Jump to content
Annons

Att lära sig sjunga


Recommended Posts

läste inte igenom alla bra tips, många var dom och så ska du få ett av mig ett enkelt lätt tips som har fungerat både för mig personligen och för några av mina vänner... som bekant bör du så klart kunna hålla en ton först och främs, sen brukar problemet vara i början att man vegar och sjunger genom näsan....därför....om du inte redan listat ut det... ja håll fär näsan då märker du direkt när du sjunger rätt, du hör det när du är ensam och vips så klämmer du fram klara toner som sommardagg på blomman... nu kanske många "proffs" tycker detta är ett alldeles för simpelt knep. men funkar det så funkar det, och det har det gjort... bara att pröva själv.... ser ju lite dumt ut, men vem bryr sig om 100 år.

fattar´n

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
filiph (oregistrerad)
Om det finns en musikhögskola i din stad, kolla ifall de behöver "sångobjekt", dvs. elever till eleverna. (I Göteborg funkar det så i alla fall.) Om man blir utvald får man gå som elev till en musikhögskolestudent, under överinseende av en lärare. Ett utmärkt budgetalternativ för den fattige. Betydligt lägre inlärningstakt än hos en professionell sångpedagog, men helt gratis. 🙁

hmm... signert>>patrik?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...
Hillis (oregistrerad)

Kul med så många kommentarer! Om jag ska ge en "snabbkurs" till nån som vill lära sig att sjunga så rekommenderar jag alltid att lära sig det som är allra mest avgörande för sången, det så kallade "STöDET". massor av traditionella sångpedagoger säjer bara sjung med magen eller känn sången i kroppen. men stödet består av specifika muskelgrupper som man kan lära sig hitta i kroppen, det är inget mystiskt,sen börjar man bara träna upp dessa muskler och ganska snabbt förstår man hur dom styr sången. En grundregel är : låter det bra, rent så använder du RäTT mått av stöd- eller lufttryck, låter det dåligt har du antingen för lite eller för mycket stöd.

Du kan få gratis tips om sång och sångteknik om du klickar på den här länken!

Lycka till!

Eva (från Singing Songwriting Studio), skriver ofta i tidningen STUDIO om låtskriveri.

Redigerat av Hillis
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gamla tråden gör mig lite småsur.

Man kan inte lära sig att sjunga om man inte är beredd att lägga ner tid och engagemang.

Det finns inga mirakelkurer eller piller som gör dig till en bra sångare.

Du säger att du vill utveckla din röst men att du inte vill bli jättebra. Du behöver absolut inte vara rädd för att bli en stjärnsångare bara för att du går till en sångpedagog eller sjunger i kör några timmar i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Det är viktigt att du slappnar av, försök aldrig att pressa fram något. Tänk också på att "magstödet" är till för att kontrollera luften, inget annat. Du ska inte "sjunga med magen" utan det är ett sätt för dig att kontrollera luften. Du ska inte använda någon som helst muskulatur i magen då vet du att du gör fel. Börja med att humma, stängd mun och bara ett "mmmmmmm" testa gå upp och ner lite i ton och försök fokusera resonansen framåt precis under näsan, när du fått bra resonans så kommer du att känna dina tänder skaka lite grann.

Ta en låg ton, en mittenton och en hög ton i falset på ett rakt mmmm

Tänk på att slappna av! Gör det ont så gör du fel, är det jobbigt så gör du fel. Ta det också väldigt lungt i början, det är muskler som du aldrig använt förut som ska tränas upp, träna och sjung saker som du kan sjunga lite högre än du pratar eller i pratvolym, helst inte högre eller lägre. Detta för att som jag just sa för att du ska bygga upp muskulatur och göra allt avslappnat

Redigerat av Marcus Carlzon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har du fått många bra tips, men glöm inte det som nästan är viktigast! - Uttalet.

Antar att du sjunger på engelska? Isåfall är det otroligt värt att försäkra sig om att man har nice uttal och sjunger "faaajjjah" istället för "FajjÄÄRR" om nu eld är det bästa man vet och man strävar efter ett amerikanskt uttal. Lättast är att låta en polare lyssna för man är sjukt dålig på att höra sånt själv.

Nämen får du till ett bra uttal och sjunger med bra sväng kommer du undan med mycket, tänk bara på Kanye West som sjunger så falskt att autotunern har gett upp för länge sen men ändå låter najz.

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom tråden är från 2005 så undrar man ju lite hur det gick, på 7 år borde ju utvecklingen ha nått en bit om han övat under dessa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är mig du pratar om Claes...jo, det stämmer, när jag använde Melodyne för att korrigera min falsksång kunde jag SE på vilket sätt och vid vilka tillfällen jag sjöng fel. Det ledde till att jag mer systematiskt kunde träna på och tänka på de ställen där det ofta blev fel...

Nu kan jag t o m trubadura live och känna mig rätt trygg med min röst.

Att sjunga mycket, minst en halvtimme om dagen, är ett bra tips. Sjung också till olika skivor. Jag brukar ofta sjunga i bilen, t ex med Klaus Meine i Scorpions, Celine Dion, t o m Christer Sjögren ibland...i bilen kan man gala på rätt friskt (om man är ensam förstås...)

Sen gäller det att bli vän med sin egen röst, spela in dig själv och lyssna mycket på dig själv. Röstkaraktären kan man inte göra så mycket åt...men man kan lära sig sjunga rent.

Magstödet är viktigt, med ett bra och kontrollerat luftflöde kan man koncentrera sig på att forma tonerna.

Sen gäller det att nyttja resonansen i munhålan, jag brukar försöka placera tonen någonstans bakom näsan utan att sjunga nasalt...experimentera och pröva dig fram.

Det finns också en instruktions-CD för sång på http://www.mindvoice.com/ för 295:-. Jag har köpt den och läst lite av teorierna...men jag har ärligt talat inte följt övningarna...än...

Ett annat bra tips är att börja sjunga i en kör...jag sjunger själv i en kyrkokör, det är gratis, man får träffa trevliga människor, får en gratis sånglektion i veckan, tränar upp sitt gehör och har dessutom väldigt kul under tiden...

Lycka till

Jan Olof

Underbar story!

Den älskar jag...får jag inte till det så ordnar jag det med lite andra genvägar..för min genre så är frasering viktig och jag kommer undan rätt ofta med attityd och frasering...fast jag kan vara en djävulsk gränspuck...men som sagt i min genre så är det bara charm!

Ska snart sjunga en smäktande ballad, som kommer att chockera!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började 1an på musikgymnasiet värmde vi upp körlektionerna med enkla skalor. Vi började i de lägre tonarterna. Efter några tonarthöjningar började alla killar sjunga förjävla falskt.

Efter 3 år var de tonarter som tidigare låtit förjävligt falskt värsta bagatellen.

Slutsats. Öva på stödet, använd absolut inte bronkerna när du sjunger (alltså luftrören, halsen). Kraften ska komma ifrån magen.

Öva skalor. Öka gradvis. Vi körde några minuter per lektion, en gång i veckan. Under 2-3 år. Och åtminstone jag gjorde märkte sjukt stor skillnad på framförallt tonomfång och styrka i rösten.

Öva öva öva. Sjung som en idiot hemma, i duschen, överallt!

Sen får du utveckla ditt eget sound och uttal efter tycke och smak såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...