Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Året är 2005 och fortfarande har syntar midi som kom för mer än 20 år sedan och som knappast är höjden av snabbhet. Likaså överförs audio i de flesta fall analogt via tjocka kablar som jämt går sönder.

När får vi instrument där man bara knäpper i nätverkskabeln (eller något liknande)och får både audio och midi både till och från instrumentet? Det borde vara dags nu!

Annons
Posted

Hört talas om mLan? Har för mig att det var Yamahas försök att "revolutionera" musiken med en ny standard, men jag tror att det går ganska så trögt...

Posted

Ser man på. Då kanske det kommer i alla fall! Jag är i alla fall %#¤Q%#¤ trött på dammsamlande kabelhärvor ...

Posted

Jag har för mig att det var minst 15 år sedan man hade planer på att införa Midi2, som skulle ha dubbla hastigheten. Det gick åt skogen på grund av det gamla välkända problemet: Bakåtkompatibilitet... 🙂

Det blev GM och GS i stället lite senare... :rolleyes:

Guest Elvlis
Posted

Hej!

Kan man inte köra mlan via firewire, eller USB2? Då är ju problemet löst och man köper bara billiga datorhubbar till allt! Ifall man har

gamla synthar så kör man midi till USB(2)-apparat för dem och vanlig USB för dagens och slutligen firewire/USB2 för totala integrationen!

Posted (edited)
Kan man inte köra mlan via firewire, eller USB2?

Eh? mLan använder ju Firewire/IEEE1394.

Ifall man har gamla synthar så kör man midi till USB(2)-apparat för dem...

Ja, det kallas för MIDI-interface. 😄

Edit: Fler syntar får USB-kontakter. Kolla på Virus TI...

Och mLan och StudioConnections kan det säkert bli mer fart på nu när Yamaha äger Steinberg. Titta på annonsen på baksidan av nya Studio 5-05.

Edited by vectro
Posted

mLan är himla intressant. I teorin. Tyvärr har det inte vart lika bra i verkligheten. Massor av problem har uppstått med de som försökt hittills. Men jag tror att det kanske kan vara dags sådär just nu. Yamaha som driver mLan köpte Steinberg ganska nyss och ur det kommer nog en hel del som bygger på mLan.

-- ljud och mid i samma kabel, åt bägge hållen

-- hårdvarusyntar där du kan ställa in parametrarna i Cubase som laddas ner i synten när du vill använda den.

-- mixer som fungerar som "kontrollyta".

Gunnar

Posted

Jo, men skickas inte signalerna ändå som MIDI? Då finns ju begränsningarna fortfarande kvar!

Posted
-- ljud och mid i samma kabel, åt bägge hållen

-- hårdvarusyntar där du kan ställa in parametrarna i Cubase som laddas ner i synten när du vill använda den.

-- mixer som fungerar som "kontrollyta".

Kontrollyta?

Posted

Jo, men skickas inte signalerna ändå som MIDI? Då finns ju begränsningarna fortfarande kvar!

Du spelar på ett MIDI-spår i datorns sequencer, men eftersom klocka, midi, audio osv. går USB-USB ska du inte ha några problem med timing och begränsningar som du har med MIDI.

Trombonisten, jag tror att ju fler burkar som börjar bygga in mLan, ju bättre kommer själva mLan att bli. Mer stöd och mer pengar kommer få tillverkarna att fixa till problem och se till så alla saker håller stabilt med varandra.

Guest Elvlis
Posted (edited)
Kan man inte köra mlan via firewire, eller USB2?

Eh? mLan använder ju Firewire/IEEE1394.

- Aha där ser man, så vad är då problemet? Att Yamaha vill ha ensamrätt?
Ifall man har gamla synthar så kör man midi till USB(2)-apparat för dem...

Ja, det kallas för MIDI-interface. 😉

- Ett MIDI-interface kan ju för att förvirra ytterligare även bestå av enbart midi-in/ut gångar à la oldschool!)

Men skitsamma det funkar väl bra som det är nu. eller 😆?

