Jump to content
Annons

Nätbolag och deras adresser


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Det är en massa jobb. Får du släppa något via ett stort nätbolag innebär det tusentals nerladdningar, radiotid osv vilket ju hjälper dig promota ditt namn en hel del. Ska du själv skapa ett nätbolag som får så mycket uppmärksamhet tar det många år (såvida du inte redan är känd) utan garanti att du lyckas.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej...

Jojo...visst det är klart att det är en massa jobb.

Jag vet inte så noga....

Man gjorde ju så på 70 talet med punken.

Varför inte gå ihop några och stara en ekonmisk förening och göra det ...?

Tror man kan fortfarande kan stämpla ( om man är arbetslös )

Man kan ringa själv till radio och TV och försöka få in en fot...det gjorde jag när jag höll på med sånt men det är ju klart att om nån ringer från ett redan etabelerat bolag så kanske radioproducenterna lyssnar lite extra.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Rhythm Royale

House.

Kommer även att bli lounge, chillout m.m.

Mer musik inom kort!

Bra grej Jojje! 😆

För att räknas som nätbolag hos Archive.org, Discogs och andra så måste man även släppa musik av fler artister än sig själv.

Ingår det i planerna?

Berätta gärna mera!

Ok, sorry. Inget nätbolag detta. Rhythm Royale är aliaset på min musik.

Men funderar på att ha olika alias för de olika genrerna senare när jag producerat fler låtar. Ev att Rhythm Royale blir ett nätbolag.

Mer info inom kort på hemsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur wikipedia:

A netlabel, also called online label, web label or MP3 label, distributes its music in digital audio formats (mainly MP3 or Ogg) online. Netlabels often work like traditional record labels to produce and promote music projects (such as albums or compilations). Most employ guerrilla marketing to promote their work. Few netlabels earn money for participants.

The primary difference between netlabels and record labels is that netlabels emphasize free downloads, as opposed to physical publishing (CD, vinyl or DVD). Often, the music is released under licenses that encourage sharing, such as the Creative Commons Licenses. Artists typically retain the copyright.

Link to comment
Dela på andra sajter

dysenteri (oregistrerad)
Thinner / Autoplate [Elektroniskt]

^ gjorde faktiskt ett släpp där på när det fortfarande var en renodlad tracker grupp. Läser man deras nostalgia sida så står jag omnämd 😱

Mjölkbudet right? 😱 Lyssnade på epn häromdagen faktiskt.. göttigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte läst igenom hela threaden utan bara de senaste plus den första entryn (där alla skulle ligga)?

Två till jag känner till:

candymind: www.candymind.com

samt

subnatura: www.subnatura.com

Två sköna electronica bolag från Göteborg...

Sen egna studion är väl delvis nätbolag, men inte gratis, släppen hamnar på CDON.se bland annat...

/Kristian

Redigerat av Sourcery
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det är en massa jobb. Får du släppa något via ett stort nätbolag innebär det tusentals nerladdningar, radiotid osv vilket ju hjälper dig promota ditt namn en hel del. Ska du själv skapa ett nätbolag som får så mycket uppmärksamhet tar det många år (såvida du inte redan är känd) utan garanti att du lyckas.

frågan är om ett nätbolag genererar uppmärksamhet och radiotid. jag tror att det är lika lätt/svårt att bli spelad i radio och omnämnd i tidningar om du gör en egen hemsida och säljer cd-r. jag känner inte till något nätbolag som har ett rykte som automatiskt ger artisterna mer utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en massa jobb. Får du släppa något via ett stort nätbolag innebär det tusentals nerladdningar, radiotid osv vilket ju hjälper dig promota ditt namn en hel del. Ska du själv skapa ett nätbolag som får så mycket uppmärksamhet tar det många år (såvida du inte redan är känd) utan garanti att du lyckas.

frågan är om ett nätbolag genererar uppmärksamhet och radiotid. jag tror att det är lika lätt/svårt att bli spelad i radio och omnämnd i tidningar om du gör en egen hemsida och säljer cd-r. jag känner inte till något nätbolag som har ett rykte som automatiskt ger artisterna mer utrymme.

