Jump to content
Annons
  • 0

Off Key fast det låter bra? HJÄLP


Lonie

Fråga

Hej.

Jag har gjort en låt i B Major. Jag visade låten för en kompis och han sa att den är i off key. Ja gick igenom sångerna på låten i melodyne igen och melodyne sa att lead var i B Major och två supports var i C sharp Minor. Alla noterna i sångerna passar i skalan B Major. Jag kollar youtube och en youtuber sa att även om noterna passar i skalan så kan den vara i en annan skala. Jag har sökt på off key låtar på youtube och hör direkt att dom är i off key det låter skit men min låt låter hur bra som helst i skalan B Major. Så nu undrar jag vad jag ska göra? Och hur vet man att sångens riktiga skala. Googla så stod det att sista tonen ska vara i skalan och det är så i sången i den här låten. Ja tycker om låten för mycket för att ta bort den..

Tack för svar.
PS. Snälla har gått tänkt på det här i två dagar nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • -1

Alla toner är i samma skala. B dur.

Det som sticker ut lite är att melodin spelar F# G# A# i ackordföljden B dur, F# dur, G# moll, E dur.

Men det är också det som gör att det låter bra. Melodin färgar ackorden så att första ackordet blir mer ett Bmaj7, det andra blir F#add9, det tredje blir G#m9 och det fjärde E9#11.

Det finns inget rätt och fel inom musik. Det som du tycker låter bra är det som är rätt. Oavsett om det är i "fel" tonart eller vad det nu kan vara. Så lita på dina öron, skit i vad kompisar och vad internet säger. Låter det bra så är det rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...