Edited by Elvlis
Posted (edited)

Du spelar på ett MIDI-spår i datorns sequencer, men eftersom klocka, midi, audio osv. går USB-USB ska du inte ha några problem med timing och begränsningar som du har med MIDI.

Jamen, problemen med timing och begränsning i MIDI är väl snarast att datat transporteras i serie...? Så om man har en "tung" ström av MIDI-data så borde det väl bli exakt samma problem även om själva transportern sker genom en USB-kabel istället för genom en MIDI-kabel...?

MIDI är ju liksom MIDI oavsett vilket medie det transporteras genom...

Eller tänker jag fel nu?

Edit: Fast å andra sidan märker jag aldrig några problem med MIDI-standarden, snarare med buggiga MIDI-interface...

Edited by android
Posted (edited)
Jamen, problemen med timing och begränsning i MIDI är väl snarast att datat transporteras i serie...?

Jo, MIDI är seriellt. Problemet är väl att MIDI också bara har 8 bitars upplösning och det är också det som gör själva MIDI-protokollet långsamt. USB och Firewire är också seriellt, men så snabbt att det inte hörs några (knack, knack, ta i trä) fördröjningar. 🙂

Edit: Syntar som alltså skickar information via mLan utan att nånsin passera MIDI-protokollet borde vara finfint.

Edited by vectro
Posted
Jamen, problemen med timing och begränsning i MIDI är väl snarast att datat transporteras i serie...?

Jo, MIDI är seriellt. Problemet är väl att MIDI också bara har 8 bitars upplösning och det är också det som gör själva MIDI-protokollet långsamt. USB och Firewire är också seriellt, men så snabbt att det inte hörs några (knack, knack, ta i trä) fördröjningar. 🙂

Hmmm.... Men måste det ändå inte gå i "MIDI-hastighet" för att synthar, etc ska hinna med att ta hand om datat...?

Posted (edited)

Jo, gamla och vanliga syntar får ju köra på MIDI och protokoll och hastighet...

Syntar som klarar snabbare överföring struntar väl i MIDI-protokollet. Och för att ta Virus TI som exempel igen, kan den agera som MIDI-interface och du pluggar in din gamla MIDI-synt på Virusens MIDI out/thru som vanligt.

Edited by vectro
Posted

Ett inlägg i debatten:

I och med att dataöverföringen blir allt snabbare är det inte säkert att parallell överföring visar upp samma prestanda som seriell dito. Det är nämligen så att man får problem med elektromagnetiskt läckage i parallella ledningar om överföringshastigheten är mycket hög.

Guest Elvlis
Posted (edited)

Hej!

Jag såg några siffror i samband med test av Presonus Firepod resp RME Fireface 800 i en tysk tidning som var något i stil med:

Latens im kopfhörer... 1ms AD + 6ms EingangsPuffer + 6ms AusgangsPuffer + 1ms DA = 14ms nu kan jag bara tyska ord som är på

"svenska" men om det var vad man anar minskar betydelsen av de 1-4(? (eller fler?) ms man ev kan spara på mlan jämfört med

gammelMidi ju rejält? (Jag kan dock ha missförstått alltihop samt kan till att börja med oerhört lite om allt detta - men deltager

dumglad som man är... ändå i denna diskussion, vi kan säga att jag får representera Aktuellt´s "mannen på gatan" 🙂!)

Edited by Elvlis
Posted

Det finns ju faktiskt en ny MIDI-standard som används, som många redan påpekat: USB-MIDI. Det är bakåtkompatibelt, och erbjuder många fler midikanaler och mycket högre hastighet. USB-MIDI löser ju inte alla begränsningar med gamla MIDI, men åtminstone blir ju saker lite bättre. Nu används det främst till MIDIcontrollers, men tekniskt sett så skulle man helt kunna skippa gamla MIDI-helvetet och gå direkt över till USB-MIDI för nästan vadsomhelst. Frågan är kanske bara hur mycket längre branschen har lust att ta det hela.