Diwic Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 Bl a Korg SP300 stödjer visst "half-sustain"-funktion på sustainpedalen. * Nån som har en pedal med funktionen "half-sustain", och som använder den? För mig har då alltid höger pedal alltid varit av eller på, liksom. * Vad ska half-sustain vara bra till? Min gissning är att det bara är irriterande - eller? * Är det nån som brukar ha sustain-pedalen i "halv-läge" när de spelar akustiskt piano? Hur låter det egentligen? // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 (edited) Är det nån som brukar ha sustain-pedalen i "halv-läge" när de spelar akustiskt piano? Hur låter det egentligen? Absolut. Pedalföringen är en av pianospelandets hemligheter. Testa själv, du kan få alla möjliga varianter från inget alls till superblött. Edited May 15, 2005 by milton Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 Som Milton säger! Hur man hanterar pedalerna på flygeln/pianot är superviktigt ju. Både Sustin och damper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diwic Posted May 15, 2005 Author Share Posted May 15, 2005 Jag har förresten en fråga till - hur skickas half-sustain via midi? Är det samma controller som vanligt, eller är det en ny? // David Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Googlade lite, som jag fatta det är det samma som vanligt (controller 64). Om det saknas stöd för half-sustain är alla värden 0-63 lika med av, och 63-127 lika med på (nedtryckt pedal). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts