Jump to content
Annons

Alone - dags att lära sig mixa känner jag..


Jizzen

Recommended Posts

Jag har nu kommit till insikt att jag behöver ta tag i att faktiskt lära mig det ljudtekniska som mixning och annat istället för att i princip bara skapa demolåtar med ljud som endast volumjusteras. Just nu håller jag på med en låtidé som heter "Alone" och det första jag har försökt sätta mig in i idag är det här med gain staging. Jag har alltså för samtliga av låtens VST-instrument och sång justerat gainen så att peaken ligger runt -12 dB. Ännu har jag inte gjort några volumjusteringar mer än att jag har dragit ner volymen på alla VST-instrument en aning för att sången ska komma fram lite mer. Vad är era tips (förutom att skriva klart låten förstås) för att gå vidare nu? Är det volymjustering för enskilda instrument som gäller nu kanske?!

Här är en länk till låten "Alone": https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/alone

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att börja med gain staging låter bra i mina öron. I mina öron är det absolut viktigaste momentet i mixningen att ha rätt nivåer. För mig har detta revolutionerat mixarbetet (och resultatet av mixningen ;-). Att låta peaks ligga på -12 dBFS låter i min värld alldeles för lågt.

Om du arbetar mycket med pluggar som ska emulera analoga dito (1176-kompressorer, Pulteqs, SSL micpreams mm), tror jag att det är viktigt att arbeta på en nivå som de är optimerade för.

Vad jag har förstått, finns en "sweat spot" där nivån är precis så hög så pluggen inte börjar dista, eller för låg där du riskerar att lyfta "bottenbruset" (för att du tvingas höja den låga nivån). Denna nivå ligger då runt 0 VU (analogt motsvarar detta professionella nivå på +4dBu vilket i digitala världen motsvarar runt -18dBFS (ibland ser man -16dBFS).

Mitt tips är att du införskaffar en VU-mätarplugg, som du sätter först på alla kanaler. Se till att mätaren är inställd på -18dBFS. Kolla sedan att nålen pendlar vid/runt den röda delen i mätskalan för alla instrument. VU-mätaren är "trög" och visar snarare ett slags RMS-medelvärde, så i ditt DAW kommer du se toppar på ca -6dBFS.

Om du spelar in med mick (sång, gitarr mm) så föreslår jag att arbeta runt 0 VU i inspelningskedjan. Då slipper du hålla på och normalisera efteråt. VU 0 är ju förstås extra viktigt om du använder pluggar som du "printar" vid inspelningen.

Ja, hur dynamiskt (skillnad mellan högsta och lägsta nivån) instrumentet är spelar stor roll. För instrument som inte är så dynamiska, är detta relativt lätt ställa in VU 0. 

För t ex trummor är det knivigare. Min erfarenhet är att du inte kan ställa slagverk så att de "träffar" den röda delen av mätaren. Då slår du i det digitala taket och får oönskad distortion. För t ex pianon är det ok att nålen under kortare stunder går över på det röda området i mätaren (dvs över 0 VU). 

Mycket av hantverket och mixkompetensen ligger i min mening i att sätta rätt nivåer. Detta är ju inte helt trivialt när man börjar summera kanaler till bussar, som sedan summeras till andra bussar. Att arbeta med VCA-volymjustering underlättar här t ex (iallafall för mig).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-30 at 12:41 sa Flizzaff:

Något negativt som jag kan dra fram är att det finns någon stelhet i framförandet; kanske mest hos sången. det förefaller som att du inte repat ordentligt och att låten då inte faller så bekvämt ut.

Jag har fortfarande en trea av fem i betyg att delge.

Ja..det kan ju bero på att jag inte är någon sångare egentligen.. 😉 Att jag ändå sjunger är för att jag inte har någon annan som gör det och att det ändå är det bästa sättet att visa visionen som finns i låten. Man skulle ju kunna spela melodislingan med ett leadinstrument, men det är svårt att få fram nyanserna då tycker jag (särskilt när man inte är någon instrumentalist heller). Det som jag tycker är det viktiga egentligen är "låtsnickrandet", d.v.s. strukturen på låten samt melodin eftersom det är dessa saker som är låten så att säga. Sång, exakt hur instrumenten spelar i kompet, det ljudtekniska etc är något som inte är skrivet i sten och som jag aldrig kommer kunna göra perfekt. Däremot vill jag försöka lära mig att få till en hyfsad ljudbild som fungerar på demolåtar utan att man skäms... 🙂 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-30 at 09:18 sa Jonatan Lundin:

Att börja med gain staging låter bra i mina öron. I mina öron är det absolut viktigaste momentet i mixningen att ha rätt nivåer. För mig har detta revolutionerat mixarbetet (och resultatet av mixningen ;-). Att låta peaks ligga på -12 dBFS låter i min värld alldeles för lågt.

