Jump to content
Annons

Vad har jag gjort fel?

affect

Recommended Posts

Jag har ett Phonic MMM 1202 Mixerbord och ett Emu 0404 ljudkort. Jag har kopplat mixerbordets AUX till ljudkortets L in. Ljudkortets out har jag kopplat till en vanlig kanal på mixern. Själva mixerbordet har jag kopplat CTRL RM till stärkarens AUX. Sen har jag gitarr, synt och skivspelare kopplade till de andra kanalerna, och en mic till en av de 4 MIC/LINE kanalerna.

Till problemet nu då - om jag väljer att ha på stereo på stärkaren och kör något via mixern och 0404-kortet så får jag bara ljud ur ena högtalaren. Om jag kör något via mitt Soundblaster live kort direkt till stereon (eller radio) får jag stereo.

Vad kan jag gjort fel?

Tacksam för hjälp.

Annons
Guest maxmaxmax

Mixerns kanaler är i mono, så ditt ljud från kortets out bör vara på två kanaler.

Om jag fattat dina kopplingar rätt. 😏

Kanalerna har ett left(mono) och ett right jack. Ska jag altså ta den ena kabeln, tex den högra, till en annan kanals right. är det så du menar? För det funkar inge vidare det heller...

Guest maxmaxmax
Kanalerna har ett left(mono) och ett right jack. Ska jag altså ta den ena kabeln, tex den högra, till en annan kanals right. är det så du menar? För det funkar inge vidare det heller...

Left out från EMU till 9, Right out från EMU till 10. då ska det fungera.

Och du har väl både L och R från CTRL ROOM kopplat till stärkaren?

Hoppas jag förstod dig rätt nu.

9/10 = samma kanal där 9=Left(mono) och 10=Right.

Det är så jag har haft det kopplat utan att få stereo.

Trodde förut att du menade att jag skulle lägga Left på en kanal och Right på en annan - testade det men det fungerade inte det heller. Både Left och Right från CTRL RM är kopplade till stärkaren.

Jag kan verkligen inte förstå vad det är som är fel. Kan det ha med ljudkortet att göra kanske?

Koppla ljudkortets båda utgångar till mixerns 2T return Left & Right. Sen väljer du med knapparna vid Control room (vänster om masterregeln) vilken som ska vara källa.. Välj 2T.

Du kan också använda mixerns 2T out till ljudkorets ingångar också om du vill.. Då är det kopplat som Phonic har tänkt sig. Men vist kan du anända AUX outs också..

Har du dubbelkollat alla kablar? Om du får stereo från hörlursutgången är kablarna till stereon fel, annars är det kanske kablaget mellan ljudkort och mixer som är felet.

Annars kan det kanske vara nån inställning i ljudkortet, t ex att nån klåfingrig lillasyster har lyckats vrida "pan" i windows mixer åt vänster...

Det är bara att felsöka vidare!

// David

Tack så mycket för alla tipsen hörni men tyvärr verkar inget jag gör fungera. Brist på rätt kablar krånglar till det lite extra också

Nu har jag iaf kopplat ljudkortets out till mixerbordets 2T RTN som hegobald nämnde och funderar då på REC ingången; den andra RCA ingången som ligger precis ovanför 2T RTN. Är det meningen att man ska koppla den till ljudkortets in då eller?

Börjar också fundera på om det kan vara ljudkortet som spökar. Jag har ju en hel del strul med det - signalen bara försvinner spårlöst ungefär ngn gång i veckan så att jag får installera om hela paketet med jämna mellanrum. Tråkigt nog så skulle det ta åtminstånde en månad att att få tillbaka det (eller ett nytt) om jag skulle lämna in det. Har blivit så jäkla beroende av det sen jag köpte det - vet inte vad jag skulle göra i en månad utan ljudkort! 😛 ryser i kroppen bara jag tänker på det.