar (gammalt företag sedan 1940 talet)

Kommer inte ihåg mixern på bilden, men maila Dynacord:s pro-avdelning och be dom skicka info på mixern.

Här är en mail adress du kan försöka med: juergen.langhorst@telex.de

och här är länken till deras hemsida: http://www.dynacord.de/

--Bosse

Posted

Åh tackar för infon. Ska kanske försöka kolla det ändå. Den är ju allt bra tjusig. Men frågan om den är användbar... 😛

Är jäkligt sugen på att dra bort micken och löda dit en kontakt så att man kan använda den som mikrofon! Sugen som sagt. Avråder ni mig? Eller vad tycker ni? 😲

Dynacord har ju haft både bra och dåliga saker. Sådana här mixrar har de väl producerat missvis av. Vissa grejer de har gjort är däremot riktiga pangprylar! Pratar om deras mickpreamps och bandekon. 🙂

Den här saken är ju inte värd någonting.. Kanske ett gäng plektrum. Den är dock för cool att kasta bort. Och katterna är ju minst sagt porriga 🙂

Man kan säkert använda den som mixer. Ska testa iallafall 😳

Men micken vill jag använda!

Posted

Det är väl inget snack om att du inte ska behålla den?

Klart man inte slänger ett mixerbord.

Ifall den inte är någe vidare som inspelningsbord kan du ju alltid göra en analog summering i den. Skicka stereospåret med din låt och låt ljudet gå igenom bordet och sen in i datorn igen. Kan ibland göra det hela mycket mysigare 😆

Posted

Gissningsvis låter ju mikrofonen skit. Är väl liksom ingen idé att bygga in en bra mikrofon som talkback i ett mixerbord, går ju bra med vilken 10-kronors dret som helst för det ändamålet, så jag skulle inte slakta bordet bara för den sakens skull...

Posted

Det låter ju som en kanonidee lavrell! Det hade jag inte ens tänkt på! Men hur skulle man koppla det då? Fram och tillbaka med datorn?

Egj: Jag tror knappast att micken kommer låta bra. Däremot behöver jag en riktig skitmick ibland! Vill testa om det går helt enkelt.

Saken är den att jag tagit bort mikrofonen från mixermordet utan att ha skadat den eller så. Mycket enklet. Bara ta bort röd och vit kabel.

Men då återstår ju saken. hur ska jag koppla in den i en kontakt? Kan man ha vanlig xlr till den?

Har ifs aldrig gjort något sådant. Ser en Röd, Vit massa silver och faktist 6st "trådar". (sådan tråd man binder kött med när paketet ska in i ugnen).

Tog kort på den men det blev så suddigt så jag skiter i att sätta upp den här.

Posted
Det låter ju som en kanonidee lavrell! Det hade jag inte ens tänkt på! Men hur skulle man koppla det då? Fram och tillbaka med datorn?

Egj: Jag tror knappast att micken kommer låta bra. Däremot behöver jag en riktig skitmick ibland! Vill testa om det går helt enkelt.

Saken är den att jag tagit bort mikrofonen från mixermordet utan att ha skadat den eller så. Mycket enklet. Bara ta bort röd och vit kabel.

Men då återstår ju saken. hur ska jag koppla in den i en kontakt? Kan man ha vanlig xlr till den?

Har ifs aldrig gjort något sådant. Ser en Röd, Vit massa silver och faktist 6st "trådar". (sådan tråd man binder kött med när paketet ska in i ugnen).

Tog kort på den men det blev så suddigt så jag skiter i att sätta upp den här.

Behöver du en skitmick, stoppa 79 kr i plånkan och gå till Clas Ohlson 😆

Nämen visst, det låter roligt iofs, men som sagt, jag skulle akta mig för att skada bordet.

Posted
Ifall den inte är någe vidare som inspelningsbord kan du ju alltid göra en analog summering i den. Skicka stereospåret med din låt och låt ljudet gå igenom bordet och sen in i datorn igen. Kan ibland göra det hela mycket mysigare 🙂

Njae...det tvivlar jag på. Risken är bara att det tillförs en massa brus och brum med den gamla häcken. Men vem vet....det kan ju funka!

Men då blev jag lite ställd, varför skulle det gå bra att låta ett stereospår gå igenom mixern om bordet inte fungerar bra som inspelningsbord? :rolleyes:

Posted
Men då blev jag lite ställd, varför skulle det gå bra att låta ett stereospår gå igenom mixern om bordet inte fungerar bra som inspelningsbord? :rolleyes:

kanske bara finns 2-3 kanaler som låter bra? 🙂

så inspelning av band kanske inte funkar men att lägga ut ett stereospår på dom två bästa kanalerna kan ju bli kalas med lite tur =)

Posted (edited)

I Sequensern anger du tex output 3-4 ifall du nu har fler utgångar på ditt kort (vilket har du btw?)

Koppla från ljudkortet till två monokanaler på bordet och panorera fullt höger-vänster. Koppla "Main Out" från bordet till tex input 1-2 på ljudkortet.

Akta dig för eventuell rundgång vid felkoppling och sen är de bara att sätta på record på input 1-2 i sequensern och sen får du höra hur det låter :rolleyes:

/Micke

Edited by lavrell
Posted

Ifall den inte är någe vidare som inspelningsbord kan du ju alltid göra en analog summering i den. Skicka stereospåret med din låt och låt ljudet gå igenom bordet och sen in i datorn igen. Kan ibland göra det hela mycket mysigare 🙂

Njae...det tvivlar jag på. Risken är bara att det tillförs en massa brus och brum med den gamla häcken. Men vem vet....det kan ju funka!

Ska det funka som inspelningsbord måste varje kanal gå igenom bordet.....dvs det adderas "skit" på varje spår(om det nu är ett risigt bord).......vilket kan resultera i väldigt mkt skit när man lyssnar på mixen.....

Om man vill summera kan man gruppera ihop ett gäng spår, och köra ut dem.....dvs, om man har 32spår i låten, så kan man ju gruppera ihop dem i datorn till 8 stereo ut genom bordet ock tebax......med andra ord adderas det bara skit på 8kanaler istället för 32....vilket gör att bordets fördelar väger över skiten som adderas på dessa 8spår.....typ...

har du plats tycker jag definitivt du ska behålla det......oavsett hur mkt skit det adderas kan jag lova att det kan komma till användning flera gånger.....tänk om du helt enkelt är ute efter det där klockrena vintagesoundet.....med brus och brum och mkt färgning.......!?!? 🙂

Guest MarcusRombo
Posted

Om du efter många om och men bestämmer dig för att du ej vill behålla det, säg till mig då så köper jag det av dig :rolleyes:

Posted
Dynacord har alltid gjort hyffsade prylar (gammalt företag sedan 1940 talet)

Kommer inte ihåg mixern på bilden, men maila Dynacord:s pro-avdelning och be dom skicka info på mixern.

Håller med.

Posted
vilket gör att bordets fördelar väger över skiten som adderas på dessa 8spår.....typ...

Förvisso men jag tror nog inte att bordet tillför ljudet så pass mycket extra (utöver brus och brum) att det är värt att bara låta signalen gå igenom bordet. Ser ingen användning av det helt enkelt. Men men, alla får "förstöra" sina egna signaler precis som dom vill :rolleyes:

Vilka fördelar skulle det vara förresten? (nyfiken)