Jump to content
Annons

Tåg till nånstans- Nu klar ✅


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Har haft mina psykiska besvär från och till igenom livet där jag brottats med både himmel och helvete. Skrev denna med tanke på att försöka få själslig ro. Poprockig. Hur låter detta? Tar både positiv och negativ feedback. En kompis Lasse har målat omslaget och kompis Ulf spelar trummor.
Edit: nu färdig och släppt

 

Redigerat av slejnard
Mix färdig
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevligt - tight spelat, bra mixat. Intressanta ackord. 

Bra spel och sångcombo - kanske hade jag försökt få fram sången lite mer - eq , volumerider, eller compression kanske ?  Det är ju en stark text och det är synd om den inte går fram.

Kanske ett uns starkare gitarrsolo?

 

Bra slut! Det är bra inspelat, producerat och planerat helt klart.

 

rock on.

/K

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ba låt. Man hör att du menar vad du sjunger, vilket gör att man vill lyssna.

Jag tänker på Pugh Rogefeldt när jag hör din röst och typ av rock. 

Om något, så hör jag att bas och kagge låter lite otajt stundtals. Jag håller med @NaezT att sången borde få komma fram lite mer. Speciellt på versen. Nu försvinner den lite. 

Hihaten låter som den ligger panorerad till vänster (trummisens perspektiv). Jag hade föredragit lyssnarens perspektiv, dvs till höger eller i C.

Men annars bra!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan sagts i tråden, lyft gärna fram sången mer.

Basen känns emellanåt påträngande. Ligger den lite obalanserat, eller är det jag som har problem med lyssnandet?

I övrigt en okej låt.

Redigerat av oioioi
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Slejnard

som kommit en bra bit på väg som ackordsarbetare. När man är nybörjare i vad det än är är är friheten total att använda verktyg och ord på sätt som inte passar den som kommit en bit på väg. Man seglar till höger om ön genom att dra i olika snören eller skiter i dom och startar uombordarn och svänger till vänster sen. Man har lärt sig tre ackord på sin gitarr. Samma som "All Along the Watchtower"! men man spelar alla tre som mollackord vilket låter häftigt och mystiskt.

Ända tills någon som kommit en bit på väg vänligen visar de delar av seglingen och harmoniläran som för en ut från skamvrån och in i klassrummet där höger blir styrbord - öar blir skär och A-moll G-dur och F-dur låter en spela nåt som alla känner igen. Man seglar, man lirar, lär sig läsa av sjökort, VU-mätare, åskådare och söndagsseglare.

Man kan inte allt om båtar eller basar men man vet vad man gillar och varför man gör det.  Och till slut sitter varje fackterm där den ska och man upptäcker att alla svenskar älskar hav och sjöliv och lyssnar på alla sorters musik med stort nöje. Vilket betyder:

att den perfekta kombon är en tur med färjan till EUROPA när ett bra band spelar musik som man kan dansa till . Och man inser att allihop som borde ställa sig i skamvrån inte har en aning om att det ens finns en skamvrå. Och man börjar fatta att den kunskap och erfarenhet man samlat på sig kan ha hindrat en från att spela "All along the Watchtower" med tre mollackord och få det att låta bra.  Så man tar till höger på Nordsjön med Harry Brandelius vid tömmarna, lägger en kompress på en gammal trumpet och frågar sig varför man inte lär sig  att vara nybörjare. 

Låten var det ju! Du har nåt som inte kan "produceras" fram och som alla på färjan hör direkt att du har. "The Slejnard Knows How To Write A Hook" säger en passagerare från Dulwhich. Han har rätt.

Screenshot2023-02-25at09_09_32.png.c0cb8ca1fa43828e5e9ac8f7cae97dee.png

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I mina hörlurar är det för mycket diskant på sången. S-ljuden slår igenom. (jag är sextioett år och har fått svårt att höra diskant så för en frisk-örad person så kanske diskanten är ännu mer påtaglig).

I den första versionen har du ett mycket behagligare och varmare sound. Här i ny-mixningen har du olyckligtvis förstört en del. Första versionen har ett mycket mer vilsamt sound. (Har jämfört flera gånger nu).

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • slejnard ändrade titeln till Tåg till nånstans- Nu klar ✅

Ojojoj JÄVLAR i havet!!

Det här kan vara något av det bästa du gjort genom åren, Slej!❤️

Bra och genomarbetad text och  en mycket trevlig och lika genomarbetad produktion. Toppenstämmor med call & response (minsann).
Rytmsektionen bygger bra och jag gillar sologitarren som figurerar ute till vänster. Det som jag även reagerar på är lead-sången; gillar verkligen att du vågar sjunga en hel låt i det nedre registret. Fortsätt med det för det funkar kanonbra ihop med stämmorna.

Ett mycket bra hantverk och genomförande.

Vänligen,

CHAE

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra JM. En innerlig gospel - SOM ÄR LAID-BACK! och... Baxna inte nu, för jag är allvarlig, Carola skulle gilla den här låten ELLER hon kunde vid 56 års ålder få en riktig jä..tte hit med den. 

Skicka den till henne vetja. Det värsta som kan hända är att du får ett vänligt och omtänksamt litet nej. Men jag känner på mig att hon kommer att gilla den.

Men va fa..derullan vet jag?

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...