Jump to content
Annons

Att lära sig sjunga


Recommended Posts

Jag har efter många kommentarer på diverse alster, i andra trådar och egna funderingar kommit fram till att låtar blir så mycket bättre med sång på (eller ja, kanske inte alla, men de flesta 🙂). Dock går det ju inte att programmera sång på samma sätt som man gör med till exempel midi och då vore det ju kul om man kunde träna upp sin sångröst lite så att det åtminstone inte låter helt förjävligt 😄. Så hur gör man för att träna upp sin sångröst på bästa, enklaste, snabbaste sätt. Jag letar inte efter tips som att gå till sångpedagog och liknande för det är jag för lat/fattig för, utan mer praktiska tips/övningar som man kanske till och med kan göra hemma.

Allt från internetguider till yogaövningar mottages tacksamt så ös på 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja till att börja med så måste du börja sjunga, mycket dessutom. Det kan ta lång tid att lära känna sin röst såpass att man blir riktigt tonsäker för det är det viktigaste till en början. Ett tips är att sjunga till skivor man gillar och gärna spela in det så att man lättare kan höra vad man gör för fel. Det var iaf så jag lärde mig skrika och sjunga som 10-årig grabb.

Om du är helt dålig så kanske du ska ta 3-4 lektioner för att lära dig vissa grunder åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett standard tips är ju förstås att övning ger färdighet. Det är ju inte bara en klyscha, det stämmer faktiskt 🙂 . Annars är ju en sångpedagog självklart ett bra tips. Du kan ju alltid lyssna på artister du gillar och försöka efterhärma dem, annars finns det nog inga genvägar. Bara öva, öva, öva...

The Mr... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Villa,

du kommer ångra dig om du inte går till en sångpedagog några gånger i alla fall. På några lektioner kommer du lära dig mer än du gör på flera år hemma.

Om du trots allt vägrar göra detta så finns det några grundläggande tips. Det första handlar om luft. Utan luft kan man inte sjunga. Träna aktivt på att ta in mycket luft i lungorna. Bäst genom att stå rakt upp, sakta och försiktigt (gå inte sönder i början) fyll lungorna ända nerifrån med luft. Andas ut i lugn och jämn takt. Gör andningsövningar sådär 5 minuter varje dag så att det blir naturligt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållt på och skråla...err..sjunga i några år nu. Har märkt en klar förbättring det senaste året, så öva öva öva öva så blir det bättre.

Röstcoach/sångpedagog är nog ett jättebra alternativ om man bara lyckas hitta nån i närheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med så många svar 😎.

Röst/sångpedagog försöker jag, som jag skrivit, helst undvika in i det längsta. Dels kostar det pengar och tid samt att jag inte behöver bli nån supersångare, utan mer så att man sjunga så dugligt att folk inte stänger av ens låtar efter 10 sekunder på grund av mitt skrålande 🙂.

Jag har hållt på i nåt halvår med att försöka spela in min sång i datorn och sen lyssna på den och jag måste säga att det har hjälpt väldigt mycket. Nackdelen tycker jag är att man liksom "vänjer" sig vid sin röst och inte märker felen lika tydligt efter ett tag, men jag ska fortsätta med det och försöka lyssna lite mer kritiskt på det jag sjungit in.

trombonisten: Ska prova din andningsövning, tack så mycket 🙂.

krueger: Håller på med att göra en låt med sång på just nu, kommer lägga upp den när den är klar för att ni ska få ett grepp om hur jag låter 🙂.

Ös på med alla tips ni har, ingen hjälp är för liten för att nämnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag lånat några video och DVD på biblioteket om sång så där ksnske du kan hitta nått, et är ju gratis.

har inte hunnit kolla på dem ännu men jag lånade:

You can sing! taught by Penny Nichols

och

Rock Vocals Step One By tim Bogert

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Spela skalor på ett instrument och följ efter med rösten. Och försök få volym på det, viskningar är inte så bra för stämbanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

gå med i en kör, det gjorde jag. Då lär man sig hålla tonen ordentligt och så får man kontinuitet i sjungandet. Och så är det skitkul!!

Dock så får man ju körsångssyndromet rätt fort, så det måste man hålla i schack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns en musikhögskola i din stad, kolla ifall de behöver "sångobjekt", dvs. elever till eleverna. (I Göteborg funkar det så i alla fall.) Om man blir utvald får man gå som elev till en musikhögskolestudent, under överinseende av en lärare. Ett utmärkt budgetalternativ för den fattige. Betydligt lägre inlärningstakt än hos en professionell sångpedagog, men helt gratis. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

funi (oregistrerad)

Lite bakgrund;

Rösten är faktiskt det instrument!

Rösten består av andningsapparaten, struphuvud/stämband samt resonanslådan , dvs huvudet och mun/näshålan. Alla övar faktiskt på sitt medhavda instrument varje dag då vi talar med varandra.

Så fort vi öppnar munnen och gör ett ljud som hörs så tränar vi de små musklerna som sitter i stämbanden. Eftersom muskler kan övas och bli starkare och smidigare betyder det också att man kan träna sitt tal eller, som i det här fallet, din sång.

