Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Jag skrev till Samsungs support, eftersom jag sett en billig minidv-kamera från dem (2990 SEK). Det var nämligen så att den hade de finesser jag eftersökte, nämligen möjlighet att koppla in extern mik i stereo och äkta bredbandsinspelning i 16:9 format. Att den även hade hörlursuttag tror jag inte, men den har inbyggd högtalare åtminstone. Kanske man kan koppla hörluren till "analog ut"?

Min fråga är dock: Jag skulle vilja ha möjlighet att ställa inspelningsvolymen vid inspelning med den externa miken, men videokameran i sig har inte den möjligheten. Supporten rekommenderade därför att jag skaffar en extern stereomik med volymkontroll på (eller på sladden), så att jag kan justera inspelningsvolymen på så sätt.

Jag har då aldrig hört talas om att det skulle finnas någon sådan stereomik. Har ni?

:rolleyes:

:musik

Annons
Posted

EN Stereomick.. Hmm.. Kanske lite olika definitioner på hur man spelar in stereo, men hur har de/du tänkt att den ska fungera?

Volymkontroll? Inte en aning.. Men det här är nog fel del av forumet iaf.. :rolleyes: Det finns kategorier som behandlar sånt här.. 😱

//Smulan

Guest Howard_Johnstone
Posted

Det är inte normalt med inbyggd volymkontroll, de flesta mik´ar

använder en separat kontrollbox, billiga sådana finns både hos

Biltema och Teknikmagasinet. Det svåra är att hitta en bra mic

till ett acceptabelt pris! Ett förslag är Sony ECM-MS957 som kostar

ca. 150 dollar och är mycket bra valuta för pengarna. Sony har

annars fullt med specialvarianter avsedda för camcorders men

gemensamt med alla dessa är att de plockar lätt upp stomljud,

dvs brum och mekaniskt ljud från videokameran.

Guest musik
Posted

Hej Howard!

Ja...Sony har jag tre stycken mikar från. Fast till annat då - en mygga och två hemstudiomikar. Faktiskt det enda märke jag köpt. Tack jättemycket för förslaget! Ska kolla in den!! Hoppas inte den tar in stomljud...

😳

Guest musik
Posted

Hej igen!

$150??? Var då? Scandinavian Photo tar 3400 SEK, och de är annars rätt billiga...

😳

Guest musik
Posted

Hej igen!

En påminnelse.

Du får gärna tala om var jag får tag i nämnda mik för 1100 SEK ($150). Den kostar ju minst 3400 SEK!! Jag köper den möjligen till det lägre priset.

🙂