Jump to content
Annons
  • 0

Hur samarbetar man rent tekniskt på distans över internet?


Jizzen

Fråga

Som rubriken lyder..hur kan man samarbeta rent tekniskt över internet?

Låt säga att jag har en demolåt som jag själv har lagt sång på bara för att lyssnarna ska få en känsla för hur melodin går. Men det är bara en skiss och att jag skulle vilja att en bättre sångare sjunger in texten istället. Jag bor i Blekinge och sångaren kanske bor i en helt annan del av Sverige så att vi inte kan mötas upp. Hur löser man det smidigast? Jag vill ju att den personen/sångaren kan ta del av mitt låtprojekt där han/hon hemma hos sig lägger sin sång till arrangemanget och sedan "skickar tillbaka" till mig så att jag eventuellt kan greja med sångpålägget i t.ex. Melodyne. Jag inser att jag antagligen kommer behöva spara ner låten/arrangemanget i något filformat som kan läsas av både sångarens och mitt DAW. Det kan ju hända att vi kör med olika DAW..jag med Studio One Pro och sångaren med t.ex. Logic. Så hur gör man rent tekniskt för att få till ett samarbete på distans?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
1 timme sedan sa Jizzen:

Som rubriken lyder..hur kan man samarbeta rent tekniskt över internet?

Låt säga att jag har en demolåt som jag själv har lagt sång på bara för att lyssnarna ska få en känsla för hur melodin går. Men det är bara en skiss och att jag skulle vilja att en bättre sångare sjunger in texten istället. Jag bor i Blekinge och sångaren kanske bor i en helt annan del av Sverige så att vi inte kan mötas upp. Hur löser man det smidigast? Jag vill ju att den personen/sångaren kan ta del av mitt låtprojekt där han/hon hemma hos sig lägger sin sång till arrangemanget och sedan "skickar tillbaka" till mig så att jag eventuellt kan greja med sångpålägget i t.ex. Melodyne. Jag inser att jag antagligen kommer behöva spara ner låten/arrangemanget i något filformat som kan läsas av både sångarens och mitt DAW. Det kan ju hända att vi kör med olika DAW..jag med Studio One Pro och sångaren med t.ex. Logic. Så hur gör man rent tekniskt för att få till ett samarbete på distans?

Enklast är kort sagt; att ni har samma program och uppsättning i projektet. Vid varje skick av filer mm så används/ bouncas en template så att hamnar rätt i både ljudfiler, pluggar och inställningar m.m. lika. Alternativ att hela filen med projektet komprimeras och skickas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag har skulle ha mixat ner låten till en stereofil och delat den som en wav.

Möjligen skulle jag ha delat ytterligare en wav-fil med ett clicktrack som är synkat till låten - men om du har spelat in med klick/metronom kan det räcka att säga vilken BPM du har spelat in mot (spar tid för mottagaren).

Det är ju kanon om man kan dela hela projekt med pluggar und alles, men jag tycker att det här är ett enkelt sätt som funkar bra och som även klarar inspelning i olika DAWs.

Mottagaren importerar wav i sitt program och lägger sina spår. Se till att du får tillbaka sångspåret/-spåren i rätt ljudkvalitet, t.ex 44.1 kHz/24 bit wav - inte som någon hårdkomprimerad mp3. 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tror att det bästa alterntivet för det här just nu är Audio Movers Listento.  Man lägger den som en plugg på mastern och skickar då (om jag fattat rätt) antingen till en webbsida eller till en annan instans av pluggen hos mottagaren. Möjlighet till lossless med låg latency.

Den här videon går igenom pluggen på ett bra sätt med ett samarbete via zoom och två instancer av Logic. Men samma princip funkar ju om man kör olika DAWs!

Ett annat sätt att göra det på: 

 

Redigerat av Andreas Johansson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...