Alla kan ju sjunga! En del kan det bra och en del lite sämre, men alla kan träna och bli bättre. Övning ger färdighet!

Vad sägs om denna hjälp med uppsjungningen! (finns även andra tips där)

http://www.vocalist.org.uk/vocal_scales.html

Man måste våga exprementera med rösten för att inse styrkor o begränsningar.

Oftast när man är liten och upp till tonåren, härmar man andra sångröster för att sedan utveckla sitt eget sound i rösten. (det är det personliga i just din röst som utmärker dig från andra, "sikta mot stjärnorna" typen, -tihi!). "VEM VILL VARA EN KOPIA NÄR MAN KAN VARA ETT ORGINAL"

"Övningstips" 😄

Vad det det handlar om från början anser jag är att få igång magstödet. Allt du gör med din röst (förutom möjligtvis falsetten) skall sitta i magen.

Felet många gör är att de anstränger halsen för mycket. Det gäller att få magen och diafragman att jobba. Hals och nacke ska vara så avslappnad som möjligt. När man ser på operasångare så drar de ofta tillbaka hakan bakåt mot bröstet när de sjunger och det är för att man inte skall sträcka sig och anstränga halsen i onödan.

Att hitta stödet i magen.

Ett bra sätt att hitta stället i magen där stödet finns är att sätta händerna i sidorna, ovanför midjan, strax nedanför där revbenen slutar. Säg sedan ssss kraftigt. När man säger ssss skall man känna hur man utvidgas på bredden. Känns ingenting anstränger man mest med halsen och då har man inget stöd ifrån magen. Man sliter då i onödan på halsen och blir lättare trött i rösten.

När man har hittat sss:et på rätta stället kan man pröva med att sjunga nån melodi på nån vokal; a till exempel. Försök då att använda magen och känna att den utvidgar sig på bredden när ni har händerna i sidorna. När man så småningom börjar hitta stödet i magen så ska man försöka att känna det så långt ner som möjligt. Stödet bör helst sitta någonstans i mellangärdet. All sorts andningsövningar är jättebra!

Att sjunga innebär möjligheter.

Självklart kan man inte på dessa få rader lära sig sjunga och utnyttja sin röst på rätt sätt. Att sjunga handlar ju liksom allt musicerande att utveckla en egen stil. I sånt ingår frasering och mycket annat. Vad jag ville dela med mig av är insikten om att ge sig själv möjlighet att utveckla sin sångröst.

Jag det finns mycket att säga, men jag hoppas det här blir en bra början till din fortsatta "röstutveckling" i alla fall!

Lycka till nu o SJUNG UT :rolleyes:

_________________

Link to comment
Dela på andra sajter

sixties: Bra idé, ska kolla upp biblioteket

Stinkey: Helt klart värt ett försök 😄.

MusicGene: Tror absolut att man blir bra på att sjunga om man går med i en kör. Problemet är väl snarare att jag inte har tid/engagemang att göra det :rolleyes:,

Signert: Ska kolla upp det där, tror dock att det inte finns nån musikhögskola här men man vet aldrig 🙂.

Fortsätt tipsa, allt uppskattas 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra igång några låtar i högtalarna (behöver varken kunna melodi eller text) så låter du sångaren sjunga en fras och sedan härmar du den direkt efter. Hitta en plats där du kan släppa lös utan att nån hör dig och tänk inte så mycket på hur du ska göra för att sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag gick från att sitta hemma & sjunga framför datorn..till att sjunga i ett skramligt punkband på 3 man...med hög volym & dåligt PA..då lärde jag mig att sjunga kraftfullare & mer bärande i ett nafs..man blev helt enkelt tvungen för att höras över huvud tagetr..

kontentan blir att jag fick en starkare mer drivande röst..därmed säger jag inte att jag kan sjunga..men det var bra terapi

🙂

så här kunde det låta på den tiden:

http://hem.bredband.net/b236994/TjackPundarDojjer.mp3

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Våga att ta i när du sjunger, om du fiser fram sången så kommer det aldrig att låta bra. Ett bra sätt att öva sång på är i bilen, sätt på din favoritmusik på hög volym och sjung med, och ta i för kung och fosterland. Man ska ju inte sitta och sjung egentligen, men på detta sätt så lär du dig i alla fall att ta i. Sedan så är ju perfekt att göra samma sak hemma med stereon, men se då till att du är ensam hemma för det är mycket lättare att ta i när man vet att det inte är någon som lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in dig själv, lyssna på dig, förbättra...

Håller med "Zatri"! Spela in dig själv och lyssna! Testa att sjunga på olika sätt tills du hittar ditt sätt. Alla röster är unika och det kan kanske vara bra att gå till en sångpedagog någon gång (inte för att jag gjort det, hehe... men ändå). Lyssna på vad andra säger om din röst, men gör inte alltid som de säger, hitta din grej men var lyhörd (tvetydigt, men sant). Det är svårt det där med röster... 🤪

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jjag tycker har hjälpt mig oerhört mycket är att sjunga till skivor. Det är enkelt och kul, sen är det bra att ta reda på vad man har för bredd som sångare. Man kan då välja dom tonarter som passar en bäst.

