Jump to content
Annons

Sitter du på en Pc eller Mac?


ThomasJ

Pc eller Mac?  

290 röster

  1. 1. Pc eller Mac?

    • Pc
      193
    • Mac
      73


Recommended Posts

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 månader senare...
Helt rätt Fredster, Apple går över till Intel i slutet av -07 enligt IDG-blaskan Mikrodatorn. Mac OSx86!

Själv kör jag PC men började "med datorer" på Mac.

Tycker jag är synd att dom gör. Lite av den känsla om att mac är speciellt försvinner. Tur att man har en powermac med PowerPC innan dom är väck. 😄

Troligtvis lär Intel göra lite speciella processorer åt apple så att det inte bara är att stoppa i en P4 utan vidare.

Jag måste säga att när jag först hörde nyheten om att Apple skulle gå över till Intel trodde jag att det var ett skämt. När jag insåg att det var sanning så blev jag först deprimerad och sedan arg. Hela idén med powerpc processorn var ju att den var effektivare än Intels tack vare att den kunde göra flera flyttalsberäkningar per klockcykel.

Men faktum är ändå att trots att Powerpc-processorn är snabbare på papperet så blir det aldrig riktigt så i verkligheten, Det verkar helt enkelt som om det är mycket svårare att optimera programmen för PPC. Dessutom är det ju bara att inse att det antagligen finns hundra gånger fler programmerare för Intel-plattformen och att de kan konsten att optimera. Flera av de program som finns för båda plattformarna är faktiskt rappare på PC (Hårt att erkänna, men så är det faktiskt).

Dessutom Har IBM ännu inte lyckats utveckla en processor som kan funka för en bärbar Mac.

Så det är bara att acceptera och välkomna Intel till vår plattform. I slutänden kommer det säkert att bli bra. OS:et kommer ju ändå att vara detsamma och burkarna kommer fortfarande att vara snyggast och hårdvaran kommer fortfarande att vara väl integrerad med mjukvaran.

Förresten, jag kör Mac ifall nån undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Javisst, en del säger ju att de håller för det, men jag har aldrig provat egentligen. Tror nog att vissa Bigtowers innehållande PC-delar skulle klara av det dock. När det gäller Mac:s koncept så tycker jag det verkar vara mer design än stabilitet.

Så ska du sitta på en dator så får det bli PC, tycker jag!!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
PC såklart!! 😱

Mac har snygg och flashig design men det är nog oxå allt. Mac är ju helt omöjliga att orientera sig i. 🙂😉

Förstår att folk som är vana vid Windows tycker att det är jobbigt med ett operativsystem som OS X där det mesta är betydligt mer logiskt ....

Link to comment
Dela på andra sajter

PC såklart!! 😉

Mac har snygg och flashig design men det är nog oxå allt. Mac är ju helt omöjliga att orientera sig i. :rolleyes:😱

Förstår att folk som är vana vid Windows tycker att det är jobbigt med ett operativsystem som OS X där det mesta är betydligt mer logiskt ....

Jo, ni mac-användare brukar säga så 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv PC men vill ha en mac, där man enbart gör musik med Logic som är det program jag kan bäst har en utbildning i.

Det bästa när det gäller PC är väl för min del att man känner mer folk som kan maskinerna, så strular något kan man få bra (och billig) hjälp. 🙂

Även ekonomin gör att jag får fortsätta på min pc, och antagligen blir nästa maskin också en PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och föresten. Jag vet inte vad du brukar göra och vad du har för fetish, men jag sitter inte på mina datorer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att nästan 25% här kör mac. Inte illa! Om ett halvår är vi 30%! Jag tycker mig märka en rätt stor ökning av Mac i bekantskapskretsen och det handlar både om proffs och amatörer och såna som inte alls använder burken till musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att nästan 25% här kör mac. Inte illa! Om ett halvår är vi 30%! Jag tycker mig märka en rätt stor ökning av Mac i bekantskapskretsen och det handlar både om proffs och amatörer och såna som inte alls använder burken till musik.

Men det är ju framförallt inom kreativa områden som många har mac; bland musikproducenter och folk som sysslar med bild (såväl rörlig som stilla) är mac klart vanligare än "ute i stugorna" där folk vill kunna spela Counter Strike eller nöjer sig med att läsa DN på nätet och sköta hemekonomin med Excel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

PC & Atari.

En gammal powermac står i studion o skräpar, men det är svårt att hitta nån användning för den... försökte köra PTFree i den, men allt bara hänger sig, har försökt köra en trial version av Deck - funkar inte, en demo av Live - funkar inte, en liteversion av Logic kallad Fun - funkar inte. 😏

Nån som har en aning om vad motsvarande ctrl+alt+del är för mac??

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, Jag kör en AMD athlon 3000+ hemma som spelburk.

i Studion är det Mac. 1st G4 dual 1 ghz, 1st G4 dual 867 samt en Dual 2.7 ghz G5.

+ en ibook G4 1.33 för kommunikation 😄

Måste säga att jag föredrar Macarna för ljud och musikjobben. Och fanns battlefield och halflife till mac så...tja...skulle pcn åka ut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PC & Atari.

En gammal powermac står i studion o skräpar, men det är svårt att hitta nån användning för den... försökte köra PTFree i den, men allt bara hänger sig, har försökt köra en trial version av Deck - funkar inte, en demo av Live - funkar inte, en liteversion av Logic kallad Fun - funkar inte. 😄

Nån som har en aning om vad motsvarande ctrl+alt+del är för mac??

ctrl+alt+command+q+esc om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC & Atari.

En gammal powermac står i studion o skräpar, men det är svårt att hitta nån användning för den... försökte köra PTFree i den, men allt bara hänger sig, har försökt köra en trial version av Deck - funkar inte, en demo av Live - funkar inte, en liteversion av Logic kallad Fun - funkar inte. 😄

Nån som har en aning om vad motsvarande ctrl+alt+del är för mac??

ctrl+alt+command+q+esc om jag minns rätt.

nja, det är alt+apple+esc.

om det är tvångsavsluta program vi tänker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min PC är jättebra nu. Altså, den kraschar inte. Men den är ack så långsam. Dock tvekar jag inte för en sekund för att köra nästa som PC med. Dels för att hårdvaran är billigare, och dels för att jag har investerat närmare 8 tusen på musikmjukvara... 😛

Att vara student blir man inte rik av.

Som student får du bra rabatt på Apples maskiner samt 50%rabatt på all mjukvara. Som student kan man göra klipp också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min PC är jättebra nu. Altså, den kraschar inte. Men den är ack så långsam. Dock tvekar jag inte för en sekund för att köra nästa som PC med. Dels för att hårdvaran är billigare, och dels för att jag har investerat närmare 8 tusen på musikmjukvara...  🙁

Att vara student blir man inte rik av.

Som student får du bra rabatt på Apples maskiner samt 50%rabatt på all mjukvara. Som student kan man göra klipp också. 😉

På Apples mjukvara... inte på annan mjukvara till Apple va? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min PC är jättebra nu. Altså, den kraschar inte. Men den är ack så långsam. Dock tvekar jag inte för en sekund för att köra nästa som PC med. Dels för att hårdvaran är billigare, och dels för att jag har investerat närmare 8 tusen på musikmjukvara...  😮

Att vara student blir man inte rik av.

Som student får du bra rabatt på Apples maskiner samt 50%rabatt på all mjukvara. Som student kan man göra klipp också. 😄

På Apples mjukvara... inte på annan mjukvara till Apple va? 😱

Exakt... men Logic exempelvis tillhör ju Apple nu! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...