Jump to content
Annons

Mickning & Inspelning Av Flera Förstärkare Samtidigt


DarthTangYang

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas jag postar detta på rätt ställe nu. Jag skulle vilja veta om det finns någon här med erfarenhet av att micka upp mer än en gitarrförstärkare åt gången och spela in dessa samtidigt i samma rum? Och i så fall hur du/ni tänkt när det gäller val av mikrofoner, kanske fler än en mikrofon per förstärkare, mikrofoner för att ta upp rumsljudet för användning i mixen, kanske isoleringspaneler mellan förstärkarna för att minska att de blöder in i mikrofonerna bredvid etc. Ja, I stort sätt allt som kan tänkas beröra detta och hur man bör tänka om man skulle försöka sig på det.

Och bara för att klargöra, jag vet att man vanligtvis inte gör på detta sätt, att man spelar in en förstärkare åt gången men detta är något jag skulle vilja experimentera med och jag vill bara ha ett någorlunda "grundtänk" för vart jag ska börja när det gäller mickar, placering och potentiell isolering mellan förstärkarna om det skulle behövas. När det gäller hur man ska placera/panorera dessa signaler i en mix så får det bli ett senare problem. Just nu vill jag mest veta hur jag på bästa sätt lyckas spela in gitarren på detta sätt. Men det är klart, om någon här även har mixat något liknande och har tips och råd så är givetvis även detta välkommet

När det gäller mikrofoner så har jag hittills en Shure SM57:a samt en ADK A-51 Type V (kondensator). Min interface är en Audient EVO16 så ingångar har jag så det borde räcka gott och väl. I mitt fall är det tre förstärkare som jag vill spela in samtidigt och de är konfigurerade som en s.ka. "Wet/Dry/Wet" rigg. Så två förstärkare (2 st Hughes & Kettner Vortex Black Series 100W med 2st 4X12" Celestion Rockdriver Jr.) kör ut 100% "våt" signal i stereo medan centrumstärkaren (Orange TH30 med 1st 2X12" Celestion V30) kör ut 100% "torr" signal. Detta skulle jag alltså vilja fånga live i ett och samma rum. Grundtonen (den torra signalen) är en ganska hög distortion och stereoriggen (den våta signalen) har ofta många tidsbaserade effekter (delay, reverb) samt även en stor portion olika modelleringseffekter (flanger, chorus etc.). Så det är ett stort ljud som i så fall ska fångas. 

Några förslag?

Redigerat av DarthTangYang
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är i princip samma signal som går ut i alla tre stärkare (bortsett "blöta" effekter) ser jag ingen poäng med att baffla/isolera ljudet dom emellan. 
Jag skulle nog ställa upp stärkarna som jag tänker mig att ljudet ska vara (den torra i mitten och en blöt på varje sida) och micka upp dom med en mick var. Sedan eventuellt ett rumspar som tar upp alla tre. Så totalt fem mickar. SM 57 är en trygg mick att använda framför högtalarna. 
Rumsparet kan vara i princip vad som helst, men vill man göra det enkelt för sig kan man använda ett par kondensatormickar av samma modell. Storleken på membran spelar mindre roll. Ställ upp dom som X/Y-par eller A/B. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa joachime:

Om det är i princip samma signal som går ut i alla tre stärkare (bortsett "blöta" effekter) ser jag ingen poäng med att baffla/isolera ljudet dom emellan. 
Jag skulle nog ställa upp stärkarna som jag tänker mig att ljudet ska vara (den torra i mitten och en blöt på varje sida) och micka upp dom med en mick var. Sedan eventuellt ett rumspar som tar upp alla tre. Så totalt fem mickar. SM 57 är en trygg mick att använda framför högtalarna. 
Rumsparet kan vara i princip vad som helst, men vill man göra det enkelt för sig kan man använda ett par kondensatormickar av samma modell. Storleken på membran spelar mindre roll. Ställ upp dom som X/Y-par eller A/B. 

