Jump to content
Annons

Sitter du på en Pc eller Mac?


ThomasJ

Pc eller Mac?  

290 röster

  1. 1. Pc eller Mac?

    • Pc
      193
    • Mac
      73


Recommended Posts

Jag har också svårt att smälta att Apple köpte upp Logic och struntade i alla PC-användare som fanns. Det förfarandet är lika anmärkningsvärt som de synpunkter somliga kanske har på Bill Gates' marknadsdominans - om man nu vill lägga någon sorts "politisk" protestbetydelse i att undvika PC... 😄

Det håller jag verkligen med om. Det finns massor att tycka om med Apple, men samtidigt är det väldigt mycket som jag inte sympatiserar med. Deras garantipolicys och hanteringen av reparationer är absurd.

Edit: rättade lite syftningsfel.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

PC-användare.

Intressant att det är ganska stor andel Mac-användare. Synd bara att det inte är så på 'riktigt' också, då hade kanske Mac varit ett alternativ även i andra sammanhang än musik. Fast jag är inte så insatt i spelfronten då det gäller Mac, men att döma av hur det ser på affärernas hyllor så verkar utbudet i det närmaste obefintligt. Men det är klart om jag får för mig att skaffa en dedikerad musikdator kanske man skulle snegla på Mac också.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
10th finger (oregistrerad)

Hallojsan.

Är nu inne på min fjärde PC, börjar väl kunna handhavandet utav dessa ting nu.

Så jag får väl kalla mig PC-användare.

Har även en fullt fungerande Macintosh Colour Classic.

Men det är oerhört längesedan jag använde den.

Ha de

10th finger

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör PC nu...

Jag kommer med stor sannolikhet köpa en mac när jag köper min nästa musikpular dator.

Jag tycker älskar logic och jag behöver itne massa lull lull som PC erbjuder mer av.

Spelar gör ja galdrig längre heller.. Så det är Mac.. PC med linux som gäller för min nästa dator..

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda. Och båda har sina för och nackdelar. För tillfället är det mac som är för musik och pc till internet. Jag anser att mac har bättre hårdvara i allmänhet men tyvärr också en aning för högt pris per tja.. imaginär prestandaenhet om man så vill. OS X har jag blivt lite förälskad i fast det ska erkännas att visa saker i windows, framförallt fönsterhanteringen, är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör iMac G5 1.8 Ghz, 1GB, Panther, men jag ska inte uttala mig egentligen för jag har inte börjat på nytt igen...

Någon som vet vad den duger till?

Sist jag körde musik med dator (för en sisådär 100 år sen) så var det Atari som gällde!

Måste ändå säga min mening. Jag trivs så förbannat bra i Mac-miljö sen 12 år. Har aldrig fått samma go'a vibbar med PC. På jobbet inom reklam har jag använt både Mac & PC.

Men smaken är som baken och min bak är min bak! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har jag suttit på lådan måste jag erkänna. Hos mig har i alla fall PC:n gjort sitt som musikburk. Nu är det Powermac dual 2.0 ghz som gäller. Är så förbannat nöjd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 5 Mac G4 på jobbet som jag djupformaterat och tillhörande firewire-diskar som jag håller på att formatera (sicken tid det tar!). Håller på att lägga in Mac OS Tiger 10.4, Protools 6.9.2 och så har vi precis köpt Logic Pro 7 som skall läggas in också, spännande!

Min egen arbetsdator är en bärbar Mac Powerbook G4. Även på den skall allt ovan hända. Jag får dock lugna mig med OS:et. Vårt mailsystem funkar tydligen inte ihop med detta ännu. Denna dator har jag hemma när jag skall pilla med inspelningar.

Hemma står också en PC som jag skaffade för några år sedan. Den surfar jag med. Den fick virus med en gång. Efter omformatering inhandlades Norton Internet Security och sen har den fungerat klanderfritt.

Vi har köpt in två Digi 002 till skolan. Jag har alltså två Digi 001 över. Jag tjatar nu på dataavdelningen om att få två "överblivna" PC med juste prestanda. Om jag löser detta kommer vi att få två pc-stationer som kommer att gå med PTLE 6.4. Om jag löser detta, funderar jag på att bygga in en pc i ett racksystem ihop med en Digi 001 och en överbliven A-DAT. Då skulle det kunna bli ett mysigt litet mobilt system som vi kunde lyfta med oss ut på liveinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik på G5 2x2

Surfar och Spelar spel på Pc Laptop, P4 3,2 ghz....

Fast jag klickade i "Mac"-rutan....för det är ju i Macen jag gör musiken....

Har en stationär P4, 2ghz också (gamla musikdatorn), men den har kraschat....moderkortet eller Proc. har lagt av tror jag....vet inte, bryr mig inte....fast jag borde flytta över bokföringen från den till min bärbara nån gång kanske....hmm....!? 😄

Vill nog helst aldrig se den datorn igen efter det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Mastar ljud på en PC, Redigerar video på en PC, Har en PC som server.

Sen så gör jag en del musik på en Atari 1040 med Notator i också.

Får inte glömma min gamla Yamaha CX5M dator som jag brukar damma av i bland 😄

yamaha_cx5m_3.jpeg

Men jag är helt övertygad om att min nästa monsterburk ska bli en Mac G5x2 för både musik och videojobb på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Två PC-maskiner:

Intel P4 2.4GHz, 1GB RAM på ett ASUS moderkort i ett Chieftec chassi

AMD Athlon 64 x2 4400+, 1GB RAM på ett ASUS moderkort i ett Antec chassi

Får nog bli en liten Mac Mini nån gång framöver också.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal hemmabyggd PC, som snart förhoppningsvis ska bytas ut mot en nyare PC...

