Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

En dag när jag spelade in med lite VST-instruments så helt plötsligt kom inga midisignaler in i Cubase SX.. Efter att jag hade avslutat Cubase för att försöka starta om programmet så vägrade det starta..

När Cubase rutan kommer fram då alla VST-plugins och annat laddas funkar allt.. tills programmet laddar "Global settings".. då slutar den ladda och allt avbryts.. jag kan alltså inte starta Cubase.

Jag har med "Wpsetup.exe" testat ASIO och den säger att det blir "sync loss" vilka inställningar jag än har.. den säger även "There is a possibility the MIDI to audio sync could be unstable". Med tanke på att allt detta inträffade då jag spelade in med VST-instruments och midi signalerna helt plötsligt slutade nå cubase så kan detta stämma.. men hur gör jag för att få det att funka?

Oerhört tacksam för all hjälp! Vill ju kunna spela in.. 🙂

// Micke

Annons
Posted (edited)

Utgår från att du starta om burken (power off - ej restart) som ett första test. En given grej är ju också att kolla att du har senaste drivrutinerna till hårdvaran.

Kolla IRQ konflikter i enhetshanteraren (PC), ett vanligt problem. Min erfarenhet är att IRQ sharing funkar dålig. Kolla också senaste patcharna för SX, cubase har alltid varit buggig i första releaserna av nya versioner.

Jag har ett externt MOTU FW ljudkort (kör SX3) och kan råka ut för samma sak om jag 1) startat ljudkortet efter att burken varit igång ett tag 2) startar cubase och har glömt att starta ljudkortet först.

Utifrån detta kan man möjligen dra slutsatsen att det är 1) något fel på din hårdvara eller 2) något fel på dina drivrutiner.

Om du har något annat ljudkort (t.ex ett inbyggt på ljudkort på moderkortet) skulle jag testa att välja det i asiosetup och starta cubase. Om det funkar är det ju troligtvis något av ovanstående. Funkar inte det heller är det ju sannolikt något knas med cubase - ominstallera. Det har dock aldrig jag behövt göra under de senaste 10 åren, men någon gång skall det ju hända.

Lycka till

Edited by mixtur
Posted

Hej mixtur

Tacksam för dina tips..

Jag har prövat att installera om Cubase utan lyckat reslutat..

Jag har helt kopplat ur mitt MOTU 828 mkII och istället använt min Pod XT som ljudkort, även detta utan lyckat resultat..

Vad är IRQ konflikter och hur kollar jag upp det? Enhetshanteraren var?

Tack //Micke