Ok, och när det gäller s.ka. "ribbon mics" eller bandmimrofoner. Som jag förstått så är dessa väldigt populära att använda ihop med en SM57:a på just gitarrförstärkare då SM57:an tenderar att ta upp ganska mycket mids och highs, vilket givetvis är bra för att gitarren ska komma fram i en mix, men enligt många kan den ge en något gäll eller vass ljudupptagning, medan bandmimrofoner har ett "mörkare", bredare frekvensomfång. Dessa mixas då som jag förstått för ett något fylligare slutresultat. Min tanke i så fall är att sätta en SM57:a samt någon slags bandmikrofon (gärna en som inte kostar skjortan) på centrumförstärkaren (den torra) då detta är min grundton. Är detta något du känner igen eller tror du en SM57:a räcker även för den torra förstärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in med flera mickar samtidigt är min erfarenhet att det viktigt att alla inspelningar hamnar i fas.

Placeringen av mickarna framför högtalarna kommer sannolikt inte hamna på exakt samma avstånd (dvs mickens avstånd till högtalaren på stärkaren). Det lilla skillnad i avståndet som ljudet transporteras från högtalaren till micken kan göra att "toppen" för en mick ligger på samma ställe i tid som "dalen" för en annan mick (när man ser ljudet som en sinuskurva i ett DAW). Om så, cancellerar ljuden varandra ("fasproblem"). 

Så i ditt DAW kan du säkert flytta spåren några ms framåt eller bakåt om de inte är i synk, så att alla toppar för de olika spåren pekar uppåt vid samma tidpunkt. Alternativt använda en "in-phase" plugin för att synka.

Denna fas-utmaning har man när man spelar in trummor, mickar upp AK-gura med flera mickar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

När man spelar in med flera mickar samtidigt är min erfarenhet att det viktigt att alla inspelningar hamnar i fas.

Placeringen av mickarna framför högtalarna kommer sannolikt inte hamna på exakt samma avstånd (dvs mickens avstånd till högtalaren på stärkaren). Det lilla skillnad i avståndet som ljudet transporteras från högtalaren till micken kan göra att "toppen" för en mick ligger på samma ställe i tid som "dalen" för en annan mick (när man ser ljudet som en sinuskurva i ett DAW). Om så, cancellerar ljuden varandra ("fasproblem"). 

Så i ditt DAW kan du säkert flytta spåren några ms framåt eller bakåt om de inte är i synk, så att alla toppar för de olika spåren pekar uppåt vid samma tidpunkt. Alternativt använda en "in-phase" plugin för att synka.

Denna fas-utmaning har man när man spelar in trummor, mickar upp AK-gura med flera mickar mm.

Jo, fasproblem är jag medveten om, och det gäller givetvis inte bara mikrofoner utan även användningen av flera gitarrförstärkare samtidigt. Så om man vill använda fler förstärkare än en, så som i mitt fall där jag kör 3 stycken samtidigt, då kan fasproblem också uppstå. Speciellt om man använder förstärkare av olika modell och tillverkare, vilket man i princip alltid gör då anledningen till att man vill använda fler än en är just p.g.a. att man vill blanda ljuden från olika förstärkare.

Jag splittar signalen efter slutsteget i min "torra" förstärkare (Orange TH30), så alltså mellan förstärkaren och högtalarkabinettet. Detta gör jag för att grundtonen i min rigg ska vara färgat av hela förstärkaren, även slutsteget. För att splitta signalen och kunna fortsätta köra den ena av dem genom mina "våta" effektpedaler så går signalen in i en Suhr Line Out Box. Den ena signalen går bara rakt igenom oförändrad och fortsätter till förstärkarens högtalarkabinett, medan den andra signalen omvandlas till line out och går vidare genom alla våta effektpedaler som slutar med en stereo-delay där L/R går till två separata förstärkare för att ge full stereo.

