Jump to content
Annons
  • 0

Hjälp med att koppla rätt från steget

Joakim Nielsen

Question

Tjena... Ny här och behöver er expertis. Jag har ett yamaha P3500S steg och skall koppla två passiva toppar (speakon) och två passiva subbar (speakon) till detta. Jag har inte lärt mig vad allt med "crossover" och fler termer betyder tyvärr. Men jag förstår att jag kan dela på kanalerna så jag kan köra toppar på en och sub på en. Men är det bästa sättet?

Innan jag köper på mig massa kablar och svingar på ren tur, kanske ni har input i frågan?

Mvh Jocke

9 answers to this question

Recommended Posts

Annons
  • 0

Pecs

Robust Power Output, Superior Audio Quality, and Efficient Operation Equipped them with YS Processing (Yamaha Speaker Processing) to deliver a signal that will result in optimum system performance.Yamaha’s P3500S amp delivers 350 watts RMS per channel at 8 ohms, 450 watts per channel at 4 ohms, and up to 2000 watts bridged at 4 ohms.

• 0

Jag är inte helt säker så hoppas nån fler svarar. Ser ut att vara bra grejer! Från mixern kopplar du med vanlig XLR till input på slutsteget. Använd sen speakon till subbarna. Nu är frågan om de har nån ”out” där du kopplar vidare till topparna? Verkar ju även finnas möjlighet att koppla fler högtalare direkt från steget? Här kommer dock osäkerheten in i vilket läge de ska stå på. 

Edited by slejnard
Vidare till

• 0
On 2024-09-30 at 21:40 sa slejnard:

Jag är inte helt säker så hoppas nån fler svarar. Ser ut att vara bra grejer! Från mixern kopplar du med vanlig XLR till input på slutsteget. Använd sen speakon till subbarna. Nu är frågan om de har nån ”out” där du kopplar vidare till topparna?

Aktiva subbar har inbyggda delningsfilter och då även utgångar till topparna. Men med passiva subbar kan man inte länka signalen vidare till topparna eftersom topparna då endast skulle få samma låga frekvenser som subbarna får från slutsteget.

On 2024-09-30 at 21:40 sa slejnard:

Verkar ju även finnas möjlighet att koppla fler högtalare direkt från steget? Här kommer dock osäkerheten in i vilket läge de ska stå på. 

Det aktuella slutsteget har 2 kanaler vilket innebär att det kan driva antingen 2 subbar eller 2 toppar och det går därmed inte att få ut 4-kanaler (Low L+R och High L+R). För att driva 2 subbar och 2 toppar behövs ytterligare ett 2-kanals steg.

Edited by Analogfreak
  • Gilla 1

• 0

När jag läst på om just detta steg så ska det gå att dela på kanalerna. Det ska kunna driva subarna och topparna på varsin kanal.

Men jag funderar på om det inte är mina speakonkablar som är felskapta. Visst ska det helst vara fyra ledare i dem 1-/1+ och 2-/2+. Mina kablar är hemmagjord och har bara 1-/1+ kopplat.