Jump to content
Annons
  • 0

Ljuddämpande underlag för digitalt trumset?


Baztard

Fråga

Lillgrabben fick ett digitalt trumset av snälle farfar som förskott i julklapp.
Härligt tänkte vi! Nu kan han öva trummor i lägenheten utan att störa grannarna.

Det tog två dagar, sedan började klagomålen att komma. Tydligen låter det som en murbräcka i hela huset när bastrumpedalen går. Vi gick ut i trappen för att höra om det stämde och fick en chock. Det lät som någon höll på att slå sig in genom portdörren med slägga! Jäklar vad det lät! Väggarna vibrerade nästan.

Nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra. Glad är han inte över att det roliga nu är slut. Vi trodde verkligen att ett digitalt trumset var skapat för att kunna användas i lägenhet.

Söker nu efter tips på vad vi kan använda på golvet under trumsetet som dämpar vibrationerna. Finns det någon här i forumet som bor i lägenhet och har ett digitalt trumset, som har lyckats lösa biten med att dämpa vibrationerna? 

Vi funderar på att köpa gymmattor att ha i två lager på varann under trummorna, men de är ganska dyra. Går det att komma undan på smartare och billigare alternativ?

Redigerat av Baztard
Link to comment
Dela på andra sajter

12 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 1
HasseFX (oregistrerad)

Mesh-trummor är en fördel, både för minsta akustiska ljud och spelkänsla. Gummerade cymbaler är värre.

Jag har ställt mitt 2box-set på flera lager av bitar från "bättre" yogamatta, inklusive alla pedaler. Allt står i sin tur på en dubbelvikt riktigt kraftig och tung trasmatta. Inga mekaniska vibrationer går igenom...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1
9 timmar sedan sa -Johan-:

Bortsett från skillnaden det innebär för fisken, så blir även tonen en aning annorlunda när den lever. Men man får experimentera sig fram till det rätta ljudet.

Fiskpinnar borde bli klockrent...

Redigerat av JakobP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-12-10 at 19:26 sa mixamannen:

ställ allt på en platta och sen kör du en massa tennisbollar under!

Trodde du skojade först 🙂
Men har googlat lite på det du skrev och det verkar ju vara sant. Frågan är ju om plattan man ska använda bör vara av något speciellt material. Blir det inte bättre också om tennisbollarna har en platta under sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kommer det räcka att dämpa neråt dock? Risken är väl rätt stor att det kommer att låta för mycket för grannarna ändå? Har ingen större erfarenhet av digitala trumset, men om jag minns rätt låter det ungefär som om man står och slår en död fisk emot någon gummiplatta? Beroende på hur lyhört det är så kan det innebära problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
20 timmar sedan sa HasseFX:

Mesh-trummor är en fördel, både för minsta akustiska ljud och spelkänsla. Gummerade cymbaler är värre.

Jag har ställt mitt 2box-set på flera lager av bitar från "bättre" yogamatta, inklusive alla pedaler. Allt står i sin tur på en dubbelvikt riktigt kraftig och tung trasmatta. Inga mekaniska vibrationer går igenom...

 

Tror jag ska prova den lösningen först.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-12-16 at 14:45 sa -Johan-:

Bortsett från skillnaden det innebär för fisken, så blir även tonen en aning annorlunda när den lever. Men man får experimentera sig fram till det rätta ljudet.

Känns som att det är en riktigt saftig brax vi talar om här...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

På skroten finns det en massa gummimattor från bilar (tex bak i herrgårdsvagnar) i varierande storlekar ock skick, nästan gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...