Jump to content
Annons

Uppdaterad låt: - hör ni vad jag hör?


Recommended Posts

Hallå!

Här är en av åtta låtar jag arbetar med för ett kommande album.

Är det något ni tycker låter konstigt? Produktion, mix, arr, sång mm. Jag hör något jag stör mig lite på - hör ni det oxå?

Låttiteln är inte bestämd. Vad tycker ni låten ska heta?

Skulle vara suveränt om någon har tid att lyssna o lämna feedback. Tack på förhand.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack @Flizzaff !

Jag behöver gå igenom fraseringen då. Får man fråga vilka ställen i texten du inte är överförtjust av fraseringen?

Om du har någon notering om var du tycker det distar (visst instrument, visst parti?), så vore det kanon.

Någon annan som hör att/var det distar?

Jag använder Studer A800 rullbandare på varje kanal och en Ampex ATR-102 som limmar ihop allt på mixbussen. Dessa ger ju en bandkompression som kan upplevas som att det distar. Dessa har jag för att få lite värme och skitighet (annars låter det kallt och digitalt). Jag ska se om jag pressar dessa för hårt.

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att höra vad som eventuellt distar men det låter som om inspelningen tangerar till att vara lite överstyrd. Jag tycker bl.a. att basen är lite 'murrig'.

"Hjärta gjort av sten" t.ex. har inget flyt i fraseringen. Det går ju att sjunga: 'hjärta av sten' istället men alla fraser före innehåller ett fraserings-oflyt också. Jag ska försöka precisera:  Refrängen flyter, tycker jag. Det är lite oflyt annars hela tiden; ungefär som om du har lite för många ord inträngda i melodin. Det går att sjunga, "muren har spruckit" i stället för att ha med ordet "itu." Eller: Muren har rämnat.

Det kanske går att träna sången så att fraseringen flyter bättre överlag. Tycker inte du att det är lite svårt att sjunga in vart ord i melodin? Orden tycks så ihop-trängda. 

Det är en frisk och bra låt som kan få en femma vid bättre flyt i sångfraserna och bort med 'disten' (eller vad det är). Det fattas alltså bara lite till en 5:a.

Jo jag gillar låten helskarpt; har lyssnat flera gånger. Kan man höra den komplett någonstans?

Hoppas du är behjälpt av mitt inlägg för jag tycker att låten är absolut värd att jobba på tills den sitter helt rätt; som sagt: Det fattas så lite!

 

 

Redigerat av Flizzaff
Justering.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du fått till en bra Springsteen-/Lundellvibe. Tycker dock inte att sången sitter helt rätt i mixen/ljudbilden. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att veta vad som skulle rätta till detta. Kanske är det så enkelt som att sången är lite för stark, men det kan förstås handla om annat.

Redigerat av Hans Carlsten
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa Flizzaff:

Jag har svårt att höra vad som eventuellt distar men det låter som om inspelningen tangerar till att vara lite överstyrd. Jag tycker bl.a. att basen är lite 'murrig'.

"Hjärta gjort av sten" t.ex. har inget flyt i fraseringen. Det går ju att sjunga: 'hjärta av sten' istället men alla fraser före innehåller ett fraserings-oflyt också. Jag ska försöka precisera:  Refrängen flyter, tycker jag. Det är lite oflyt annars hela tiden; ungefär som om du har lite för många ord inträngda i melodin. Det går att sjunga, "muren har spruckit" i stället för att ha med ordet "itu." Eller: Muren har rämnat.

Det kanske går att träna sången så att fraseringen flyter bättre överlag. Tycker inte du att det är lite svårt att sjunga in vart ord i melodin? Orden tycks så ihop-trängda. 

Det är en frisk och bra låt som kan få en femma vid bättre flyt i sångfraserna och bort med 'disten' (eller vad det är). Det fattas alltså bara lite till en 5:a.

Jo jag gillar låten helskarpt; har lyssnat flera gånger. Kan man höra den komplett någonstans?

Hoppas du är behjälpt av mitt inlägg för jag tycker att låten är absolut värd att jobba på tills den sitter helt rätt; som sagt: Det fattas så lite!

 

 

Schysst att du tog dig tid att analysera. Jag är absolut hjälpt!

Jag hör oxå nu att det inte är flyt i stora delar: för många ord ibland. Detta har nog att göra med min metod: En låt bildas oftast utan sång (ackord-komp, melodi mm). Sedan lägger jag på slasksång. Sist mappar jag om slasksången till texten, där jag fokuserar på att vokalerna sitter i "rätt" taktslag. Effekten blir lite konstig frasering.

Jag ska nu se över fraseringen och antal ord. Och minska lite på det system av spår och pluggar som ska ge analog mättnad (saturation). Bl.a. basen leder jag till ett parallellspår där jag skär bort botten och sedan distar toppen. Parallellspåret kan jag säkert minska när jag mixar in det i huvudbas-spåret.

Låten är tänkt att släppas på ett album senare i år. Den finns inte komplett någonstans ännu. Ev. gör jag klart den till P4-nästa i mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa Hans Carlsten:

Tycker att du fått till en bra Springsteen-/Lundellvibe. Tycker dock inte att sången sitter helt rätt i mixen/ljudbilden. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att veta vad som skulle rätta till detta. Kanske är det så enkelt som att sången är lite för stark, men det kan förstås handla om annat.

Tackar! Intressant att du hör Springsteen/Lundell. Jag referenslyssnar med låtar från dessa två herrar. Så mixen är förstås påverkad av deras sound (som du kanske hör då).

Att sätta sången i mixen är väl bland det svåraste. Den kan vara lite för stark nu. Att sänka den några dB kan innebära att de låga delarna inte hörs.