Oavsett hur många förstärkare man använder så bör signalerna till alla utom en vara jordningsisolerade (ground lift) för att motverka oönskat oljud och brummande. Dessutom bör man som sagt se till att ha möjligheten att fasvända dem. Min Suhr Line Out Box har både möjligheten att fasvända samt lyfta jorden på en av signalerna som den splittar.

Som jag har förstått det så brukar man vanligtvis göra samma sak med mikrofoner när man t.ex. ska micka upp en virvel där man ofta har en mick ovanifrån och en underifrån. Då brukar man väl fasvända den undre, eller har jag missförstått? I så fall borde väl detta vara en möjlighet även när man ska micka upp en förstärkare med två mikrofoner?

Annars tänker jag att man sätter upp dem båda ungefär där man vill ha dem, spelar in ett riff, lyssnar på en av mickarna medan man sakta höjer volymen på den andra för att lättare kunna höra hur/om den tillför något, eller om den istället kancellerar den första mikrofonen och ljudet blir tunt och lågt. I så fall vet man ju att de är ur fas, så man flyttar den ena några millimeter närmre eller längre från högtalaren och testar att spela in samma riff igen och gör om experimentet. Eller är det bättre att helt enkelt vända fasen på den ena micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter vettigt att spela in o lyssna på en av mickarna medan man sakta höjer volymen på den andra för att lättare kunna höra hur/om den tillför något, eller om den istället kancellerar den första mikrofonen och ljudet blir tunt och lågt.

Låter dock jobbigt att flytta den micken några millimeter närmre eller längre från högtalaren och testa att spela in samma riff igen och gör om experimentet.

Jag skulle spela in o jämföra vågformerna i DAWt, om vågorna är i synk. Om de inte är det, kan man flytta vågformerna några ms framåt o bakåt så att de hamnar i fas.

Att fasvända den undre/övre micken när man spelar in virveltrummor, tror jag är ganska vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Det låter vettigt att spela in o lyssna på en av mickarna medan man sakta höjer volymen på den andra för att lättare kunna höra hur/om den tillför något, eller om den istället kancellerar den första mikrofonen och ljudet blir tunt och lågt.

Låter dock jobbigt att flytta den micken några millimeter närmre eller längre från högtalaren och testa att spela in samma riff igen och gör om experimentet.

Jag skulle spela in o jämföra vågformerna i DAWt, om vågorna är i synk. Om de inte är det, kan man flytta vågformerna några ms framåt o bakåt så att de hamnar i fas.

Att fasvända den undre/övre micken när man spelar in virveltrummor, tror jag är ganska vanligt.

Ja det kanske är en enklare lösning. Nu har jag precis upptäckt den s.ka. "Fredmanmetoden" där man använder två SM57:or med den ena riktad rakt in i 90° på mitten av högtalarkonen, och den andra i en 55° vinkel, där de båda nästan nuddar varandra i toppen. Fredman har dessutom utvecklat en mikrofonhållare för just denna metod.

png-skiss-Sheet1_800x.png.6ac4316651ac8cd229079af8fe4e6a71.png

Såhär ser Fredmans dubbelmikrofonhållare ut:

single_image_800x.jpg.5ee72dc2c8c25e9fdd4756fdfb8312f7.jpg

 

Detta är tydligen en ganska populär metod för just tunga, distade gitarrer (metal). Signalen från den vinklade 55°-micken blir lägre i volym så man får dra upp den lite mer än 90°-micken men den får en betydligt "basigare" ton och tillsammans ska de låta riktigt bra. Jag tänker att detta säkert vore en bra lösning för den torra förstärkaren. Och ur plånbokens perspektiv är det givetvis billigare med en till SM57:a än att köpa en ribbon/bandmick, som då dessutom kanske helst skulle vara placerad en bit ifrån högtalaren, vilket givetvis även ökar risken för fasproblem i relation till SM57:an som ska sitta så nära högtalaren som möjligt.