Jag anser att sånglärare är gift när det kommer till rockmusiker. Jag vet att jag kommer få en hel del kritiska svar nu men dom flesta sångare jag lyssnat på som går hos sånglärare låter som Peter Jöback efter ett par år. All glädje att leka och imrovisera är borta, vibratot låter inövat utan känsla och tråkigt perfekt.

Och tillsist tänk på att sång inte bara är toner utan känsla, attityd och att man vill förmedla något genom sin sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lite annorlunda sätt som hade bra effekt för en av mina kunder, är att han köpte Celemony Melodyne. Han hade planerat att använda det på inspelningar, i nödfall när tonerna blev lite sura men tagningen i övrigt var bra.

Han fick en helt oväntad sidoeffekt av det hela - och det var att han plötsligt kunde se grafiskt vad han gjorde för fel och därför så småningom lärde sig bli bättre på att intonera live också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett roligt sätt att lära sig sjunga är att införskaffa ett playstation 2 och köpa singstar.

Kul på fester me 😱

Hehe... jag ska säga åt flickvännen att fixa det så slipper hon ha sångelever... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Jag minns när jag skulle börja lira med mitt nu kontrakterade band.

Skickade in några låttexter plus smakprov till ett skivbolag som nappade direkt. De ville att jag skulle spela in en demo och skicka in. Var den bra nog så skulle mitt band få vara med på en samlingsplatta. Sagt och gjort. Dock fick vi 4 dagar på oss från det att dom sa det till att låtarna skulle vara klara.

Farsan hostade upp med 2800 kronor för en 2-dagars studiosession och in skulle vi. Det gick helt okey. Tills vi kom till sången, FAN vad osäker jag kände mig. Jag kunde inte ta en ton rätt, och det lät verkligen skit.

Från replokalen och det dunkla skyddet från ett kasst PA plus väldigt hög volym på allt annat. Jag fick sjunga, och det lät kasst, men låtarna kom med på plattan iallafall 😆

Sen satt jag hemma, dag ut och dag in... Lirade med akustisk gitarr, och sjöng och vrålade och gjorde allt jag kunde. Och se på fan, det bättrade sig.

Jag är absolut ingen bra sångare - Men bara av att sitta hemma och sjunga och vråla så har jag gjort stora framsteg. Och det är det bästa tips jag kan ge dig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju pröva att sjunga och hålla för ena ögat så hör du dig själv bättre.

Ögat?! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladd..... (ÖH)..... Köp den menar jag

Ha ha ha 🙂

Go Doggie....

Ja, det blir ju mono då!

edit: Nu buggar forumet. Jag qoutade hålla-för-ögat-inlägget.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vadå ÖGAT??!! 😄

Är du full eller? -k9- skärpning! 😄

Hakan menar du väll! 🙂

🙂😄😄

OOHPS! I did it again!

Att hålla för hakan när man sjunger är jättebra! Man får liksom en rätt stel effekt då... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lite annorlunda sätt som hade bra effekt för en av mina kunder, är att han köpte Celemony Melodyne. Han hade planerat att använda det på inspelningar, i nödfall när tonerna blev lite sura men tagningen i övrigt var bra.

Han fick en helt oväntad sidoeffekt av det hela - och det var att han plötsligt kunde se grafiskt vad han gjorde för fel och därför så småningom lärde sig bli bättre på att intonera live också. 🙂

Antar att det är mig du pratar om Claes...jo, det stämmer, när jag använde Melodyne för att korrigera min falsksång kunde jag SE på vilket sätt och vid vilka tillfällen jag sjöng fel. Det ledde till att jag mer systematiskt kunde träna på och tänka på de ställen där det ofta blev fel...

Nu kan jag t o m trubadura live och känna mig rätt trygg med min röst.

Att sjunga mycket, minst en halvtimme om dagen, är ett bra tips. Sjung också till olika skivor. Jag brukar ofta sjunga i bilen, t ex med Klaus Meine i Scorpions, Celine Dion, t o m Christer Sjögren ibland...i bilen kan man gala på rätt friskt (om man är ensam förstås...)

Sen gäller det att bli vän med sin egen röst, spela in dig själv och lyssna mycket på dig själv. Röstkaraktären kan man inte göra så mycket åt...men man kan lära sig sjunga rent.

Magstödet är viktigt, med ett bra och kontrollerat luftflöde kan man koncentrera sig på att forma tonerna.

Sen gäller det att nyttja resonansen i munhålan, jag brukar försöka placera tonen någonstans bakom näsan utan att sjunga nasalt...experimentera och pröva dig fram.

Det finns också en instruktions-CD för sång på http://www.mindvoice.com/ för 295:-. Jag har köpt den och läst lite av teorierna...men jag har ärligt talat inte följt övningarna...än...

Ett annat bra tips är att börja sjunga i en kör...jag sjunger själv i en kyrkokör, det är gratis, man får träffa trevliga människor, får en gratis sånglektion i veckan, tränar upp sitt gehör och har dessutom väldigt kul under tiden...

Lycka till

Jan Olof

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...