Jump to content
Annons

Studiobygge i förråd bakom garaget


Quoman

Recommended Posts

Nu när resten av huset snart är färdigbyggt är det dags för nästa projekt. I ett "förråd" bakom garaget har jag planerat att bygga en hemstudio men för att komma igång skulle jag behöva ha lite input när det gäller själva designen.

Det är ett relativt litet utrymme (ca 4,7 x 3,4 m) och det kommer därför att vara gemensamt inspelningsrum och mixningsrum.
Målet är att kunna spela musik med hyfsad volym utan att störa grannar. Garaget står 4,5 m från tomtgräns. Självklart vill jag även ha en så bra akustik för inspelning och lyssning som möjligt.

Väggkonstruktion

Ytterväggarna är reglade med 95x45 med cc 60. Min plan är där att regla på 45x45 liggande cc 60 innanför detta för att inte få genomgående reglar. Eller är det bättre att köra stående och förskjuta intervallet mot ytterväggen? Räcker 45 eller finns det mycket att vinna på att gå upp till 70-regel?
På det inre regelverket tänker jag mig först OSB och sedan två lager gips. Fönstret som idag är 2-glas öppningsbart behöver troligtvis ses över också, kanske bara sätta ytterligare ett fönster i den inre väggen?

Planlösning

Ett så pass litet rum det är fråga om öppnar inte upp för så många olika varianter när det gäller planlösning. En grej jag dock tänkt på är att jag ogärna vill ha in kyla, snö och slask i studion, därför är en tanke att bygga en sluss/hall tillräckligt stor för att man ska kunna få av sig skorna. Har gjort två skisser på detta där mått är innermått med 45 reglar+osb och två lager gips.
Planlösning 1 är mer praktisk då man får en alkov att ställa upp gitarrförstärkare eller annan utrustning i, men jag kan förstå om det finns akustiska fördelar med planlösning 2. Jag kommer även att försöka göra något åt hörnen på rummet även om det inte är inritat på skisserna.

Planlösning 1:

624459026_Screenshot2022-12-06at16_06_01.png.fe4c83d97a8b21a16ac6282e19d59c8f.png

 

planlösning 2:

629299097_Screenshot2022-12-06at16_40_40.thumb.png.171e9f6ced101c9e7f6f3c2cf6507849.png

 

Taket

Den största frågan jag har innan jag kan komma igång är ändå taket. Jag behöver förhålla mig till fackverkstakstolar som är monterade på en höjd 238 cm över betongplattan. Det är inte ett alternativ för mig att ge mig på att försöka växla av dessa.

Alternativ 1: Montera taket under takstolarna med glespanel och två lager gips och sedan fylla utrymmet ovanför med isolering (så har jag gjort inne i garaget). Det kommer dock sänka takhöjden med ca 5 cm och när golvet är på plats kommer jag att få en takhöjd på max 230 cm vilket känns i minsta laget. Jag misstänker att detta är det bästa alternativet rent ljudisoleringsmässigt då det är enklare att få innertaket helt tätt och att risken för stomljud som sprider sig via takstolarna minskar.

1571116090_Screenshot2022-12-06at15_17_03.thumb.png.3eae170c290612bc64a30cdcfef7d769.png

Alternativ 2: Montera taket ovanför underramen på takstolen. Det skulle ge en ytterligare takhöjd på ca 15 cm jämfört med alternativ 1. Takstolarna skulle bli synliga men kan kläs in och snyggas till. Kanske svårare att få till ljudisolering pga stomljud som sprider sig via takstolarna och att det inte blir helt tätt?

448830972_Screenshot2022-12-06at15_03_27.png.fa7d697d3452e3a4fbf324386b7f5d9a.png

Alternativ 3: Regla upp ett brutet tak ovanför underramen på takstolarna. Det skulle ge en högre takhöjd, i alla fall på mitten av rummet, och dessutom göra så att man slipper parallella ytor mellan golv och tak. Likt alternativ 2 gissar jag att det kommer göra det svårare att ljudisolera på ett bra sätt. Här får jag ju dessutom diagonalstängerna på takstolarna att ta hänsyn till.

 Takalternativ 3:

Ventilation och uppvärmning

När det gäller ventilation finns det redan ventiler för in och utflöde i ytterväggen som jag kommer använda men jag kommer självklart att leda luftflödet genom en labyrint för att minimera ljudläckage och koppla på en ventilationsfläkt vid utflödet. Jag funderar på om det är möjligt att återanvända varmluften från studion och låta utflödet gå ut i garaget men är lite tveksam. På vintern är garaget kanske 10 grader kallare än vad jag kommer ha i studion. Ev kommer jag även att fukta luften ytterligare med luftfuktare i studion för instrumentens skull. Kommer det att skapa fuktproblem i garaget?

Värmekälla i studion kommer troligtvis bli ett oljeburet element under fönstret.

 

Tacksam om jag kan få lite input kring de olika alternativen jag spånat på, eller om det finns ännu bättre sätt att göra det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, att sätta absorbenter i taket känns som en bra idé, det hade jag nog ändå tänkt göra. Men gissar att du menar du att det är bra att försöka få till så mycket takhöjd som möjligt för att få plats med tjockare absorbenter?

Just nu lutar det åt alternativ 2 när det gäller takkonstruktion. Det känns betydligt enklare än alternativ 3 men ger ändå lite extra takhöjd.

Det enda jag oroar mig över där är att takstolarna ska fånga upp resonans som sedan vandrar ut genom väggen. Kommer det att påverka ljudisoleringen nämnvärt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang gips. Använd golvgips då det inte är rundade kanter. När du sätter andra lagret så är ett tips att använda dämplim från swedac. Skruva fast skivorna och ta sedan bort all skruv bör det torkat och fyll hålen med tec7. Andra lagret gips ska också monteras så att hörnen blir i trappmodell ochbinha skarvar ska överlappa varandra. Bara ett tips för gipset. Kom ihåg att vid varje lager foga alla skarvar med tec7!
 

mvh 

anders 

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd mjukfog (tec7) att täta alla skarvar med. 🙂 du vill inte använda något som blir hårt. Det är vad jag fått lära mig iaf. Ang fönster så skulle jag sätta dubbla treglas som är ljudklassade. Det inre skulle jag luta så det styr reflexerna upp mot taket. 

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack för bra råd om gips mm.

Är det någon som har något klokt att säga om vägg och takkonstruktionen när det gäller hur jag bör regla?

Ska snart såga virke. Funderar på om jag ska köra på 45*45 mm eller gå upp till 70*45 mm för det inre lagret i ytterväggarna. Hur mycket kommer jag egentligen vinna på 2,5 cm extra isolering?

Är det är en bra idé att lägga reglarna 90° mot befintliga reglar i ytterväggen?

Det lutar också åt att bygga taket enligt alternativ 2 ovan. Dvs lägga glespanel ovanpå underramen till takstolen. Kommer jag att förlora mycket ljudisolering på det pga stomljud via takstolarna eller är det marginellt om jag ser till att få det tätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...