Jump to content
Annons
  • 0

Införa trioler och kvintoler i MIDI spår (Cubase)


-k9-

Fråga

Hopp och hej! 

Undrar hur jag ska göra för att kunna få till trioler och kvintoler när jag använder mig av pianorullen i Cubase? Vill kunna markera de toner som ska vara troler/kvintoler utan att behöva ställa in hela Cubase projektet för att synka i just trioler/kvintoler. Blir ju så stökigt med så många punkter i sequencer inställningarna. Har för mig att man ska kunna välja t ex 16dels trioler bara på vissa noter om man så önskar. Någon som kan svara på hur man gör det? 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej! Jag använder inte Cubase, men jag gör så här med trioler: Ritar in figuren som vanliga 16-delsnoter, markerar dem sedan (bara just de noterna) och kvantiserar till 8-delstrioler. Man kan göra samma med 32-delar och kvantisera till 16-delstrioler.
När det gäller kvintoler (alltså grupper av 5 på ett taktslag osv) måste man nog hitta på något annat. Det är ju så ovanligt med kvintoler i de flesta musikstilar, så jag gissar att ingen DAW prioriterar funktionen att ha en sådan kvantisering (?). Det du kan göra om du har tålamod är att ta det antal tick som din DAW använder för ett taktslag och dela det med fem (960 för en helnot i mitt program, dvs 960/5 = 192) och sedan editera startpunkten för noterna manuellt till att starta på jämna multiplar av det värdet (0, 192, 376, …). Lite jobb, men det borde bli en kvintol. Kanske ett bra julpyssel! 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...