Jump to content
Annons

Live in studio

Guest dew

Recommended Posts

Efter allt gitarrkabelsnack får man hoppas att man inte blivit klassad som nörd 😆

Faktum är att jag kan väldigt lite om ljud känns det som.

Hur som helst.

Jag och en polare spelar lite ihop.

Båda sjunger, jag spelar gitarr och han bas.

2 sång

1 Akustisk gitarr

1 Akustisk bas

Nu tänkte jag på mig att spela inte detta. Men vi skulle vilja spela inte live i studio känns det som för att få känsla och få det färdigt hyfsat snabbt.

Har ni några rekommendationer?

Dessa mikrofoner har jag att tillgå.

2st AKG C414 har jag för mig de heter, stora i alla fall 😆

1 Oktava mkl2500 (rör)

Ett gäng sm58:or

ett gäng sm57:or

2 Sennheizer md421

2 Sennheizer som ser ut som en gammal rakapparat

AKG 3800, ett gäng

Det ska väl vara de bästa.

Hur noga ska man vara med läck? Ska man linea bas och gitarr för att hjälpa upp lite om man får in sången för mycket i gitarr och bas?

/dan-erik

Annons
Guest maxmaxmax

jösses! du skulle kunna ha ett ett dussin gospelkörer live i studion med alla de där mikrofonerna 😉

Om du är rädd för läck, använd de mest riktade mikrofonerna. SM57 torde väl vara bra på den biten.

Om det är det här som du undrar över? Själv tycker jag inte lite sångläck är så vidare farligt. Det är bara om man skulle vilja få för sig att sjunga om annorlunda som det blir knepigt, då det gamla läcket ligger kvar i bakgrunden och stör.

Svarade jag på din fråga?

Om du vill separera så prova en mik med åtta-karaktär. Dom tar upp minimalt åt sidorna och med lite meck så kan du få väldigt fin separation.

Men som Max säger.. Lite läck har ingen dött av.

ja, de används bla till gospelkörer och allt möjligt (en kyrka som äger de flesta)

själv har jag bara

1 Oktava mkl2500 (rör)

3st sm58:or

2st sm57:or

de är de mikrofoner som är värda att nämna.

tack max, det var väl det jag funderade på angående läck, men det är ju inga förstärkare med i bilden så det borde gå.

jag läste någonstans att det var tex bättre att ha tex en stormembran på sång och ett med litet på instrumentet. Varför kommer jag inte ihåg.

att ha tex akgC414 eller MD421 på sång och sm57 till instrumenten.

kan man ha samma sm57 på både acke gitarr och acke bas tro?

i basinspelning del12 studiotidningen står det inget om rekomenderade mikrofoner för ackebasar

eller är det bättre med typ beta52 eller JTSNX2, de är de jag har tillgång till.

/dan-erik

Om du vill separera så prova en mik med åtta-karaktär. Dom tar upp minimalt åt sidorna och med lite meck så kan du få väldigt fin separation.

Men som Max säger.. Lite läck har ingen dött av.

akg:na har åtta karaktär, är det hur man placerar dem eller är det meck i mixerbordet?

/dan-erik

Det är placeringen som kan vara lite meckig. Dom tar ju upp åt två håll...

Ang. den akustiska basen så rekommenderar jag att du både linear och mikar ganska nära med en stormembranare. Skulle du störa dig på för mycket proximityeffekt så skär bas med EQ istället. Nu vet jag inte vad för bas du har, men de akustiska jag spelat in med har alltid varit för tystlåtna för att det ska vara smidigt att micka upp bra/korrekt. Vid mix behåller du köttet från linekanalen och det "snygga" från stormembranarn. Brukar funka för mig iaf.

Det är placeringen som kan vara lite meckig. Dom tar ju upp åt två håll...

Ang. den akustiska basen så rekommenderar jag att du både linear och mikar ganska nära med en stormembranare. Skulle du störa dig på för mycket proximityeffekt så skär bas med EQ istället. Nu vet jag inte vad för bas du har, men de akustiska jag spelat in med har alltid varit för tystlåtna för att det ska vara smidigt att micka upp bra/korrekt. Vid mix behåller du köttet från linekanalen och det "snygga" från stormembranarn. Brukar funka för mig iaf.

tack för svaret

jo, det är en tacomabas, den låter snyggt, men är tyst precis som du säger.

då linear jag och tar en stormembran på den.

det här kommer nog blir bra.

spelar det någon roll vilken stormembran?

/dan-erik