Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hur menar du? Har du något emot människor med en religion? 🙏🙈😬👂🔊😂 jag får nog lyssna en gång till och se om jag förstår vad du menar. . . 

Jag gillade särskilt det kortare  sticket i andrahalvlek, lägre beat men väldigt kraftfullt.

• Haha 1
Postat

Jag är så antireligiös man kan bli. Men den där titeln får du (eller moderator) revidera.

Det är inte de praktiserande religion-människorna som är "dumma", det är "guds språkrör på jorden" (predikarna, profeterna, etc) och religionen i sig själv.

Sämsta betyg för denna.

• Haha 1
Postat

Om man kollar på mormonernas idé så är det för jäkla kul egentligen. Som att som vuxen tro på tomten.

Joseph Smith föddes 23 december 1805 i Vermont. I den berättelse han skrev ner 1838, så var upprinnelsen till Mormons bok en uppenbarelse han fick den 21 september 1823, då han var 17 år gammal.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/The_Hill_Cumorah_by_C.C.A._Christensen.jpeg/250px-The_Hill_Cumorah_by_C.C.A._Christensen.jpeg Smith mottar guldplåtarna från ängeln Moroni. Illustration av C.C.A. Christensen.

Berättelsen beskriver hur Smith en sen kväll hade hängivit sig åt bön i sin sovande familjs lilla timmerstuga. I rummet uppenbarade ”sig en person vid sidan av sängen och stående i luften, ty hans fötter rörde ej vid golvet. Han var klädd i en löst hängande, bländande vit dräkt. … Han kallade mig vid namn och sade till mig, att han var en budbärare sänd av Gud till mig och att hans namn var Moroni. Han sade vidare, att Gud hade ett verk för mig att utföra”. Ängeln presenterade sig som Moroni, och sa vidare :”att det fanns en gömd bok, skriven på plåtar av guld, vilken innehöll en berättelse om denna (amerikanska) kontinents forna invånare och deras ursprung. Han sade också, att den innehöll det eviga evangeliet i dess helhet, såsom Frälsaren överlämnade det åt de forna invånarna. Vidare omtalade han, att två stenar infattade i silverbågar - och dessa stenar fastgjorda vid en bröstsköld, utgjorde de så kallade Urim och Tummim - voro gömda på samma ställe som plåtarna, att i forna dagar de, som ägde och begagnade dessa stenar, voro siare och att Gud hade berett dem, så att denna bok skulle kunna översättas. [2]

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Mormon_Hill_engraving_%281841%29.gif/250px-Mormon_Hill_engraving_%281841%29.gif Teckning av kullen Cumorah, ur vilken Smith sade sig tagit plåtarna

Smith berättar vidare hur han enligt ängeln Moronis anvisning följande dag gick till en närliggande kulle. På denna kulle, inte långt från toppen, under en stor sten låg plåtarna och de andra föremålen i en stenkista. Moroni förbjöd Smith att vid detta tillfälle ta plåtarna, då tiden för att ta fram dem ej ännu var inne. En fyra år lång prövotid följde under vilken tid Smith årligen besökte kullen för att få ytterligare kunskap och instruktioner från ängeln. Slutligen år 1827 fick Joseph Smith plåtarna och han hade dem antagligen ungefär 21 månader (september 1827 – juni 1829). Efter att ha haft plåtarna i nästan två år berättar Joseph Smith att han gett tillbaka dem till ängeln Moroni. Smith berättar att det iscensattes många försök att ta ifrån honom plåtarna. ”Det hade nämligen knappt blivit bekant, att jag hade dem, förrän de kraftigaste ansträngningar gjordes för att ta dem från mig. Varje tänkbar list användes för det ändamålet.” Till slut blev situationen ohållbar och i december 1827 flyttade Smith tillsammans med sin fru Emma in hos hennes bror Jesse Hale, i Harmony, Pennsylvania.[3]

Efter att ha fått plåtarna och bröstskölden med Urim och Tummim, vilken var ett av de hjälpmedel Smith hävdade hjälpte honom med översättningsarbetet, var Smiths stora utmaning att få plåtarna översatta. Till en början fungerade hans fru Emma som skrivare, men på grund av svårigheter med att få inkomster och utgifter att gå ihop fortskred översättningsarbetet sporadiskt och långsamt. Först när Martin Harris, en lokal jordbrukare, i april 1828 tog sig an rollen som skrivare fick Smith chansen att under två månader fokusera helt och hållet på översättandet.

Postat

Jo, sen har jag ett par vänner som under sin uppväxt blev illa behandlade då dom blev tvingad in i dårskapen. Deras egen familj vände dom ryggen.

Postat
13 minuter sedan sa Meatballz:

Jo, sen har jag ett par vänner som under sin uppväxt blev illa behandlade då dom blev tvingad in i dårskapen. Deras egen familj vände dom ryggen.

Kan man skilja på religion o personlig tro, då tror jag.. pun intended, att man är närmare hur tron som verktyg o kommunikation är tänkt. Men det är spekulativt, har inga böcker att följa.

Postat

Don't get me started!

Mormoners "idéer" är inte mer "tro på tomten" än alla de andra religionerna som ligger som en våt filt över mänskligheten. Även den religionen som du mer sannolikt än inte själv är döpt i, eller dina föräldrar, är "tro på tomten". Inbilla dig inget annat.

Dina vänner var inte mottagliga nog för hjärntvätten, därför lyckades de bryta sig loss. Bra för dem, säger jag.

(Jag har också vänner som – dessvärre då, enligt min mening – väljer att praktisera sin tro; mormoner, muslimer, Jehovas vittnen, buddister och inte minst, men värsta religionen av dem alla, kristna/katoliker. Men de är ändå mina vänner; jag respekterar dem på ett individuellt plan, men förkastar deras respektive religioner. Möjligen inte lika mycket vad gäller buddisterna, men väl ändå ...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.