Jump to content
Annons
  • 0

Kan jag bygga på stativet med den här 2:a nivån?


Jizzen

Fråga

Jag skulle vilja bygga på mitt keyboardstativ med en 2:a nivå, men har faktiskt inte koll på hur dessa är konstruerade då jag aldrig har byggt på höjden förut utan bara haft flera stativ istället. Jag har idag två vanliga X-stativ, men behöver kunna ha stativ för tre stycken olika keyboards. Min tanke är att använda ett av stativen till mitt Arturia MKII 61 midi keyboard medan det andra stativet dels ska bära mitt 25 kg tunga Korg SG Pro X stage piano + en lätt Terratec midi keyboard på en andra nivå. Kan jag beställa denna 2:a nivå (se länk) och sedan bara skruva fast det på mitt nuvarande X-stativ? https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/Stagg-KXSAE-Extension-Arms-for-X-Frame-Keyboard-Stands/1PWT

Av bilden att döma ser det i alla fall ut som att man bara ska kunna skruva på den 2:a nivån på sitt nuvarande stativ..eller?!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
Postat (redigerat)

Det slog mig att jag kanske kunde lösa "dilemmat" med att använda två stativ till tre st keyboards utan att införskaffa en 2:a nivå (extension) till stativet. Jag använder ju faktiskt varken display eller knappar på mitt stora och tunga stage piano, så därför testade jag att placera min lilla lätta 49-tangenters midi keyboard på själva stage pianot för att se hur det blev. Mellan stage pianot och den lilla midi keyboarden placerade jag ett par vibrationsdämpare gjorda i "foam" som man brukar ha under högtalare/monitorer. Fungerar perfekt utan att funktionsknapparna på stage pianot trycks ner eller ändras då man spelar på den lilla keyboarden. Inte ens om man trycker extremt hårt på tangenterna ska sägas. Pitch bend och modulationshjul på stage pianot är fortfarande synliga och kan användas obehindrat vid behov.

En fördel med denna set up istället för att ha en extension så att det blir en riktig 2:a nivå är att den lilla keyboarden inte kommer så högt upp som den annars hade gjort. Det gör att även den (och inte bara stage pianot) kommer på en bekväm höjd att spela på trots att jag sitter ner. Stabilt blev det också liksom att jag nu kan placera den lilla keyboarden så att oktaverna på den hamnar precis i linje med oktaverna på stage pianot undertill. Supernöjd med denna lösning måste jag säga! Tycker heller inte det rent estetiskt ser så tokigt ut faktiskt. Nu väntar jag bara hem mitt beställda Arturia Keylab MKII 61 (black) som är tänkt att stå på det andra stativet och vara placerat under skrivbordet som ni ser på bild nr 4. Tror det blir en bra helhetslösning med denna "ommöblering" i lilla studion.. 🙂 

IMG_20230312_134037888.jpg

IMG_20230312_134500884.jpg

IMG_20230312_134434659.jpg

IMG_20230312_143246291.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...