Om du arbetar mycket med pluggar som ska emulera analoga dito (1176-kompressorer, Pulteqs, SSL micpreams mm), tror jag att det är viktigt att arbeta på en nivå som de är optimerade för.

Vad jag har förstått, finns en "sweat spot" där nivån är precis så hög så pluggen inte börjar dista, eller för låg där du riskerar att lyfta "bottenbruset" (för att du tvingas höja den låga nivån). Denna nivå ligger då runt 0 VU (analogt motsvarar detta professionella nivå på +4dBu vilket i digitala världen motsvarar runt -18dBFS (ibland ser man -16dBFS).

Mitt tips är att du införskaffar en VU-mätarplugg, som du sätter först på alla kanaler. Se till att mätaren är inställd på -18dBFS. Kolla sedan att nålen pendlar vid/runt den röda delen i mätskalan för alla instrument. VU-mätaren är "trög" och visar snarare ett slags RMS-medelvärde, så i ditt DAW kommer du se toppar på ca -6dBFS.

Om du spelar in med mick (sång, gitarr mm) så föreslår jag att arbeta runt 0 VU i inspelningskedjan. Då slipper du hålla på och normalisera efteråt. VU 0 är ju förstås extra viktigt om du använder pluggar som du "printar" vid inspelningen.

Ja, hur dynamiskt (skillnad mellan högsta och lägsta nivån) instrumentet är spelar stor roll. För instrument som inte är så dynamiska, är detta relativt lätt ställa in VU 0. 

För t ex trummor är det knivigare. Min erfarenhet är att du inte kan ställa slagverk så att de "träffar" den röda delen av mätaren. Då slår du i det digitala taket och får oönskad distortion. För t ex pianon är det ok att nålen under kortare stunder går över på det röda området i mätaren (dvs över 0 VU). 

Mycket av hantverket och mixkompetensen ligger i min mening i att sätta rätt nivåer. Detta är ju inte helt trivialt när man börjar summera kanaler till bussar, som sedan summeras till andra bussar. Att arbeta med VCA-volymjustering underlättar här t ex (iallafall för mig).

Tack för utförliga synpunkter! 🙂 Ja, det kanske är lite lågt att peakarna hamnar på ca -12dBFS, men jag såg någon youtubevideo där det rekommenderades. Den genomsnittliga nivån vid input skulle hamna på -18dBFS ungefär. En VU-mätare att lägga på varje kanal ska jag se till att skaffa i alla fall..sedan får jag väl helt enkelt prova mig fram med nivåerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en del gratisversioner av VU-pluggar (jag har lite olika och har använt denna https://www.tbproaudio.de/products/mvmeter2).

Huruvida peaks på -12dBFS är ger ett medelvärde på -18dBFS eller ej, beror ju som jag fattar det på inspelningens dynamiska omfång.

Om vi utgår från att inspelningen ska ligga på VU 0, dvs ha ett medelvärde runt -18dBFS (dvs inspelningens RMS-värde skulle i stort ligga på denna nivån), och tittar på en inspelning där skillnaden mellan högsta (peak) och lägsta nivån är jämnt fördelade på 20 dB, skulle väl peaks i teorin hamna på -8dBFS och lägsta nivån på -28 dBFS.

Men om vi tar vitt brus, som jag uppfattar inte har något dynamisk omfång att tala om, skulle peaks i teorin hamna på -18 dBFS när vi ställer in gain för VU 0.

Så peaks på -12dBFS kan vara "rätt" nivå för vissa inspelningar med inte så stort dynamiskt omfång. Jag skulle ändå säga att fokusera på peaks är relativt oviktigt och intressanta att hålla koll på så att de ej går över 0dBFS. VU-mätare har en slö responstid (ca 300 ms), vilket gör att de i stort ignorerar transienter och visar medelvärde över tid.

Att stirra sig blind på nivå-siffror är ju viktigt, men i slutändan är det viktigaste nog att som du säger prova och lyssna och bedöma om det låter bra eller ej. Och inte tro att gain och volym är samma sak (vilket jag har gjort 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-29 at 18:42 sa Flizzaff:

Jag lyssnade i hörlurar och kan ej klaga på mixningen. Sångljudet gillar jag ej; ett ljud som passar mer till kompet är önskvärt. Jag gillar låten upp till 3 av 5 i betyg.