Sen behöver jag ju 2 SM57:or till de två våta förstärkarna också, så totalt 4st. Vill jag sen experimentera med att även micka upp rumsljudet i stereo med två andra mikrofoner så kan jag ju alltid ge mig in i det senare. Det bästa vore nog att få dessa 4 SM57:or att jobba bra ihop först.

Det fina med SM57:or är ju att de är billiga, väldigt billiga i förhållande till många andra mikrofoner och de är ju i princip industristandard vi det här laget så dessa kan komma väl till användning för mickning av det mesta. De är nog dock inte särskilt bra på att spela in rumsljud i stereo, eller?

 

Redigerat av DarthTangYang
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in flera stärkare är alltid kul! Finns inget rätt och fel! 😉 Däremot kan det hända flera saker längs vägen vilket gör det svårt att få till det som man tänkt.

Det som kan göra det problematiskt är redan fastställt vilket såklart fas och jord. Om du har setupen redo för hur du brukar spela live och får till det med Suhrboxen så är den biten avklarad. Annars har jag flertalet med boxar av både MH och Lehle just för att kunna använda flera stärkare samtidigt. Vill man avancera vidare börjar man också lägga till cabsimulatorer och grejer emellan för att få ännu mer möjligheter. Kört detta både live och i studio.

Fas är oftast det svåraste att få till när det kommer med mickar. Speciellt om man börjar experimentera. Då kan det VERKLIGEN bli fel väldigt fort. Lyckligtvis finns det boxar för det också 😎
I min studio har jag tex en gammal Telrad-combo som har 2st 10" högtalare med en separat 6" som är "våt". Denna stärkare används till allt som behöver ha ett levande springreverb. Allt från gitarrer till vokal. Här använder jag flertalet mickar på samma combo och brukar dessutom använda en rumsmikrofon. Ibland har jag fått riktigt kul resultat genom att ha:
1x beyer m88 mot 10"
1x bandmick ca 30cm från 10" (vilket i regel kommer ge fasproblem mot den första mikrofonen)
1x beyer mot våta 6"

I det här fallet funkar det inte alltid att flippa fasen på preampen då det inte är helt ur fas... Till det har jag använt en Little Labs IBP för att kunna ställa in 100% fasproblem för att sedan flippa till den och få allt rätt.
Funkar kanon också på Bastrumma med en mick i och en lite längre ifrån.
IBP finns också som sofwareplugg för DAW för att procentuellt ändra fas och inte bara flippa 180 direkt. Dock känner jag alltid att hårdvara är att föredra i dessa moment när man ofta jobbar med multipla källor för att på mm få till rätt sound. Speciellt redan vid inspelning och när man experimenterar.

Annars kan jag strongt rekommendera pluggen Sound Radix Auto Align som läser av din main mikrofon och slavar de andra. Perfekt för trummor med flera mikrofoner eller som tex i detta fall. Finns flera sådana här typer av pluggar men denna tyckte jag funkade väldigt bra för vad jag behövde i post-inspelning

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/2/2023 at 10:25 PM, DarthTangYang said:

Min tanke i så fall är att sätta en SM57:a samt någon slags bandmikrofon (gärna en som inte kostar skjortan) på centrumförstärkaren (den torra) då detta är min grundton. Är detta något du känner igen eller tror du en SM57:a räcker även för den torra förstärkaren?

Bandmikrofon som komplement funkar absolut. 

Jag tänkte mest att det är bra att göra det så enkelt för sig som man kan, när man ger sig på en mer komplex uppmickning. Speciellt de första gångerna.

Jag tycker SM57 är en av de enklaste mickarna att få till ett allround bra resultat med när man närmickat förstärkare. Låter signalen vass/stickig kan man flytta micken en aning mot kanten av högtalaren. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...