Jump to content
Annons

Några låtar


Sonniboy (oregistrerad)

Recommended Posts

Sonniboy (oregistrerad)

Tja, vet inte om detta är rätt forum att lägga upp på men nu är det så att jag lagt upp några låtar. Skulle vilja veta vad ni gillade och inte osv. Vill speciellt höra vad ni tycker om min senaste låt "Regkey" som jag är mest nöjd med. 😛 

Tacksam för all kritik (förutom de dåliga) 😉 

 

 

Redigerat av Sonniboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

All musik hör tlll nån genre. Dels genom struktur, dels genom kultur. Dansmusik är allt från Afrikansk Andeutdrivningsdans till Öländsk Barcarolle. Bruksmusik asså kultur...till skillnad från oanvändbar musik som en vän till mig "konstruerade" i tanken, ibland skrev ner på notpapper men aldrig visade den eller ens visslade en snutt:

" Ingen förstår ändå"

Men konst kräver inget syfte. Vi gör det för att vi gör det. Av vana till slut. Ännu en bluestolva, en vals eller samma loopar i en annan ordningsföljd. Är det någon som bryr sig? Som blir danssugna? Som stannar upp för att lyssna på texten? 

Jag har aldrig varit musiker eller ens gjort nåt seriöst försök att "ge mig in i branschen". Några gånger erbjuden plats i typ dansband eller trubadurkör och alltid förskräckt tackat nej. "Spela samma låtar av nån annan om och om igen och inte ens tycka om dom??" VARFÖR!! 

 

Det är detta med upprepning som stört mig men det är ju själva grunden för den musik som de flesta av oss tycker om att lyssna på. "Ni låter precis som Tom Petty! Fan va bra!" - -  - - - - - Detta är givetvis omöjligt. Ingen annan än Tom Petty kan väl låta som Tom Petty? Men det är ju inte ordagrant så. "När ni spelar LEARNING TO FLY blir alla goda minnen kring den levande igen". Bruksmusik kantänka. Du spelar oengagerat och fel men de enda som bryr sig är de som VET HUR LÅTEN SKA GÅ. Det har de lagt på minnet och ibland bara det. Att fjortistjejerna använder musiken för att komma i stämning är ett bättre betyg på en låt än att du har gjort något du vet (läs tycker) är personligt och nyskapande. 

När jag får för mig att kommentera om en låt här så försöker jag ffa bedöma vadsomhelst BARA - INTE - MIXEN. En akustisk gitarr, texten till WAKE ME UP och rätt ackord är mer Avicii  för festdeltagarna än alla DAW:s och pluggar han nånsin använde . . .

forts följer

 

 

Stu-udio 2.png

Redigerat av Pär Nord
atrofisk accendens bl.a.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Regkey. Pauserna kanske skulle kunna haft lite mer som händer, men det funkar. Gillar samtidigt att det är avskalat. Kick / Bas har du fått till jävligt bra. Första genomlyssningen tyckte jag det där träiga ljudet i introt lät lite beige. Men tycker ändå att det fungerar nu, och speciellt i resten av låten när man vant sig med det.

I pauserna har du något ljud, typ en tom med LP på, som låter konstigt. Skulle jag ta bort.

Pip - bra Kick / Bas även där. I pauserna blir sågljudet lite jobbigt för öronen. Skulle kanske låta det pumpa lite försiktigt så att det inte blir så påträngande.

Lyssnade på några till och du har bra idéer. Ska lyssna mer när jag får tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...