Jump to content
Annons
  • 0

Tips vid re-amping?


Hans Carlsten

Fråga

Hej!

Försöker mig på någon form av re-amping genom att köra ett spår med akustisk gitarr ut från ljudkortet, genom en analog mixer och sedan in i datorn igen på nytt spår. Det funkar hyggligt, men när jag använder EQ:n på mixern blir det typ rundgång eller missljud. Vad kan det bero på? Några bra tips i övrigt?

/Hans 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej

Har du lagt mixerbordet som en insert i ditt DAW?  Det är inte reamping. Reamping är som namnet antyder att du låter gitarrsignalen passera en förstärkare (amp), utan för mig låter det som du vill använda mixerbordets eq på en kanal och då hade jag lagt det som en insert. Jag kan inte alla DAW:s men oftast när du vill använda hårdvara som insert så lägger du den på samma kanal I/O. Alltså om det är ut 5 på ljudkortet så är det in 5 på ljudkortet och använd en ledig insertslot i ditt DAW.

 

Intern rundgång uppkommer om du skickar exempelvis en kanal till sig själv om det kan hjälpa dig att hitta varför du får rundgång (att det uppkommer vid eq:n kan vara att du då förstärker signalen och rundgången uppkommer)

 

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för svar.

Jag är osäker på om det går att lägga mixerbordet som en insert, men det får jag undersöka. Använder Studio One och Steinberg UR44.

Det är förstås inte re-amping jag sysslar med, men signalflödet borde väl vara detsamma i båda fallen? Jag är ute efter att i efterhand få lite analog saturation och EQ på min inspelade gitarr. Jag tror inte att jag råkat loopa signalen så att feedback uppstår. Den inkommande ("re-ampade") gitarren har alltså inte samma "out" som den utgående. Däremot tycks det vara så att EQ:n boostar signalen så att rundgång uppstår. Men du menar alltså att det i så fall beror på felaktig routing?

/Hans 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hade försökt lägga mixerbordet som en insert i det fallet. Vill du använda kanalens saturation och eq på flera kanaler så lägg inserten på en AUX i ditt DAW. Tyvärr kan jag inget om studio one. Får du rundgång ser jag inget annat just nu iaf än att det är något med din routing som skapar det. En eq kan ju både boosta signalen eller attenuera den.

Kanske kan denna hjälpa. Bara kollade lite snabbt på youtube om någon gjort en film om studio one 🙂 

MVH

Anders

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu verkar det ha löst sig! Jag följde dessa råd: https://oliverlukacs.wordpress.com/2015/10/25/how-to-re-amping-with-the-steinberg-ur-44-interface/ Kan inte säga att jag helt greppar problemet, men rundgången tycks ha skett i dsp-mixern. När jag mutade kanalen i mix 2 d.v.s. signalen som går ut ur ljudkortet vidare till mixern upphörde rundgången.

Tack för ditt engagemang!

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vilket gitarrljud är du ute efter? kan du ge referens? För mig är detta ljud väldigt vasst. Oftast kan det vara gitarren i sig som man behöver byta. Vilken mick har du använt? Skulle vara intressant att höra gitarren omixad. Alla instrument har ju sina egna karaktärer och vill man ha ett varmt ljud ska man börja med en gitarr som har ett varmt sound. När shakern kom in fick jag nästan ta av mig lurarna för det gjorde ont av diskanten, så det verkar som du vill ha extremt mycket diskant i din mix överlag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag håller med. Jag gjorde en mastring på Landr och då spårade diskanten ur helt. När jag gör en egen ”mastring” genom att lägga lite pluggar på masterbusen får jag ett varmare ljud. 
 

Girarren är ganska krispig i sig själv så det är en faktor. Micken är en SE Electronics X1 placerad nästan framför hålet. Har även testat med en SM 57:a, men det blir lite för dämpat. Jag har även testat med nylonsträngad gitarr och då blir det varmt och fint, men en annan karaktär som jag inte vet om jag vill ha.

Jag tänker nog bara att gitarren ska vara angenäm att lyssna på och då behövs det lite mer värme. Skulle kanske göra inspelningen via mixern och skära lite i diskanten på vägen in?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har inte haft tid att lyssna i studion. Men lyssnade i mina AirPods PRO (inte optimalt) men iaf. Tycker inte den låter så vass här. Helt klart mix/master som kanske ska ha en annan touch. Dock hör jag i diskanten att det inte låter ”rent” och definierat i brist på ordval. Detta kan vara allt ifrån gamla strängar, spelsätt, gitarren, din placeringen i rummet osv. Mitt tips är att ladda in en gitarrinspelning du gillar och ha den som referens när du spelar in. Inte för att få exakt samma utan mer för att höra om din kvalité är lika god. 
 

mvh 

anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tråden börjar kanske bli onödigt lång... (du får säga till om du fått nog). Men nu börjar det närma sig tror jag. Jag spelade in gitarren igen, men denna gång via mixern där jag skar bort lite topp på vägen in. Sedan lade jag om Gmaj9 ackorden på gitarren för att komma ifrån de skärande tonerna på refrängerna (det fick bli Gadd9 och Gmaj7 istället). Jag skar också i toppen på shakern och lade reverb som insert istället för send. Kanske inbillning, men det lät bättre. Om jag skulle mastra online, ska jag då stänga av pluggarna jag har på masterbusen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...