Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

när jag spelar in ex gitarren och vill sjunga samtidigt kommer inspelning av både gitarr och sång på samma spår, varför? det ska väl kunna gå och skilja det åt eller då måste man ha ett mixerbord?

jag använder mig att ett externt steinberg ljudkort..vad kan problemet vara?

tacksam för alla seriösa svar.

Annons
Posted

Det blir förstås alltid läckage i ett sådant läge, men om du spelar in dina två micar på varsitt monospår (i stället för att, som jag misstänker att det är nu, spela in dem på ett stereospår), så kommer de upp som separata spår.

Posted

tack..mm..så om jag pselar in i mono istälelt så ska det gå med andra ord?

förövrigt så tror jag min ena preamp i ljudkortet har pajjat för jag får ingen signal från den..jag ska pröva..

Posted (edited)

är det elgitarr kan du "lajna" (line) tex POD, sen sjunger du i micken.

men lite strängljud kan komma med ändå.. men det är så pass lite!

De är bara en del av charmen med läckage att man får ett visst sound!

kolla in många trumprogram dom har medvetet satt in en sådan funktion. 😄

För at komma ifrån problemet helt, spelar man in Sång å gitarr vi två olika tillfällen.

eller ber någon annan spela gitarren i ett annat rum. 🙂 vilket är lite trist alternativ.

och det flummigast sättet är att sätta ett plexiglas på magen rakt ut för att avskilja ljuden eller spela bakom nacken.. skoja bara! 😱

Och nej mixen kan inte göra underverk på detta området vad jag vet iaf..!!

/kirtaphus

Edited by kirtaphus