Skulle nog egentligen inte ha så mycket emot att byta till MAC med tanke på stabilitet osv, men de program jag använder (Sonar, FL) finns bara till PC.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också svårt att smälta att Apple köpte upp Logic och struntade i alla PC-användare som fanns. Det förfarandet är lika anmärkningsvärt som de synpunkter somliga kanske har på Bill Gates' marknadsdominans - om man nu vill lägga någon sorts "politisk" protestbetydelse i att undvika PC... 😲

Men att lämna windiwsplattformen för logic var bara ett afärsmässigt beslut. Apple står bakom en hel del mjukvara som finns för båda plattformarna.

Jag har en kompis i Tyskland som blev av med jobbet när Emagic slutade att stödja Windows. Han jobbade i supporten och det var faktiskt så att telefonerna över en natt slutade att ringa.

30% av Logicanvändarna var på en Windowsplattform och nästan all support tid gick till dem. Detta är INTE 2.a handsinformation, utan jag har det från en som faktiskt var där när det hände. Han hamnade sedemera på NI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min PC är jättebra nu. Altså, den kraschar inte. Men den är ack så långsam. Dock tvekar jag inte för en sekund för att köra nästa som PC med. Dels för att hårdvaran är billigare, och dels för att jag har investerat närmare 8 tusen på musikmjukvara... 😲

Att vara student blir man inte rik av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två PC-maskiner:

Intel P4 2.4GHz, 1GB RAM på ett ASUS moderkort i ett Chieftec chassi

AMD Athlon 64 x2 4400+, 1GB RAM på ett ASUS moderkort i ett Antec chassi

Får nog bli en liten Mac Mini nån gång framöver också.

/Majken

hur funkar dubbeln? Och vad gav du för den? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

hur funkar dubbeln? Och vad gav du för den? 😉

Den funkar riktigt bra faktiskt. Var inte sådär tokfarligt dyr att bygga ihop heller. Jag betalade runt 12-13 tusen för chassi, moderkort, processor, minne, hårddisk och dvd-brännare.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

PC it is! Börjar bli lite seg, men annars är jag helnöjd. Visst är den dubbla G5:an helläcker 😉 Tyvärr är det inte många timmar man har över för musiken och frågan är om man är beredd att använda tid till att lära sig ett nytt operativ m.m.?

/Clayten

Link to comment
Dela på andra sajter

PC. Vill ha Mac men inte för att Mac är bättre än PC utan för att jag vill ha Logic 7!! VILL HA VILL HA VILL HA! Förbannar de satar som får äran att jobba med eminenta programmet!

Dom som säger att PC suger till musikproduktion och att det enda valet är Mac vet inte vad dom pratar om och borde förmodligen syssla med nåt annat! He he 😉

//Fredster (no long no see)

EDIT: förövrigt så läste jag att macintosh ska starta samarbete med Intel på processorerna numera.....eller blandade jag ihop det hela?

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också svårt att smälta att Apple köpte upp Logic och struntade i alla PC-användare som fanns. Det förfarandet är lika anmärkningsvärt som de synpunkter somliga kanske har på Bill Gates' marknadsdominans - om man nu vill lägga någon sorts "politisk" protestbetydelse i att undvika PC... 😉

Men att lämna windiwsplattformen för logic var bara ett afärsmässigt beslut. Apple står bakom en hel del mjukvara som finns för båda plattformarna.

Jag har en kompis i Tyskland som blev av med jobbet när Emagic slutade att stödja Windows. Han jobbade i supporten och det var faktiskt så att telefonerna över en natt slutade att ringa.

30% av Logicanvändarna var på en Windowsplattform och nästan all support tid gick till dem. Detta är INTE 2.a handsinformation, utan jag har det från en som faktiskt var där när det hände. Han hamnade sedemera på NI.

Jag har hört ungefär samma rykten om Protools support och pc kontra mac. Känns litegrann som en myt. Dock, om man tittar i ett par PT-forum så är det ju mycket PT/pc-problematik. Då har jag dock ingen aning om fördelningen procentuellt mellan pc/mac.

Claes, Ditt resonemang ang mac och Logic känns en smula underligt. Det finns ju gott om exempel på saker som numer bara görs för pc-miljö och det är väl inte så konstigt alls. Jag kanske har missförstått Dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Fredster, Apple går över till Intel i slutet av -07 enligt IDG-blaskan Mikrodatorn. Mac OSx86!

Själv kör jag PC men började "med datorer" på Mac.

Tycker jag är synd att dom gör. Lite av den känsla om att mac är speciellt försvinner. Tur att man har en powermac med PowerPC innan dom är väck. 😎

Troligtvis lär Intel göra lite speciella processorer åt apple så att det inte bara är att stoppa i en P4 utan vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Fredster, Apple går över till Intel i slutet av -07 enligt IDG-blaskan Mikrodatorn. Mac OSx86!

Själv kör jag PC men började "med datorer" på Mac.

Tycker jag är synd att dom gör. Lite av den känsla om att mac är speciellt försvinner. Tur att man har en powermac med PowerPC innan dom är väck. 😲

Troligtvis lär Intel göra lite speciella processorer åt apple så att det inte bara är att stoppa i en P4 utan vidare.

Så du menar att IBM är mera Mac än Intel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...