Utan att ta i alltför mycket kan jag väl våga säga att vi (Bevlar) genererar både uppmärksamhet och radiospelningar. 😕

Klart att det är värt väldigt mycket mer att släppa på nätbolag än att lägga ut musik på en egen hemsida. Om du inte redan har en publik vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
maxmaxmax (oregistrerad)
frågan är om ett nätbolag genererar uppmärksamhet och radiotid. jag tror att det är lika lätt/svårt att bli spelad i radio och omnämnd i tidningar om du gör en egen hemsida och säljer cd-r. jag känner inte till något nätbolag som har ett rykte som automatiskt ger artisterna mer utrymme.

Känner du inte att det håller på att svänga över?

När så många personer använder nätet och nätcommunitys dagligen ( inte bara studionördar, lunarstorms samlingsplatta låg på listorna för något år sedan ) tycker jag det låter rimligt att det finns väldigt stora chanser för uppmärksammade släpp.

Men det är klart, nätbolagen har ju en 50årig tradition att slåss mot. Pöbeln vill ha den där biten papper och plast. 🙂

EDIT: Förresten säger jag upp mitt trådvårdarskap som går ut på att redigera första inlägget med nya adresser. Någon moderator har säkert tid över.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
awt (oregistrerad)

Några weblabels med framförallt experimentell elektronisk musik, allt från ambient till drill 'n'bass (med en toutch av idm eh)

http://www.experimedia.net (Många releases med community och grejjer, gå till albums, sortera efter "hits" hah =D)

http://www.planetariumrecords.com/plane_arium (Cleant weblabel med få men bra releases, snubben som driver sidan är en kräsen fan)

http://www.earstroke.com (Almänt hög kvalla, en del chillat och lite tvärtom, jag rekommenderar "Orange dust - Stay obcene")

http://www.polychromaticrecords.com (98% chillat, grymt ful sida men med personlig trevlig musik)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Här har ni en adress till oss Fallen Leafs HB.

Har du/ni spelad in en skiva, eller ska?Är ni intresserad av att få ut den till skivbutiker?

Vi är ett skiv- & distributionsbolag som letar efter nya artister, vi har inte någon speciell inriktning på musikstil men inom pop/rock genren är vi mer bevandrade, Hård/Death Metal är vi inte särskilt intresserade av, men om du tror att vi skulle kunna gilla något du har gjort så skicka en CD ändå.

Skicka en skiva till: Fallen Leafs HBBox 234,151 23 Södertälje (Vi skickar inte tillbaka några skivor vi har fått) eller maila länkadressen till er hemsida

Vi hjälper till att fixa alla nödvändiga Ncb licenser, grammotex kontrakt, prata med stim, tryckerier och t.o.m. Redovisning om ni har bolag. Observera att vi betalar inte för Ert omslag/inspelning m.m.

Vi sysslar inte med promotion, det lämnar vi åt Er. Vi jobbar med distribution.Vi lyssnar på allt material vi får in, skriv gärna Er email adress så att vi lätt kan få kontakt med Er för att meddela om vi inte är intresserade. Alla artister har helt olika avtal med oss, det är upp till dig och bestämma hur mycket du vill lämna ut till oss.Eller ring 0708809957 om du har frågor./Martin E.

martin@fallenleafs.com

info@fallenleafs.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
  • 5 månader senare...
  • 9 månader senare...
  • 4 månader senare...

Two Left Hands On Two Right Arms

http://tlhotra.50webs.com/

Svenskt bolag som fokuserar på ambient, elektroaukustisk, etc.

23 seconds

http://www.23seconds.org

Svenskt bolag med fokus på dansant musik.

deersound

http://www.deersound.se

Mitt egna nät/CDR-bolag, släpper mest mina egna grejer men då och då ger jag ut andras alster. Har diverse projekt planerade för 2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...