Såå..nu har jag gjort några förändringar vad gäller sångpålägget. Till det bättre tycker jag själv i alla fall, även om det förstås finns mycket kvar att jobba med fortfarande. Det jag har gjort nu är följande:

1. Jag har sjungit om allt på nytt

2. Jag har bytt mikrofon från en dynamisk till en gammal kondensator som jag hade liggande här hemma

3. I och med bytet av mikrofon så lyckades jag få till högre gain i mina lurar så att jag kunde sänka gainen på min preamp från nästan max till 50% (gjorde lite gott för ljudkvaliteten)

4. Med lite bättre ljudkvalitet på grundinspelningen så behövde jag inte trixa med så mycket effekter, utan nu har jag bara EQ och Reverb på sången

5. Jag sjöng närmare micken den här gången för att minimera den mindre bra akustiken i rummet

6. Jag har försökt vara lite mer noggrann med inställningarna på reverbet medan för EQ valde jag bara en preset

 

Här är länken till hur låten låter nu: https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/alone

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan sa Flizzaff:

Jag hör vid jämförelse ingen större skillnad, men rymdklangen på sången är nog lite mindre i andra tagningen och det är positivt. Det är lite kallt ljud i alltihop vilket jag upplever som negativt. Man fryser lite. 

Ok! Jag tycker skillnaden är riktigt stor jämfört med förra versionen. Kanske du lyssnar på och jämför samma version med varandra, för det är bara den senaste versionen som finns tillgänglig att lyssna på nu. Du kommer alltså till samma version oavsett om du klickar på länken i mitt ursprungsinlägg eller länken i inlägget från idag. Inte konstigt att du inte hör någon akillnad i så fall.. 😉 Dock tycker du ju fortfarande att det låter lite kallt.

Frågan är då hur jag får mer värme in i sången?! Det är mer värme nu än i första versionen kan jag tycka. Dels har jag inte skurit i botten på samma sätt och dels så sjöng jag närmare micken för att få det hela lite fylligare. Ska jag pilla med EQ och där dra tillbaka topparna på sången en aning kanske?! Andra förslag?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Flizzaff:

Vet ej hur man kan åtgärda. Det kanske är det rum du sitter i som ger en kall rymdklang. 

Kanske. Jag sitter i ett vanligt sovrum som akustikmässigt är obehandlat. Säng och en matta liksom ett reflektionsfilter bakom micken dämpar förvisso en aning, men väggarna är ju helt kala kan man säga. Får klura lite på och testa mig fram hur jag kan göra inspelningarna lite varmare och behagligare. Själv tycker jag inte att det låter jättekallt om sången, men kanske har jag hörlurar och studiomonitorer som går åt det varmare hållet. Så låter det okej hos mig så kanske det då låter kallare i en del andra hörlurar och monitorer tänker jag. Använder Beyerdymamic 770 (250 ohm) som väl kan anses vara åt det basigare hållet i alla fall. Som monitorer har jag Focal Alpha 65. Vad har du lyssnat igenom för hörlurar eller monitorer när du lyssnat på min låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade i mobilen med det ljud som där blir, men det är en låt som fångar ens uppmärksamhet. Gillar sången och låten, soundet. Tror att sångljudet (förutom instrumenten och soundet) har en stor del i det, men kanske ligger den lite "ovanpå/utanför" de andra instrumenten? Kan man kanske göra nån enklare sak, som volymjustering, för att placera sången annorlunda, utan att ta bort det som engagerar? 

Redigerat av Jamen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade i bilen och jämförde lite med andra låtar på Spotify. Jag får 80-talslåtar i huvudet när jag hör din röst och tänker på stora grupper som Modern talking, Limahl, Rick Astley, A-ha (man börjar bli gammal🙄).

Låten har något som definitivt är värt att bygga vidare på skulle jag säga. Vad har du för vision med låten (är det 80-talsviben?), samt vilka referenslåtar lyssnar du på?

Ett förslag är att kolla på botten. Där jag lyssnar nu hör jag ingen bas i de lägre registren. Baskaggen hörs bra runt 2-3 KHz (?). Testa att få ihop samspelet och nivåerna mellan bas och kagge. Nu låter det som att den bas man hör är utspridd i stereofältet. Kanske göra mixen mono upp till ca 100Hz?

Kommersiella mixar har mycket mer tryck i bottenpartiet. Kolla om du kan dra på (bell-curve e liknande) från 20 Hz upp till topp runt 60-80 Hz och sedan minska till runt 100-150 Hz. Du kan säkert dra på 5-6 dB om inte ännu mer. Här kan kanske en mastering-eq på master-bussen vara till hjälp på slutet för finjustering. Hursomhelst, behöver du säkert skära bort övriga instrument (i t ex mid-kanalen) i bottendelen så att du inte boostar dem.

Om du drar på i botten tror jag säkert att du samtidigt behöver skära bort lite typ runt 500-800 Hz. När jag jämför med  80-talshittarna tycker jag mig höra att du har mycket mer i dessa frekvenser, som gör att låten låter lite "burkig". Sedan får man se vad som händer med high-end-delen. Men med en stabil och jämn botten som matchar den vision du har, kanske övriga frekvenser blir lättare att ratta?

Kan också vara värt att jämföra (A/B-testa) din mix med kommersiella mixar. Det finns en del pluggar att använda. Jag tycker ADPTR Audio Metric AB (kolla plugin-alliance) funkar bra. 

Hoppas detta hjälper dig framåt på något sätt.

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...