Jump to content
Annons

Vilken är gitarren på Centerfield?

Guest musik

Recommended Posts

Guest musik

Hej!

På låten Centerfield av och med John Fogerty, så använder han en gitarr som ser ut som ett bollträ. VAD heter den gitarren, det renaste sköna ljud jag hört tror jag.

Som en Telecaster i högform, fast bättre. Den kan beskådas på hans Premonition-dvd bl.a.

6-in-1 digital media reader/:musik

Annons
Guest musik

Hej!

För att bespara er tid, om nån annan är intresserad av denna gitarr. Jag hittade följande klipp:

Q Who made the Baseball-bat guitar you play on 'Centerfield'?

A The Bat-guitar was made by Geoff Richardson and Phil Kubicki for the Zombie Tour. At that time, Fogerty was using several custom guitars made by Kubicki along with other guitars modified by Hideo Kamimoto, a great luthier. You can hear the Kubickis on the CENTERFIELD and ZOMBIE releases.

The Bat-guitar has no peg head, the string tuning is done at the bridge, just like Steinberger guitars. Bat-guitar has 3 Seyour Duncan pickups and a shortened neck, I'm not sure of the scale but it is missing quite a few high end frets.

This information came from Geoff Richardson personally

musik: Gôrgott sound, det blir att kolla upp Steinberger guitars, Kubicki och Seymour Duncan. Tänkte väl att det var ett specialbygge...

😄

fiskgratäng/:musik

Guest Stinkey

Det är ju inte så säkert att han använder denna gitarren på inspelningen. Att det låter som en Tele kanske beror på att han spelar på en sådan på inspelnongen? Att visa sig med ett coolt specialbygge i en video hör liksom till, för att förhöja underhållningsvärdet. T.ex. har jag läst mig till att Ry Cooder spelar in sina plattor med gamla femtitals Strator, mem på turnéerna använder han billiga japan squire pga stöldrisken.

Guest musik

Hej!

Ry Cooder som medverkade på grymma "Safe as Milk" med C Beefheart. Mumma.

Hursomhelst, när det gäller "Premonition"-dvd:n med John Fogerty, så lär det vara samma som CD:n. Jag har dvd-versionen och det är en konsert-dvd alltså, med tjugotalet låtar. Sedan var jag på konserten i Göteborg också i mars. Men då spelade han inte just den låten, vad jag minns.

Den låter alltså bättre än en Tele.

🙂

:musik