Botemedlet kan vara då att gain-automatisera sången (Cubase har t ex pre-gain man kan automatisera). Då borde jag kunna sänka sången där även de låga delarna hörs. Kompressorerna behöver inte arbeta så hårt då (eller vocal-rider-pluggarna på sången).

Sedan ska jag prova att öka rumsklang på sången så att det hörs att den är i samma rum som övriga instrument. I mixen byggs rumsklangen upp av två delar: ett system av early-reflektions och 2) "reverb". 

Till sist ska jag prova att lägga en kompressor på spåret där alla instrument mixas ihop, där kompressorn sido-kedjas för att ducka ett par dB runt 1 -3 kHz när sången är igång. Trackspacer funkar ju bra för detta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det vara en god idé att klippa sönder sångspåret för att sedan öka volymen på utvalda delar. På så vis behöver kompressorn inte jobba lika hårt som volymjusterare. Annars tror jag generellt att det är bra att komprimera sången rätt mycket i den här typen av musik. Men detta har du säkert koll på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! bra och bred ljudbild tycker jag. bra arrat, instrument som kommer in, e.g munspel. dubbel sång

Några saker - 

sången sitter lite snett i mixen - tycker att det försvinner en del som andra nämner.

Fraseringen blir i mitt tycker lite "stolpig", det är ett bra budskap i texten men det känns en del som meningar staplade på varandra.... men flödande frasering vore nog bra.

Trummorna . jag tycker intro breaket är lite "pang på" - och även breaket in i refrängen känns lite otight...

 

men bra låt!

 

//Krister

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Krister o tack för feedbacken!

Att ha tillgång till ett par extra öron är verkligen suveränt. Under arbetet fokuserar man på detaljer och ser inte vissa (uppenbara) saker?

Att mixa är kanske lite som det som följande video gör oss uppmärksam på: 

 Fråga/förtydligande: "När sången sitter lite snett i mixen", förstår jag dig rätt då att sången inte hörs på vissa ställen, dvs att sången drunknar i instrumenten?

Sångmelodin på framför allt versen kommer jag göra enklare med mindre ord, så fraseringen blir då förhoppningsvis inte så stolpig.

Att trumbreaket är otight, förstår jag är (med mina ord) trumfillet innan refrängen. Innan refrängen är det samma fill som i introt och det låter lite osynkat, men jag gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stör mig egentligen bara på trummorna. Konstigt egentligen, jag är ju inte ens trummis. Funderar lite på om det beror på att trummorna är aningens hög mixade?

Pukorna, eller iallafall ett par av dem, sjunger väldigt länge och i en ton som skär sig lite med musiken. Det grötar ihop det efter trumbreaken. 

Vid 9 sekunder har du dessutom ett exempel på där virveln slås samtidigt som bastrumma och cymbal. Tar du bort det virvelslaget, då låter det mer naturligt.

Virveln tycker jag för övrigt tar väldigt mycket plats och sjunger på ganska friskt den också. Har du provat med en lite nättare variant? Kanske också hänger ihop med det jag nämnde först iofs. Allt kanske smälter ihop bättre om nivån justeras ned en liten smula.

I övrigt tyckte jag det lät riktigt bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Jonatan Lundin ändrade titeln till Uppdaterad låt: - hör ni vad jag hör?
16 timmar sedan sa Hans Carlsten:

Jag tar tillbaka (nästan) allt: det låter jättebra när jag lyssnar på bättre högtalare. I sämre högtalare blir dock sången för framträdande.

Jag har inte läst hela tråden...men jag tycker du ska hitta en ersättande mening för När jag kysser hav...den meningen är liksom tagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa Kinlion:

Jag har inte läst hela tråden...men jag tycker du ska hitta en ersättande mening för När jag kysser hav...den meningen är liksom tagen.

(jävla skit...ny på forumet...lite full...och texten hamnade fel. Sorry)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-25 at 02:50 sa Flizzaff:

Texten hörs bra och så tycker jag att sången ligger bra i mixen.

On 2023-02-25 at 08:57 sa Hans Carlsten:

Jag tar tillbaka (nästan) allt: det låter jättebra när jag lyssnar på bättre högtalare. I sämre högtalare blir dock sången för framträdande.

Tack @Flizzaff och @Hans Carlsten. Jag tycker själv att sången ligger liiiiiite för långt fram. Sången trycker undan instrumenten nu med en side-chainad kompressor. Jag har pillat på kompressorn så att instrumenten inte duckar lika mycket. Jag drog oxå ner de höga frekvenserna med 1 dB på mid-kanalen på masterbussen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag håller med någon ovanstående: "kyssa hav" är lite 'farligt' att ha med.

Det låter bra nu och antydan till disten är kvar, men det är inte hela världen, tycker jag. Det finns 'bullriga' mixar och här har vi en helt enkelt. 

'Tårar Rinner' kan låten heta.

Det vore kul att höra mer från dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-26 at 01:08 sa Kinlion:

Jag har inte läst hela tråden...men jag tycker du ska hitta en ersättande mening för När jag kysser hav...den meningen är liksom tagen.

Ja ni har en poäng @Kinlion o @Flizzaff. Man kanske måste vara kär och galen o dricka rom i regnet för att helt rått sno fraser hur som helst i ett öppet landskap.

Jag får nog istället kyssa himlen, frugan eller hunden (eller varför inte studion😋).

Vad bra @Flizzaff att du inte tycker överstyrningen är besvärande nu. Jag använder band-kompressionspluggar för att få det är mjuka analoga värmen. Dessa ger en viss dist skulle jag säga, men jag försöker lägga mig på en kompressionsnivå där disten trycker ihop allt och ger den där behagliga analoga värmen. Det är en hårfin gräns till att det låter överstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...