Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej på Er!

Börjar känna mej hyfsat klar med ett rockabilly projekt som fick titeln Hej lilla vän en uptempo låt, lite old school!

Lägger texten här nedan

 

Hej lilla vän Text & Musik Henric Svensson 202301

 

Hej lilla vän ta på din röda kjol

Vi ska gå ut ikväll och dansa jitterbugg såklart

Nu blir det party igen från morgon och till kväll

 

Natten den är ung och bandet är på topp

Dom spelar våran sång vi dansar kind mot kind

Vi rullar hatt igen tills solen den gått upp

 

När vi är hemma igen är klockan redan fem

Snar är helgen här och jag får ringa dej igen

Vill du gå ut igen och ha en riktig toppenkväll

 

Hej lilla vän nu ringer jag igen

Vill du gå ut igen och bli min allra bästa vän

Som dansar jitterbugg från morgon och till kväll

 

Hej lilla vän nu ringer jag igen

Vill du gå ut igen och bli min allra bästa vän

Som dansar jitterbugg från morgon och till kväll

Som dansar jitterbugg från morgon och till kväll

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Whooo! Superbra driv rätt igenom låten 🙂 enormt bra spelat, bra balans och panorering. Snygga solon.  Bra fills mellan sångverser. Bra produktion!

Tankar från Göteborgsområdet..:

Sången ligger lite långt fram , det känns som den är separat jämfört med bandet. 

Kaggen är liiite för stark, eller för långt fram - i allafall stuundvis.

Hade gärna haft en kör på "Hej lilla vän" som ett svar på din sång, kanske i vers 4 eller så.

 

Grattis till en bra Rockabilly låt!

//Krister

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan sa NaezT:

Whooo! Superbra driv rätt igenom låten 🙂 enormt bra spelat, bra balans och panorering. Snygga solon.  Bra fills mellan sångverser. Bra produktion!

Tankar från Göteborgsområdet..:

Sången ligger lite långt fram , det känns som den är separat jämfört med bandet. 

Kaggen är liiite för stark, eller för långt fram - i allafall stuundvis.

Hade gärna haft en kör på "Hej lilla vän" som ett svar på din sång, kanske i vers 4 eller så.

 

Grattis till en bra Rockabilly låt!

//Krister

 

-Tack för din kommentar! ❤️

-Jag ska experimentera lite med ett reverb och se om det går att få in sången i ljudbilden utan att för den skull förlora att texten går fram!

-Där ligger en 5 stämmig dobiedo do do ahh kör på på sista refrängomtaget!

-Ska kolla på kaggen också!

-Åter igen tack! ❤️ Det är guld värt med ett par extra öron! 🙏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Flizzaff:

Jo det låter kanon. Jag gillar/gillade skitig rock (Tidiga Stones t.ex.) och skitigheten saknas här men det är ju en smaksak.

Spelar du och sjunger allt själv?

Det blir en 4 av 5 i betyg.

-Tack, ja jag har gjort allt själv utom trummorna som är EZ Drummer!

-Smaken är som baken, det är därför all mat blir uppäten och alla flickor blir kyssta! 😍

-Stones är ett band som jag inte lyssnat så mycket på, inte Beatles heller, min första skiva var Rock around the Clock med Bill Haley and his Comets och Elvis Presley såklart! 
 

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevlig blues-12a. Bra jobbat!

Några spontana tankar på vägen:

  • Vid 1:51 låter som att pianot och gitarr-solot ligger panorerade på samma sida. Kanske flytta gitarren till andra sidan för mer balans?
  • Gitarr-fillet som börjar vid 2:08; ligger det panorerat i C? I mina hörlurar låter som att det inte ligger i C, vilket jag hade föredragit, men det är ju en smaksak.
  • Jag hör inte kaggen i mina hörlurar (som inte återger botten speciellt bra). Volymnivårelationen mellan kaggen och virveln känns ganska stor. Om man utgår från att bas o kagge ligger bra till i botten, så kanske man kan prova att lyfta kaggen ett par dB runt 3 khz? Jag har aldrig jobbat i denna musikgenren, så att ha en framträdande kagge kanske inte är något man har i denna genren?
  • Dobiedo do do ahh kör på på sista refrängomtaget kändes inte helt i synk (lite kvantiseringsfix kanske gör susen?)
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Mycket trevlig blues-12a. Bra jobbat!

Några spontana tankar på vägen:

  • Vid 1:51 låter som att pianot och gitarr-solot ligger panorerade på samma sida. Kanske flytta gitarren till andra sidan för mer balans?
  • Gitarr-fillet som börjar vid 2:08; ligger det panorerat i C? I mina hörlurar låter som att det inte ligger i C, vilket jag hade föredragit, men det är ju en smaksak.
  • Jag hör inte kaggen i mina hörlurar (som inte återger botten speciellt bra). Volymnivårelationen mellan kaggen och virveln känns ganska stor. Om man utgår från att bas o kagge ligger bra till i botten, så kanske man kan prova att lyfta kaggen ett par dB runt 3 khz? Jag har aldrig jobbat i denna musikgenren, så att ha en framträdande kagge kanske inte är något man har i denna genren?
  • Dobiedo do do ahh kör på på sista refrängomtaget kändes inte helt i synk (lite kvantiseringsfix kanske gör susen?)

-Tack, kul att du gillar! ❤️🙏❤️

• Jag har har panorerat ungefär så här piano och elgitarr 30% L och R. 
• Elgitarrsolot ligger i C

• Lapsteelen ligger typ 15% ut från  mitten.

• Angående baskaggen (har använt EZ Drummer blues Big Old) typ en stor baskagge med mycket low thump i. Sen har jag lagt en del krut på att få min Fender Jazzbas att låta lite som en kontrabas. Rätt stor skillnad på denna baskaggen och t ex en rock/pop kagge. För min del känns det som baskaggen mer ska kännas och stötta upp basen och inte sticka ut för mycket i bilden. 
 

• Körerna reagerar jag inte på!

• Generellt vill jag att det ska höras att projektet är spelat på riktigt, blir det för thigt/kvantiserat svänger det inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...