Jump to content
Annons

Tips på stort mixerbord


the_avatar

Recommended Posts

Annons

Prisklass?

Analogt/digitalt?

Jag tycker Soundtracs Jade låter svinbra och dom kan du hitta för runt 50-70 000 beroende på skick.

ANnars ett enklare och billigare bord är ju Mackies 24-8 för runt 12000 beggat.

Annars kan man alltid slå ett slag för Mackies Onyx-serie som ligger strax under 50 000 för 32-kanaler.

Edited by lavrell
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är intressant med ett 32 kanals digitalbord (16+16 via flipswitch) det är iofs bara de 16 första kanalerna som har preamp.

bordet har motorreglar, parametrisk EQ, kompressor på varje kanal, full automation o.s.v.. det går fortfarande att hitta adatkort att stoppa i där bak för direkt integrering.

kostade 75K nytt.. jag vill ha 10

Link to comment
Share on other sites

Köp en Fireface800, 3 st RME OctaMicD och 3st UAD1-Project Pak och en UAD1 Ultra Pak.

Du får 24 klass A mikingångar med väldigt bra dynamik och lågt brus. Ljudkortet presterar 1 millisekunds fördröjning och den innehåller en mixer du kan styra med MIDI.

UAD korten ger dig vintageljud på kompressorer och eq:s. Köper man ett Ultra Pak så får man alla pluggarna och dom kan man köra i dom andra korten så att man slipper köpa många UltraPak. Det är alltså max 4 kort per dator.

Du tycker kanske att detta inte ser ut som en mixer, men du kan göra samma saker och du får ut ett bättre ljud än från en vanlig mixer.

Länkar:

http://www.fitzpatrick.se/RME-Fireface800.htm

http://www.uaudio.com/products/digital/ultrapak/index.html

http://www.rme-audio.com/english/micpreamps/octamic.htm

Link to comment
Share on other sites

Man kan max ha 4 UAD kort i samma dator. Hur många man behöver beror på vilka och hur många pluggar man ska göra samtidigt. Vid 4 kort man man tex. köra:

24 Fairchild 670 kompressorer i stereo (48 i mono) eller

60 LA2A i stereo (48 i mono) eller

40 Pultec Pro EQs eller

28 1176LN

Normalt vill man ha lite kompressor och lite eq på varje kanal så 4 kort är defenetivt befogat om man ska köra 24 kanalers inspelningar på tex trummor.

I ett projekt kommer man snabbt upp till 100 kanaler om man lägger duktigt med pålägg på sång och gitarr.

Link to comment
Share on other sites

Normalt vill man ha lite kompressor och lite eq på varje kanal så 4 kort är defenetivt befogat om man ska köra 24 kanalers inspelningar på tex trummor.

Jag skulle vilja nyansera bilden lite. Visst är det praktiskt att kunna EQ'a varje spår separat vid en mix. Kompressor på varje spår är inte heller helt otänkbart. Men en Pultec på varje spår...?

Jag kan tänka mig en mix med en pultec på bastrumma, en på virvel och en på överhäng. En 1176 på virvel och en på ambiensmickarna. Sen då? Gärna en separat parametrisk EQ per spår (kanske Cambridge, kanske en helt annan lösning). Inget som kräver 4 st UAD-kort direkt. Jag skulle också kunna tänka mig en separat UAD-kort för att driva ett par reverb. Säg två UAD och du har Universal Audio-pluggar så det räcker ett tag framöver.

Link to comment
Share on other sites

Och vad ska man ha 60 LA2A till ?.

Ett max två kort räcker.

Det är ju det Bussarna är till för ..

Om man för över tanken

24 Fairchild 670 kompressorer i stereo (48 i mono) eller

60 LA2A i stereo (48 i mono) eller

40 Pultec Pro EQs eller

28 1176LN

till den verkliga världen så har jag svårt och tro att det

Finns/Fanns en enda studio i världen med den arsenalen av hårdvara.

Edited by Piccazzo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.